Gå från konsultbolag till eget AB

Har jobbat på ett stort IT-konsultföretag i drygt 10 år, med mer eller mindre samma kund. Lång historia kort så har jag sagt upp mig och kommer ta med mig kunden till ett eget AB. Hur bör jag tänka kring timkostnaden? Självklart hade jag velat ta samma pris (985 kr/h) men jag får känslan av att kunden förväntar sig ett lägre pris pga att jag är ensam utan några större omkostnader. Vad är rimligt att gå ner OM kunden nu skulle pruta?

Det rör sig om ett heltidsuppdrag där kontrakt skrivs 1 år i taget. Jag har tidigare haft 52 000 kr i lön utan rörliga delar, även om det är irrelevant i sammanhanget.

1 gillning

Först och främst skulle jag kollat upp med företaget att det är okej, så att du inte direkt hamnar i juridiska tråkigheter.

Jag hade definitivt försökt behålla samma timtaxa, kanske till och med höja lite eftersom du numer har kostnder som inte direkt kan slås ut på alla dina kollegor tidigare. T.ex. ska lön göras så hade ni säkert någon som var grym på det, nu behöver du ju anlita någon som gör det åt dig.

Som en bra tumregel ska du minst fakturera 100.000 i månaden. Då har du en omsättning på ca 1.2 MSEK per år. Det är på något sätt minsta möjliga. Varför ta mer ansvar, mer risk och få mindre betalt?

1 gillning

Du kan förvänta dig en ganska stor sänkning av arvodet, tyvärr. Om du inte har någon väldigt speciell kompetens eller roll är det dessutom rätt svåra tider just nu. Inom många områden är det köparens marknad.

Vet bolag som just gått ut med allmänna sänkningar på 10-20 % rakt över.

Som sagt: Beror väldigt mycket på vad du gör.

Grundprincipen är dock att du som ensam är väldigt mycket mer desperat än det stora bolaget och de kommer att spela ut det. Som nystartad: Vad är din plan B? Om de säger “Du får 695:-”, hur bra alternativ har du? Annan kund? Hur länge klarar du dig utan uppdrag?

1 gillning

Tack för tipsen. Det är överenskommet med arbetsgivaren så det ska inte vara några problem.

Jag skulle säga att det helt beror på din relation till kunden, din kompetens och hur svårt det är att hitta en ersättare. Det kostar även att leta och lära upp en ersättare.

Omöjligt att säga om ditt pris högt/lågt iom att vi inte vet kompetensområde eller annat.

Självklart kommer kunden vilja ha sänkt pris, annars gör de ju generalfel om de inte försöker sänka sina kostnader när de ser en öppning. Självklart kommer det vara lite jobbigt att säga att du vill ha samma pris då du utför samma jobb.

Huruvida du vågar stå emot beror ju på om du tror det är svårt eller lätt för dig att hitta ett nytt uppdrag med samma eller mer betalt.

1 gillning

Förstår. Det är svårt att bedöma hur viktig man är men jag sitter på en bred kompetens och är totalt självgående, där båda är ett krav för uppdraget. Jag har svårt att tro att kunden kan hitta en likadan profil till samma kostnad utan det kräver nog olika konsultfirmor. Men ingen är ju oersättlig i praktiken. Plan B är en ny anställning på annat bolag - det är ordnat.

När jag var i samma sits som dig för 15 år sedan skickade jag bara ett FYI mail till chefen att jag tar över kontraktetet i överenskommelse med gamla chefen.

Hör av dig om det är några konstigheter / funderingar , och sedan skickade över mitt avtal vid förnyelsen av avtalet istället för gamla arbetsgivaren.

Öppna inte för dialog kring arvodet, det är självklart från din sida att det är som det varit tidigare.

Vill dom ta upp det o bråka, ja men då kan man diskutera och argumentera.

Och generellt, vill folk gå ner i arvode pga strama budgetar, erbjud mindre tid istället för att gå ner i arvode

1 gillning

Jag skulle inte sänka arvodet, förutom om du är ersättningsbar. Detta är viktigt att resonera kring.

Försök uppskatta hur lång tid det skulle ta att byta ut dig. 1-2 mån on-boarding med ny person? Mer? Mindre? Sen väger du det mot att det råder viss allmän lågkonjunktur i IT-sektorn just nu.

Hur god är relationen med kunden och hur gärna vill de ha exakt dig?

Om de förväntar sig att du ska gå ned i pris och dessutom är beredda att skriva kontrakt på t ex 1 år (utan uppsägningstid, alternativt med minst 3 mån uppsägningstid så du har visst skydd), så kanske det affärsmässigt är rätt klokt att lyssna på deras önskemål om viss sänkning, om du samtidigt får ett så bra uppdrag. Oftast i IT är uppsägningstiden 1 mån och avtalen skrivs på 3-6 mån. Du har alltså redan från dag ett väldigt bra villkor, skulle jag tro.

Om du nu sänker ditt arvode skulle jag sikta på ca 900 kr men lägga in en klausul om årlig prisjustering mot inflationsindex för arbetskraftskostnad. Säger kunden nej så rycker du på axlarna, tar bort klausulen och tar upp dialogen om pris om 2-3 år och uppdaterar priset då. Det kommer kunden troligen acceptera.

