Flytt till Danmark - behålla ISK?

Flyttar till Danmark tillsammans med min fru om 2 månader. Har pendlat från Malmö i 6 1/2 år, genom COVID-tester och flyktingkriser, och ser verkligen fram emot att kunna ta cykeln till arbetet istället. Som trogna följare till alla goda råd på Rika tillsammans (i kombination med låg dansk “ekspertbeskatning”:-)) har vi byggt upp ett relativt stort sparkapital som i huvudsak ligger enkelt placerat på 5-6 indexfonder på ett ISK på Avanza. Förutom det finns det en liten lekhink och en tjänstepension.

Allra helst skulle jag bara vilja köra vidare och behålla mitt ISK och dessutom fortsätta sätta in på det varje månad. Så till min fråga:

Kan jag behålla mitt ISK? Väldigt smidigt och enkelt. Vad händer med skatten? Betalar gärna lite skatt på det i Sverige, det är förstås 42% vinstskatt i Danmark som inte känns lika roligt. Tacksam för alla råd om vad man kan göra och inte göra.

När jag bodde utomlands ett år gick det bra att ha kapitalförsäkring. Med ISK verkar det vara lite luddigt:

vid utlandsflytt omvandlas ett ISK till ett vanlig depåkonto. Kapitalförsäkring fungerar bra om man bor i utlandet, det är samma skatt som ISK.

På Avanza hemsida under vanliga frågor finns en fråga “jag ska flytta utomlands, vad hander med mina konton?”. Svaret handlar mycket om adressuppdatering men finns inte information om ISK ska omvandlas till depå. Det är bättre att du kontaktar Avanza.

Om ditt ISK omvandlas till depå ska du betala kupongskatt när du får utdelningar från svenska aktiebolag när du är bosatt i Danmark (2:e länk).

https://www.nordisketax.net/pages/sv-SE/ownin/sweden/shares

Tack all för besked och länkar, om jag förstår dem rätt borde jag flytta över allt från ISK till kapitalförsäkring innan jag flyttar?