Fick den här frågan på Facebook inför ett kommande Q&A-avsnitt:
Vad skiljer ISK och KF i olika aspekter så som skatt, val av placeringar, belåning för hävstång, uttag, förmånstagare m.m i synnerhet när man har skattehemvist utomlands men placerar i Sverige? Vad behöver jag tänka på?
Jag vet att vi har berört det tidigare i forumet, men jag blandar ihop det lite… Skiljer det sig om det är Europa / USA?
Jag hjälper ett flertal amerikanska medborgare som bor i Sverige med sitt sparande. Det är skillnad på ISK och KF i USA. Med en ISK blir du definitivt dubbelbeskattad. Schablonmetod i Sverige och s.k. short-term eller long-term capital gains tax i USA. När det gäller en KF beror det lite på. Man kan hävda att det är försäkringsbolaget som är ägaren och du endast rapporterar FBAR och ev. FATCA (gäller även ISK). Då skulle du endast betala skatt i USA. Man kan även tolka avtalet mellan USA och Sverige på annat sätt där man betalar olika skatter på sin KF i USA, men då i form av “ordinary income”. Detta är ett ganska komplext område. Sedan kommer den ännu viktigare frågan och det är vad du skall investera i. Som tumregel förenklas det om man investerar max 25 000 USD i s.k. PFICs som amerikansk medborgare. Annars innebär det ytterligare rapportering och eventuella skatter.
Oj oj! Beskattning av inkomst och kapital när man bor utomlands är snärjigt och jag skulle rekommendera att anlita en rådgivare. Om man är utlandsstationerad av svenskt företag så får man oftast det av arbetsgivaren. Om man åker själv så får man anlita något för egen räkning. Det kan det vara värt åtminstone första året och speciellt om det är första gången. Därefter kan man oftast replikera själv de kommande åren.
USA vågar jag inte uttala mig om Deras skattelagstiftning är något av det mest repressiva jag hört talas om, från amerikaner.
Generellt sett och så som jag förstått det så betraktas/beskattas ISK av Svenska skattemyndigheten som en vanlig depå när man skrivit ut sig från Sverige (Folkbokföringen). Dvs man måste manuellt redovisa all affärer och utdelningar som beskattas med 30%. Kvittningsrätten ska man ha kvar på samma sätt som med en depå (som ju ISKen betrakta som). Depå beskattningen är högre än ISK.
Kapitalförsäkring beskattas som vanligt med schablonskatt i Sverige. Dvs samma skattesats som ISK, i nuläget 0.375% av kapitalet. KF fungerar som vanligt när man är utskriven. Det är ju försäkringsbolaget som de facto äger aktierna/fonderna medan man som försäkringstagare har rätt till värdet av tillgångarna. Vissa länder (kanske USA) kan säkert motsätta sig detta och vill beskatta utländska medborgare för sina globala tillgångar dvs även de i Sverige. Jag har aldrig varit med om det.
Ovan gäller så länge man är obegränsat skattskyldig i Sverige, vilket är det vanligaste vid en utflyttning. Då brukar kapitalet beskattas i det land där kapitalet finns (dvs en svensk KF beskattas i Sverige). Inkomst av tjänst däremot beskattas i Inkomslandet dit man flyttat. ”Brukar” refererar till hur ”dubbelbeskattningsavtalet” ser ut mellan Sverige och det land man flyttat till. Men dessa avtalen är rätt standard i de fallen jag sett (tre länder) dvs kapitalet i Sverige beskattas där och inkomst av tjänst i ens nya land.
Om man har väldigt lite anknytning med Sverige, tex ingen bostad, inga barn i Sverige och inte är i Sverige mer än Max 72 d/år så kan man betraktas som begränsat skattskyldig (man får yrka detta varje år i sin svenska deklaration och SKV brukar godkänna det om ens skäl är korrekta, men det är ingen knivskarp gräns utan en bedömningssport typ). I så fall kan beskattningen av kapital gå ner till runt 10% av kapitalvinsten i de fall jag varit med om (beror på dubbelbeskattningsavtalet). Typ en punktskatt på kapitalvinst. Däremot kan då nya landet istället ta ut skatt på ens kapitalvinster i Sverige utöver de 10%en man betalt i Sverige. Men har man tur så har nya landet ingen skatt på kapitalvinster och då kommer man undan med totalt 10% kapitalskatt. I en sådan situation kan det eventuellt vara fördelaktigt med depå istället för KF.
Bottom line 1, min erfarenhet, så är det vanligt att KF beskattas enbart i Sverige och då med schablonskatt på samma sätt/nivå som ISK även när man bor/arbetar utomlands. Det beror dock på vilket land man flyttar till och kanske även ens skattestatus (begränsat/obegränsat skattskyldig).
Bottom line 2, om du läst hit så förstår du nog också att man ska se till att få vettig rådgivning så det inte blir fel, åtminstone vid första utflytten och åtminstone första året.
De viktiga är vart du är skatteskriven och hur landet du bor i hanterar KF.
Är du inte skatteskriven i Sverige kan du inte ha ett ISK.
Tycker landet du bor i att KF är ett “vanligt” konto så kommer du bli “dubbelbeskattad”, dvs betala avgiften till KF bolaget + den skatt landet själv har.
Så kolla hur respektive land hanterar KF, i många länder blir de dubbelbeskattning men regleras via avtal så du får tillbaks de som är dubbelt.