Hur investera 30+ miljoner just nu?

Min man (47) och jag (44) står inför att investera 30+ miljoner nyligen tillfallit oss.

Vi är i kontakt med en oberoende ekonomisk rådgivare men vore spännande att höra lite tankar här också, gärna även input avseende om/i vilken utsträckning vi borde ta hänsyn till världsläget.

Förutsättningar
Vi har båda yrken med osäkra inkomster så vi planerar att leva framförallt av avkastning
Vi har tre barn (0-7 år)
Vi vill köpa hus inom 3 år
Ingen tidigare erfarenhet av att investera

Hur långt är ett snöre? Helt omöjligt att svara på vettigt med de information som du har delgett.

1 gillning
3 gillningar

Behövs mer info.

Hur vill ni att framtiden ska vara?

Hur dyrt hus tänker ni köpa?

Andra dyra framtida investeringar?

Hur mycket vill ni kunna spendera per år.

Hur stora är de osäkra inkomsterna? Eller tänker ni sluta jobba?

Hur ser framtida pension ut i nuläget?

1 gillning

Tack, har lyssnat/kollat in dessa redan, men kan säkert vara bra att lyssna igen.

Tack för frågorna.

Husbudget ca 10 M
Annan investering: en större bil/minibuss men behöver inte vara en ny (budget 300000kr typ)
Gåvor till familjemedlemmar 400 000 kr
Spendera per år 1,2 M
Vi räknar inte med några inkomster
Mycket låg pension
CSN-skuld 320000kr

Jag killgissar men det finns inga investeringar ni kan göra med dom utgifterna för att få det resultat ni önskar. Brasklappen är att jag ögnade snabbt.

Jag hade tittat på utgiftssidan. 1.2 miljoner årligen av 30 millar är ganska lätt att räkna ut hur många år det räcker. Oaktat era eventuella investeringar.

2 gillningar

Saknas fortfarande en del info, men om man börjar med det som är skrivet.

Ni har fått 30 milj och ni har tidigare inget investerat och äger inte er nuvarande bostad. Och 10 milj av detta tänker ni köpa ett hus för, dvs 20 milj kvar att investera (men kan ta ett lån för en viss del av husköpet, men då vill banken se en fast inkomst…).

Om kan med stor säkerhet räkna med att man kan ta ut 4% av startkapitalet per år och att pengarna räcker i minst 25 år (och man ökar uttagen med inflation). Dock går ca 1% av kapitalet i skatt per år (isk…), så räkna med man kan ta ut 3% av 20 milj i 25 år, dvs 600 000 kr. Så det ser ut som att det är stor risk att ni behöver tjäna lite vid sidan om och/eller ha tur med börsutvecklingen.

Global index fond och andra breda fonder samt en uttagsstrategi på det…

3 gillningar

Välkommen till forumet @Epoxy!

Nedan följer några artiklar som är generella och som kan vara ett avstamp för vidare läsning. Jag rekommenderar att träffa flera rådgivare. Viktigt med att kemin känns bra (och att rådgivaren följer rådgivaren).

och

samt

Skulle även rekommendera att träffa @MoaD för ett förutsättningslöst möte utifrån att det är sannolikt är en stor förändring i livet. Hon har hjälpt många som gjort större hopp i Rikedomstrappan. Ta gärna kontakt med henne via moa@molodi.se och hälsa från mig. Nästan alla avsnitt vi har gjort tillsammans är relevanta:

4 gillningar

Låter som att ni har 30m och snart spenderat 15m.. va lite försiktiga med hur ni spenderar. Hela svaret bara osar nyrikt och ni kommer inte kunna sluta jobba utan ny strategi. Ta hjälp och lugna med hybrisen.

7 gillningar

Vad är det som gör att ni behöver ha ett hus på 10M? Ett hus kostar och behöver i princip alltid underhåll. Just det där med mycket låg pension gör att pengarna ska alltså räcka under hela eran livstid. Att bränna 1,2M per år gör att pengarna kommer ta slut efter 14 år. Om ni investerar 10 miljoner i en indexfond, så fördubblas pengarna var 7-8 år. ni får ha 4M på fasträntekonton. Mina varningsklockor ringer då spenderarbyxorna är på.

