Flyttar utomlands, vad göra med svenskt ISK?

Tänker mig att det här bör bak-justeras?

Banken har ingenting med skattedefinitionen att göra egentligen. Det handlar bara om vad de rapporterar in till SKV eller inte. Ett ISK är ett ISK oavsett om banken “glömmer” (pga dig) att rapportera det.

Det är ju den här delen som definierar hur du skattar. Ett ISK är fortfarande ISK fastän du är utomlands tex. Bara skattereglerna som ändras och hur mycket information banken skickar vidare.

Du kan begära omprövning av din skatt upp till 6 år tillbaka i tiden. Vilket antagligen vore det rätta att göra för dig. Om det är det mest ekonomiska vet jag ej.

Ändra, ompröva eller överklaga din deklaration | Skatteverket.

Nej. Du har skyldighet att uppdatera banken. Banken har skyldighet att rapportera dina aktioner baserad på den informationen du har angett. :slight_smile:

Kan ju vara värt att räkna på.

2 gillningar

Märkligt för när jag proaktivt försökt få banken att uppdatera min adress och att jag är skriven i Sverige så har de nekat.

Att de måste ta det från Folkbokföringen

1 gillning

Oavsett vad banken skickar in så är det ju man själv som slutligen är skyldig att skicka in en skattedeklaration med korrekta uppgifter, vad som är förinfyllt är ju inte satt i sten.

2 gillningar

Man har möjlighet att begära att ett skattebeslut omprövas upp till 6 år tillbaka i tiden.

Borde inte ditt ärende kunna omprövas? Man har även möjlighet att överklaga ett beslut och låta en domstol avgöra ärendet, men det är ju en betydligt stökigare process. Omprövning är däremot rätt lätt.

1 gillning

Ah du har nog rätt! Folkbokföringsadressen tar de (nog) från pappa staten. Men ens skattskyldigheter måste man uppdatera! Bara för att du är skriven i Sverige betyder ju inte per definition att du faktiskt är skatteskyldig där. Likaså om man är utvandrad :slight_smile:

This is correct.

2 gillningar

Jäpp. Jag bor i Tyskland. Min bank i Sverige tog några månader för lång tid för att uppdatera min status som bosatt utanför Sverige. Av denna anledning drog de ut, trots att jag var inte mer folkbokförd i Sverige, några månader svensk kapitalvinstskatt på sparräntor och även den ISK-skatt på ISK-kontot. Men det händer om preliminära skatter, vilka du kan fixa i din deklaration.

Jag har helt enkelt satt ISK-skatten och kapitalvinstskatten till noll på deklarationen och sagt att jag inte bor i Sverige. Det enda man måste betala som utlandssvensk är 15% kupongskatt på utdelningar från svenska företag, så jag har sett till att räkna ut det och deklarera det på min deklaration. Skatteverket godkände allt och betalade tillbaka allt preliminärt ISK-skatten och kapitalvinstskatten.

Nu när min svenska bank har uppdaterat allt fungerar det bra. Ingen svensk kapitalvinstskatt eller ISK-skatt dras, och 15% kupongskatt på svenska utdelningar dras automatiskt.

Nu när jag bor i Tyskland så saknar jag verkligen Skatteverket. De är så lätta att kommunicera med och försöker hjälpa medborgarna. Skattemyndigheten i Tyskland är ett helvete. Jag har två år av tyska deklarationer som jag behöver göra, men det är en sådan byråkratisk mardröm att jag fortsätter att skjuta upp det.

2 gillningar

Jag har haft flytet att hittat mig en pensionerad Steuerberater som jag bjuder på ett antal öl några gånger per år och köper med lite torkat renkött från Sverige. Så har han löst alla mina deklerationer! :stuck_out_tongue:
Enda nackdelen är att han är pedantisk.. Jag gör home office nu å då och då. Därmed får jag inte dra av de dagarna från min pendling utan de skall deklareras som home office-dagar. De är också avdragsgiltiga, men inte lika mycket som min 100km pendling per dag! :stuck_out_tongue:
Själv hade jag gjort det enkelt och sagt att all tid är på kontoret. Men det är ju tekniskt sett skattefiffel så ajja baja Kirtapp lilla! :laughing:

Ja jag har bott i flera länder och Tyskland är ju konstigt. När barnet är sjuk så måste jag redan med första dygnet ta barnet till doktorn för att hämta papper för att bevisa att jag måste ta hand om barnet. I Sverige är det bara logga in till fkassan, klickar på VAB och klart. Men i Tyskland anses alla medborgare som fuskare och måste bevisa motsatsen.

Jain.. (kanske tyskans bästa ord?)

Man kan ringa till doktorn och säga att barnet är sjuk. Eller åka dag två och back-logga det. Kanske det var annorlunda innan covid (Vad vet jag? Då bodde jag i Sverige). Men numera kan man göra det för både barn och vuxen.
En del arbetsplatser kräver ju sjukintyg från första dagen man är sjuk. Min arbetsplats från dag 2 och tjejen har 2 dagar utan intyg som standard. Är lite bökigt måste jag säga… Inte så att man är jättepigg på att dra sig till doktorn om man tex kramar porslinstronen pga vinterkräksjuka. Men man kan som sagt ringa in det till en början. Men sedan måste man förbi och trycka in sitt försäkringskort.
Att däremot inte veta till 100% om det är accepterat och att läkaren sjukskriver en, är ju ett dumt stressmoment. Inte fan kommer doktorn inte sjukskriva mig om jag är magsjuk. Men jag åker ju inte dit och kräks framför hen. Så hur kan den då veta exakt?
Eller förkylning. “Ja, de 3 senaste dagarna var jag komplett förstörd och låg bara i sängen med 40° feber. Men idag är jag ganska pigg.” Hur ska doktorn dömma det?…

Däremot får vi ju 100% betalt från första sjukdagen. Så där är väl uppsidan och även grunden till att det krävs “bevis” :man_shrugging:

Skulle tro att de flesta länder har det som i Tyskland, inte som i Sverige.

Att hävda att de tror att man är fuskare i Tyskland har samma värde som att säga att man är blåögd i Sverige.

Vilket är ju lite komiskt när de skriver att de gör extra kontroller på VAB på FKs hemsida just nu.

Du får nog inse det är svenska systemet som är ovanlig och inte tvärtom, och räkna då med att folk fuskar i Sverige eftersom man inte vill inse att folk kan fuska.

1 gillning