Jag har suttit och läst flera inlägg här på forumet om fördelen med att spara i bolaget istället för tjänstepension. Det ledde mig in på frågan om för- och nackdelar med att bolaget har fonder i en KF eller på ett AF-konto och har även kollat på det Småspararguiden och @Runnemo skrivit i ämnet.
Min situation är i korthet följande:
Ett holdingbolag som håller majoriteten av mitt kapital i en KF
Ett helägt dotterbolag (“verksamhetsbolaget”) där jag bedriver viss verksamhet och tar ut lön.
Holdingbolaget gör löpande koncernbidrag till verksamhetsbolaget för att finansiera lön och andra kostnader som inte verksamheten i sig täcker. Verksamhetsbolaget gör dock aldrig vinst.
Om jag i holdingbolaget flyttade alla pengar från KF till AF slipper jag ju schablonbeskattningen helt och kan kvitta vinster från försäljningar mot kostnaden som koncerbidraget/lönekostnaden innebär. Jag vill dock inte flytta alla pengar från KF då jag vill behålla flexibiliteten i att kunna byta fonder, ombalansera, och kunna välja hur mycket jag säljer, utan att i framtiden utlösa en större skatteeffekt m.m.
Har jag missat något här gällande AF-kontot eller är det i min situation så fördelaktigt som jag beskriver det ovan?
Är det en rimlig kompromiss att flytta en lagom stor summa från KF till AF (och välja en stabil billig global indexfond) så att vinstskatten om säg 15-20 år troligen aldrig blir större än det tänkta uttaget?
Tillägg: Bolagetstrukturen kommer finnas kvar “för alltid” och jag räknar med att ta en kombination av lön+utdelning ur denna struktur under större delen av livet, även som pensionär. Först i ett sent skede kan avveckling av strukturen genom 5:25-reglerna bli aktuell.
Holdingbolagets kapital består av beskattat kapital från tidigare försäljningar av onoterade innehav. Det är från detta egna kapital som koncernbidragen sker. Holdingbolaget har utöver vissa ränteintäkter ingen intäkt från verksamhet och är ej momsregistrerat.
Verksamhetsbolaget gör ingen vinst eftersom intäkterna är mindre än kostnaderna, som primärt består av lön. Denna resultatmässiga diff täcks upp av koncernbidrag från holdingbolaget.
För min fråga inser jag att det kanske inte är relevant att det är just en koncernstruktur. Poängen är egentligen att det finns en bolagsstruktur med beskattat eget kapital där det kapitalet används för löpande finansiering av verksamheten (genom främst löneutbetalningar).
Så min fråga blir då helt enkelt: Givet att det då finns en avdragsrätt för kostnader så som löner, har jag förstått det rätt att kvittningen mot vinstskatten vid försäljning av fonder gör ett AF förmånligare än en KF rent skattetekniskt?
Upplägget kräver väl att koncernbidraget räknas som underskott av kapital, för att kunna jämkas mot överkott av kapital? Jag är osäker på om så är fallet…
Holdingbolaget gör alltså inget skattemässigt resultat (fsg av onoterade aktier är en ej skattepliktig intäkt). Du bygger alltså ett skattemässigt underskott i holdingbolaget via koncernbidraget.
Ditt verksamhetsbolag har då ett skattemässigt ±0 resultat efter koncernbidraget och håller sitt egna kapital intakt via koncernbidraget.
Skulle du investera i ett AF skulle vinsten kunna kvittas mot din lönekostnad. Men det finns såklart risker med det också.
Du får sätta dig och räkna på det.
Alternativet är att sänka din lön för att möta intäkterna i verksamhetsbolaget.
Vad skulle poängen vara med att skapa vinster i en AF mot att helt slippa vinster i en KF? Man förlorar ju potentiellt underskottsavdrag genom att skapa vinster som inte hade behövts.
Detta verkar bara dumt alltihop. Sluta ta lön helt enkelt.
Att slutresultatet då som helhet blir skattefritt istället för schablonbeskattningen i KF.
Jag följer de ”allmänna” rekommendationerna för företagare att ta lön till brytpunkten och därefter utdelning. Denna diskussion gäller den klassiska frågan hur överskottet i bolaget ska hanteras.
Att ta ut skattat kapital som lön och skapa underskott är förmodligen inte optimalt. Du behöver uppenbarligen prata med någon som kan och inte lyssna på massa killgissande från folk som inte har hela bilden.
Jag har en duktig och erfaren redovisningskonsult så jag behöver tack och lov inte kunna riktigt kunna allt. Kanske det som lyser igenom… Gällande AF-frågan så ville jag bara köra den här via forumet för att se om det var något allmänt vi missat.
Eftersom jag är den enda andra som skrivit så får du gärna utveckla om något jag skrivit är fel eller otydligt. Jag lär mig gärna något nytt eller hör på någon annans synvinkel
Självklart ska TS räkna själv och prata med någon som hen litar på. Men det fina med forumet är väl att få en utomståendes tankar på sina egna problem och gärna flera personers tankar.
Nej det var inget specifikt här utan var kanske mer en generell betraktelse att ofta är ju svar som erhålls rena killgissningar. Har TS tur så inleder man i alla fall med “jag kan inte detta men svarar ändå”.
Påfallande ofta är det enda rimliga svar att prata med någon som kan och har hela bilden.