5 gillningar

Ni har vunnit pengaspelet - grattis.

Jag hänger inte riktigt med på om ni ska investera 30+ M eller köpa hus och investera 20+ M men det spelar ingen roll egentligen.

Jag kan inte säga hur ni ska göra men jag hade satt 10 % på fasträntekonto (pengar som behövs på kort sikt), 30 % räntor och 60 % aktier (global indexfond). Jag hade nog inte varit modig nog att lägga allt på en aktör utan hade nog lagt hälften av det som ska investeras på Avanza och hälften på Lysa. Fasträntekontot på SBAB.

Det framgår inte om pengarna tillhör en av er eller båda, men tänk igenom hur ni vill ha det i framtiden - är ni gifta, ska ni upprätta gåvobrev mellan er, testamente etc.

2 gillningar

Största risken är nog inte yttre världshändelser, utan inre. Hybris och ha-begär. 30m räcker både för att sluta jobba och underhålla dyrt hus utan lån och ge rejäla gåvor och arv, få bra pension och trygghet vid utdragna ekonomiska kriser, dyra fina resor, lyxkonsumtion och impulsköp. Men inte allt. Inte samtidigt.

Man lever bara en gång, men jag skulle se om Scarface och hur konsumtionen påverkade relationen och livsglädjen mot slutet av filmen.

De sitter på en fin restaurang och inser att trots ekonomisk framgång är de förlorare till följd av hedonisk konsumtion. Värdighet, disciplin och integritet sätts verkligen på prov i er situation och tipset är nog att göra; ingenting. Ingenting alls. Köp inget. Investera inget. Säg inget. Tänk inget.

Råkar du få en idé, vänta 12 månader innan du agerar på den. Bästa sättet att lura kunder att ta dåliga beslut är tidspress och drömmiga visioner. Vänd på det till er fördel. Se till att aldrig ta beslut under tidspress. Var extremt balanserade och realistiska. Annars riskerar man att själv bli den största riskfaktorn.

13 gillningar

Hej igen, tack för alla vakna svar!
Ja det blev lite fel det här. Trött på kvällen med en bebis som vaknar och man inte hinner avsluta sin egen tanke. Hybrisen är nog i hyfsat god schack än så länge men tack för alla påpekanden! :smiley:

Husbudget ligger utanför de 30 miljonerna och kan lika gärna bli ett hus för 3,5 M som 10. Gissar dock att det kanske landar mer runt 7. Vi trivs i vår nuvarande hyresrätt men den känns redan lite för liten och kommer definitivt vara det om några år. Vi är gifta och bosatta i ett annat EU-land. Vi har gemensam ekonomi, det är min man som har fått pengarna men det är inte ett arv/inte enskild egendom.

Våra årsutgifter är i nuläget ca 0,5 M och vi drömmer inte om att regelbundet spendera massa på resor, dyra grejer, kläder m.m.. Egentligen har vi räknat på att kommer ha det mer än bra med 70 000 kr/mån /840000kr om året i uttag men jag sköt från höften med 1,2 igår pga aldrig ägt ett hus och aldrig haft tonåringar osv, och tänkte det var bra med lite marginal, blev nog lite väl stor marginal.

Vi är i kontakt med två olika förmögenhetsförvaltare, en oberoende rådgivare i Sverige (en av de som rekommenderas här) och en på en bank i Liechtenstein. Lutar åt att dela upp jobbet på dessa två. Båda dessa har dessutom sagt att det går att få bolån med förmögenheten som säkerhet(?), så det kan vara ett alternativ att ta 50% om det stämmer.

Jag vill gärna jobba igen efter föräldraledigheten men kan inte räkna med att göra stora inkomster på mina två sysselsättningar musik och översättning och tror inte att jag har det i mig att skola om mig helt för vill också ha tid för alla de där barnen jag satt till världen.

