Vilken sparform innan USA-flytt?

Jag sparar med fyra hinkar-principen på Lysa och har en portfölj på Avanza. Om några år planerar jag och min man som är amerikan att permanent flytta från Sverige till USA (om ca 2-3 år). Då måste jag ju avsluta mina konton på Lysa och Avanza när jag väl är utflyttad från Sverige och skattepliktig i USA. Är det “lönt” (missförstå mig rätt) att spara pengar i aktier på Avanza nu dessa år eftersom jag måste sälja “snart” ändå? När jag flyttat kommer jag ju direkt att sätta pengarna i en indexfond där och fortsätta att köpa aktier hos en av deras online brokers. Anledningen till att jag inte vill ha pengarna riskfritt innan jag flyttar är ju att jag inte ska ta ut pengar om ett par år för att konsumera, utan enbart flytta från indexfond till indexfond. Eller ska jag bara ha allt riskfritt, som på ett sparkonto, eftersom pengarna ska flyttas inom 2-3 år? Det kanske är en enkel fråga med ett uppenbart svar men jag uppskattar hjälpen ändå. Tack på förhand! /E

Ett alternativ är att flytta över alla pengar till en kapitalförsäkring, då får du fortfarande schablonbeskattning även när du bor utomlands.

Jag tror att frågeställaren tänkte sig att flytta alla sina pengar till ett amerikanskt konto. Det håller jag med om är att rekommendera, blir bara en massa krångel om man ska behålla sparande i annat land än där man avser bo.

Det som spelar någon roll är ju när du ska använda pengarna, inte om du byter fond/konto/bostadsland. Svaret är alltså ja, ska du spara på lång sikt så ha pengarna i aktiefonder på avanza så länge du bor i Sverige.

Många blandar ihop själva försäljningen av fond/aktie med när du ska använda pengarna. De måste inte ligga i samma fond/konto under din spartid.