Vad kostar det att lösa problemet idag? Att multiplicera det med hur många som har problemet borde ge ett hum om max marknadsstorlek.
Kanske finns det olika företag som löser problemet redan? Då kan du snegla på vad de tar för priser, vad de har för omsättning på produkten och vad de har för mariginaler.
Och som @bolaget skrev, testa att sälja produkten utan att ha en färdig prototyp och se vad du får för respons.
Jag testade att annonsera ut en idé i vintras utan att ha byggt den färdigt. Jag fick bra förslag på hur jag skulle ta den vidare för min målgrupp; sälja enstaka delar med byggbeskrivning istället för en komplett, färdigmonterad produkt.
I mitt fall sparar det väldigt mycket arbete. Det är verkligen inget jag skulle ha tänkt på utan att ha annonserat ut produkten.
Vågar du avslöja vilket behov/problem vi talar om?
Stort tack för alla svar och tips, uppskattar engagemanget .Nu har jag haft lite tid att reflektera utifrån svaren men också allmänt.
Ska försöka mig på ett svar i inlägget för de frågor som kommit upp.
Jag är en av dem som skulle dra nytta och använda produkten, så bara där finns en drivkraft att lösa det. Får erkänna att jag inte lagt ner mycket tid på det så med lite prioriteringar kanske jag skulle kunna ha en teoretisk lösning samt kanske, kanske en prototyp.
Egentligen är jag inte rädd/orolig att någon ska sno iden och gå miste om en ekonomisk inkomst. Det skulle mer vara trevlig att kunna lämna efter sig något litet men användbart till eftervärlden.
Jag tar till mig av era input och synpunkter. Blir det av att jag kommer i mål så lovar jag att återkoppla