Kanske dum fråga @janbolmeson, men varför inte? Jag frågar för att det är något jag själv funderat lite på. Man skulle ju kunna förvalta pengar åt folk som inte riktigt orkar bry sig. Lägga dem i en global indexfond och ta ut fondens avgift + 0,1% i avgift. Med förvaltat kapital på 10 MSEK ger det 10 000 i vinst före skatt. 100 MSEK = 100 000. Så jo, man måste förstås upp i ganska stora volymer för att kunna leva på det men ändå. Är det bara jag som tycker detta vore ett ganska bra sätt att öka sin (=bolagets) passiva inkomst?
(Går bra att bryta ut denna kommentar till en egen tråd om någon vill)
Går säkert bra när börsen går bra. Mindre kul när x personer ringer samtidigt och är oroliga/arga över att ens pengar ”försvunnit”.
Jag som är en orosmänniska, skulle nog ha minus i ”sova gott om natten” faktorn vid ett sådant jobb.
Man behöver nog en speciell personlighet för att erbjuda den typen av tjänster. Tror få har den, inklusive Jan och jag. Kanske även du saknar den? Eller jobbar du med att förvalta andras kapital?
Det är förstås en viktig balansgång jo… Om man skulle börja ägna sig åt kapitalförvaltning åt privatpersoner/företag så behöver man vara noga med att sälja in rätt typ av förväntningar. “Fonden förväntas följa Dow Jones World Index ±1% under en 12-månadersperiod” och dylikt. Ungefär de vanliga “brasklapparna” som brukar finnas på befintliga plattformar med andra ord.
Jag håller med dig, man behöver en speciell personlighet för att “må bra” över att göra något i stil med detta. Du frågar om jag har den… det är en ruskigt bra fråga. Jag antar att svaret är: Jag vet inte, och det finns bara ett sätt att ta reda på det… dvs att prova på. Detta är något jag börjat tänka lite på som sagt Men nej, jag jobbar inte i nuläget med att förvalta andras kapital… Hur kommer man in i den branschen om man skulle vara intresserad?
Jag vet som sagt inte. Tycker bara det vore en intressant typ av verksamhet att komma in på. Kan man tjäna pengar genom att “sälja sin tid” åt andra håll (dvs vanliga jobb), varför skulle man inte kunna tjäna pengar genom att använda lite av sin ev. kompetens inom det här området för att hjälpa andra att föröka sitt kapital?
Är inte det till och med lite av grundidén bakom det här forumet/Rika Tillsammans-communityn rentav?
Jag tycker den “passiva” delen av detta är tilltalande. Jag skulle kunna investera 1 miljon SEK eller 100 miljoner SEK ungefär lika enkelt (well, Nordnet kanske har en begränsning om jag lägger en köporder på 100 miljoner, har tyvärr inte provat än. ). Sedan är pengarna investerade och “marknaden” gör jobbet åt mig, jag kan skörda frukten av det över tid.
Affärsidén är helt klart potentiellt lönsam, därför det finns så många (dyra eller prisvärda) kapitalförvaltare.
Har ett svagt minne av att Jan nämnt i något avsnitt att han testat på just ekonomisk rådgivning åt privatpersoner. Om jag minns rätt, så ligger både erfarenhet och tydliga känslor bakom beslutet.
Fast det där området är omringat av en jäkla massa regler och krav. Att håll sig med rådgivarstatus kostar en hel del och är rätt komplext. Därav få oberoende rådgivare och de flesta med titeln är banksäljare. Att förvalta pengarna omgärdas säkert av ännu mer regler. Inte helt lätt att få ihop ekonomin på det utan saftigare %sats.
Däremot kanske man skulle kunna utforska var gråzonen är. Typ ”din pengakompis nätet” ”din pensionskompis på nätet” där man one-on-one digitalt diskuterar investeringar, allokering etc mot en betalning. Typ RT kundtjänst fast kompetent då. Kan dock vara svårt att skala så det blir ekonomi i det. Och får man skala så skulle nog bankerna göra allt för att sätta stopp för en
Angående kapitalförvaltning
Primära anledningen att inte göra kapitalförvaltning är att jag har inte psyket för det. Typ går det ner är det mitt fel och går det upp är det förväntat. Dvs. det blir ett no-win-spel för mig.
Så mycket konstiga kommentarer jag har fått redan under åren utan att förvalta kapital bara genom att prata om ekonomi, kan bara tänka mig att det blir värre om man dessutom sitter vid spakarna. Givet att man inte gjordet som någon anonym på storbank där man har massor av led mellan sig själv och slutkunden. Så @melwa du är helt rätt på det.
Angående finansiell rådgivning
Jag har inte gjort finansiell för om man ska göra det på ett korrekt sätt och ha rätt licenser och rätt tillstånd så är det 1) jättedyrt och 2) och mycket tid går åt dokumentation. På ett rådgivningsmöte om 1h går det lätt 2-4 timmar dokumentation. Jag är alldeles för rädd för att göra fel för att palla med det. Dessutom skaver alltid personliga möten för mig, för att jag tänker ibland:
“på denna timmen kan jag göra en video som ses av 10.000 personer, eller så lägger jag tiden på den här ena personen.”
Problemet som jag inte har knäckt är att ersättningen från den ena personen är större än för de 10.000 kr. Jag tänker logiskt att så borde det inte vara, men därav försök med annonser, patreon och annat.
Tack för ditt svar, @janbolmeson. Uppskattar att du förklarar hur du/ni tänker. Jag har en tendens att underskatta komplexiteten i saker och ting, det här är säkert inget undantag. Det är bra ibland och mindre bra ibland…