Först och främst tack för ett mycket givande forum. Har hämtat mycket kunskap och perspektiv här de senaste åren.
Jag har nu en fråga som gäller investering i en affärsidé.
Min kamrat och jag har en idé om en ny app för privatpersoner. Min vän arbetar och driver företag inom IT/utveckling sedan tidigare och har infrastruktur och kompetens att skapa appar mm vilket han gjort flera ggr tidigare. Nu har vi tillsammans en ny idé vi vill skapa.
Jag ska investera en del i utvecklingen/framtagandet av produkten och har funderat över hur jag bäst gör det.
En tilltalande variant är att starta en enskild firma och låta min vän fakturera mig här. Då kan jag sedan dra av summan (upp till 100 000 per år) från min inkomstdeklaration och på så vis få tillbaka en summa inbetald skatt. I praktiken investerar jag då oskattade penningar.
Jag är lönearbetare. Jag tjänar en bit över brytpunkten.
Har någon synpunkter på detta upplägg mottages det tacksamt
Kopierat från skatteverket;
"Du får dra av underskott för en nystartad aktiv näringsverksamhet som allmänt avdrag, det vill säga från inkomst av annan näringsverksamhet och från inkomst av tjänst. För verksamhetsår 2021 ska verksamheten ha påbörjats år 2017 eller senare. Avdraget begärs i Inkomstdeklaration 1 vid punkt 14.1. Du kan inte dra av underskott för nystartad näringsverksamhet om den är passiv.
Du får göra avdrag de första fem åren och med högst 100 000 kr per år, oavsett om underskottet kommer från det här året eller om det är ett inrullat underskott från tidigare år. Det saknar också betydelse om föregående års underskott översteg 100 000 kr.
För att få dra av underskottet måste hela näringsverksamheten vara nystartad."
Har ju tänkt att det hela ska resultera i en produkt som ger avkastning på sikt. Dock tänkte jag ffa på hur jag bäst investerar kapital som löntagare i detta läge. Tänkte därför på denna möjlighet att i enskild firma gå med underskott och kunna dra på inkomstdeklarationen.
Som sagt, jag kan inte detta.
Men av texten ovan framgår att firman inte får vara passiv. Hur räknas det i ditt fall om du inte utför jobb utan endast har kostnader? Är bolaget passivt?
Momsen får du dra av och AB betala.
AB får även intäktsföra motsvarandf fakturans belopp.
Är detta enda verksamheten i firman? Du får en faktura på något som bara blir en kostnad. Vem äger AB? Du är delägare? Elker hur får du tillbaka din investering? Du har ju redan fått del av skattevinst och moms, AB har fått intäktsföra och betala in moms.
Jag tycker nog du bör gå igenom allt en gång till så kedjan inte bryts nånstans och det blir fel…-
Vad gäller aktiv/passiv så är det något som avgörs baserat på hur mycket tid jag arbetar med firman vad jag förstår. Måste såklart få den klassad som aktiv. Har nog inte så mkt att göra med om den går med underskott, tror jag.
Det är enda verksamheten (skulle dock kunna konsulta inom min bransch i firman men inte tänkt göra det primärt nu iaf).
Ägandet av den framtida produkten regleras i ett juridiskt avtal, sk intellectual property (IP) där jag äger som privatperson alt genom eget företag.