Det viktiga här är ju att se helheten. Du går från 50k i lön till eget bolag, där du då vid 900 kr/h kommer tjäna ungefär så här:

900 kr x 160 h x 10,5 mån (räknar med att du kanske tar 6-7 v semester per år)

= 1 512 000 kr
- 54 000 kr * 12 mån * 1,3142 (arbetsgivaravgift)
- 10 000 kr * 12 mån * 1,2426 (tjänstepension) eller -10 000 kr * 12 mån * 1,206 (direktpension)
- 500 kr * 12 mån (telefon, schablon)
- 5000 kr (företagsförsäkring, schablon)
- 40 000 kr (bokföring) eller -4 800 kr (Bokio, ifall du sköter det själv)
- 30 000 kr (diverse)
= 430 286,4 kr (överskott, om vi räknar på dyraste spåret ovan)
- bolagsskatt (20,6%)
= 341 647,4016 kr

Överskottet delar du ut och får efter 20% skatt 273 318 kr i handen
Nu är utdelningsutrymmet enligt nya reglerna ca 320 000 kr, så i praktiken kanske du måste betala 50% skatt på 20 000 kr av de där 341 000 kronorna, men i övrigt stämmer allt.

Din kund är nog lite kunnig om sådana här inkomster, kostnader och skatter, så hen förstår ju att du kommer tjäna väldigt mycket bättre än tidigare. Så… var inte dumsnål. Gillar du uppdraget så spela long-game och håll kunden nöjd, så kommer du bli förmögen in no time :smiling_face:

1 gillning

Jag har ärligt talat aldrig förstått vad syftet är med att vara anställd konsult om man ändå jobbar heltid med en kund på obestämd tid?

Om man är duktig, skall tilläggas, är uppsidan med att vara anställd konsult en ren förlustaffär jämfört med att bara lasta in slantarna i ett eget AB om planen är att vara hos samma kund i många år.

Självklart beror allt på situationen om förutsättningar i det enskilda fallet. Hela grejen med att vara konsult är ju att jobba med flera kunder och projekt.

Är inte fördelen att själv få disponera pengarna? Upplever att man tjänar mer som konsult än anställd.

2 gillningar

Man får tillgång till ett inbyggt kompetensnätverk, möjlighet till större variation i uppdrag om man ändå vill byta jobb, möjlighet att skola om sig till annat teknikområde om man vill, möjlighet att göra karriär inom konsultbolaget, allt administrativt löst så länge man kommer ihåg att skriva 40 i sin tidrapportering en gång i veckan, tjänstepension, kollektivavtal, samt noll ekonomisk risk om man skulle bli sjuk, föräldraledig eller stå utan uppdrag. Kan ha glömt något iofs. Men så klart tjänar man bättre som egenkonsult.

1 gillning

Jo, det är det som var min poäng :blush: Om man ändå inte vill utnyttja övriga fördelar man att vara anställd utan köra samma kund under ett decennium är ett AB ekonomiskt fördelaktigt alla dagar i veckan.

1 gillning

Fast allt detta faller ju om du jobbar 5 dagar i veckan onsite med en och samma kund i 10 år.

Ja fast man kan ju bara gissa om man kommer få vara kvar där 10 år till eller ej. Kunden kan ju kasta ut en konsult med några veckors framförhållning om kvartalsrapporten ser dålig ut. Fördelen med att vara anställd konsult är att man har anställningstrygghet, lön och förmåner ändå. Tål ens privatekonomi risken att stå utan uppdrag i några månader är det kanske inget problem.

Jag skulle vara väldigt noga med att kontrollera om det är ok (och få det skriftligt) med nuvarande arbetsgivare. Stäm inte bara av med närmaste chef utan se till att det är förankrat.

Mot kunden: självklart nuvarande arvode och inte lägre - uppenbarligen det dom tycker du är värd och det bör inte ändras när du byter bolag (om inte nuvarande arbetsgivare erbjuder något ytterligare utöver din kompetens). Lägg sedan in ett roligt påslag på säg 5% i avtalet med kunden så slipper du hantera den typen av diskussioner löpande.

1 gillning

Fast obelagda konsulter brukar inte bli så långvariga som anställda konsulter heller. Tar väl kanske några månader extra, men inga hållbara konsultbolag behåller obelagda konsulter.

Även om det skulle vara lätt att kicka folk för att de stod utan uppdrag några månader, så är det mycket lättare för ett stort konsultbolag att hitta nya uppdrag när de har ett gäng säljare vara enda uppgift är att få ut konsulter i uppdrag. Dessutom kan andra konsulter på andra uppdrag metsälja lite, och så hux flux skapas det säljmöjligheter där också.

Men jag är säker på att i ensam-är-stark-världen så förvandlas alla uppdragslösa konsulter som suttit i tio år på samma ställe omedelbart till professionella säljare som skickligt kan sälja in sig själv någon helt annan stans innan bolagets kassa sinat. Så vi har säkert båda rätt.

1 gillning

Nä, man jag har sett konsult efter konsult som blir av med sitt uppdrag bli uppsagda av konsultbolaget i stort sätt så fort de sätter foten inne på konsultbolaget.

Visst är det så. Det är inte svart eller vitt, och även om konsulter som aldrig sålt en timme av varken sin egen eller någon annans tid som anställd förmodligen anstränger sig mer om de måste - så är det nog många av de som väljer att stanna som anställda som tycker det är rätt bekvämt att slippa göra det jobbet.

Gjorde liknande. Stort konsultbolag som skulle hota med stämning och allt.

Men var underkonsult så de var aldrig konsultbolagets kund och därmed inga problem.

Vill inte vara dumsnål så körde samma pris som innan.