Kanske var jag lite luddig också för det känns läskigt att skriva så mycket detaljer öppet online trots anonymitet.

@OBWN @PeterJ1 @Exekys @VikingJon @Petedameat @Balance

5 gillningar

Tack!

Har hängt runt här i ett år ungefär utan att registrera mig men nu var det dags :blush:

Bra med länkarna, har lyssnat på en del av det du delade men ska kolla in det andra också! Som jag också skrev mitt längre svar nedan är vi i kontakt med en av de oberoende rådgivarna som rekommenderas här, samt en på en bank i Liechtenstein (vars upplägg. Jag är lite skeptisk mot, men han är en bekant/vän till familjen, därav denna kontakt).

Fick intrycket av att Moa inte tar nya klienter för närvarande (kanske var det på hennes hemsida) men skadar såklart inte att dra ett mejl. Tack!

1 gillning

Tack blev peppad på att se om Scarface nu! Se gärna mitt lite längre svar nedan :victory_hand:t3:

1 gillning

Hela caset låter läskigt. Att som okunnig komma med en säck pengar till en rådgivare låter som upplagt för dyra lösningar som inte ligger i ditt intresse.

Samtidigt är det svårt när man inte har kunskap, drivkraft eller intresse av finans och bara hamnar i den här sitsen över en natt. De som har drivkraft och intresse lär sig gradvis med små pengar och blir alltmer kunnig med åren. När någon ska ärva mitt kapital hoppas jag att jag i god tid innan har lärt upp arvtagarna om ekonomi innan det blir dags.

Ställ in alla planer på att spendera pengarna det första året skulle mitt primära råd bli. Odla intresset och förståelsen om möjligt, häng här på RT, läs och skriv.

Välj primärt eller enbart globala indexfonder med låg avgift. Med stort plötsligt kapital bör ni inte ha kort sparhorisont och kan därför välja 100% globala indexfonder. Om någon invänder att man bör ha pengar i fiat för plötsliga stora utgifter skulle jag säga att det är just vad man ska tänka bort. Okej, lägg några hundra tusen på ett bankkonto till bra ränta men inte mer.

Utgå från en 4% regel, konsumera inte mer än 4% av kapitalet per år, och helst inget alls första året. Ha ett tänk att kapitalet ska växa över tid och ni bara använder 4% av avkastningen, max.

Det är viktigt att landa i denna nya sits och inte skapa nya dyra vanor som är anpassad efter dessa pengar. Lev som vanligt och bli van vid det.

7 gillningar

Här finns en tråd om hur du kan räkna på uttag över tid.

Dubbelkolla avgifter, speciellt löpande avgifter på investeringsförslag från rådgivare.
De kan ofta inte mycket mer än detta forum och har häller inte access till någon “special lösning”, “special for you” som utlovar extra hög avkastning.

2 gillningar

Är inte TS lite för unga för 4%-regeln? Min förståelse är att denna bygger på en konservativ kalkyl för att få kapitalet att räcka i 30 år. Lever man i 40 eller kanske 50 år kan man få slut på pengar när man inte längre är arbetsför? Jag har läst att “perpetual withdrawal rate” i sverige snarare är neråt 2%, och tänker själv att det jag ska sikta på om det är långt till pensionen.

Lika mycket en undring kring mina egna planer som ett inlägg i diskussionen :slight_smile:

2 gillningar

Den exakta procentnivån kan diskuteras men poängen var mest att det är bra att lära sig tänket att leva på avkastningen och inte dra ned kapitalets storlek. Den klassiska 4%-regeln är också mer anpassade för amerikaner och inte svenskar som har pension som kickar in.

Den regeln bygger också på samma procental beräknad från startvärdet men personligen tänker jag mer på x% uttag per år beräknat från nuvärdet av portföljen. Då blir uttagets storlek mer dynamiskt och anpassat efter hur börsen utvecklas men det kräver att man kan justera sina utgifter.

1 gillning