Jag är i mitt i processen att starta eget konsultbolag inom IT (Hurra - Äntligen!).
I dagsläget så är jag anställd på ett större konsultbolag och de har gått med på att låta mig underkonsulta mot min nuvarande kund (Främst för att de inte har förmågan att ersätta mig men också för att kunden uttryckligen fortsatt vill samarbeta med mig).
Jag har nu blivit presenterad ett första utkast på det underkonsultsavtal som kommer att gälla mellan mig och min nuvarande arbetsgivare. Genom lite luskande så har jag fått reda på att min nuvarande arbetsgivare kommer att ha en avans på ca 20-30% av timpriset. Avtalet nämner inget om eventuella prisjusteringar.
Utöver denna (vad som känns väldigt stor) avans på timpriset så innehåller även avtalet en klausul som blockerar mig från att “under underleverantörsavtalets löptid, samt 12 månader därefter ingå direkt avtal med slutkunden om, eller på annat sätt för Slutkunden utföra, arbete relaterat till Uppdraget.”.
Jag vet att slutkunden prioriterar att fortsatt arbeta med mig efter att avtalet löper ut (vid årsskiftet), och att bolaget som jag kommer att konsulta via inte har en resurs som skulle kunna ersätta mig. Att de kommer att ta en sådan “stor del av kakan”, samt blockera mig från att ingå avtal direkt med kunden 12 månader efter avtalets slut känns som en riktigt dålig deal - Speciellt då jag vet att kunden kommer att villja förlänga avtalet.
Vad finns det för möjligheter kring att förhandla kring detta? Jag tänker att en sådan hög avans på mitt timpris antigen bör kompenseras genom att jag tidigare kan approchera kunden direkt, eller att jag får ett högre timpris. Vill såklart vara mån om relationen med min nuvarande arbetsgivare - Men jag vill inte heller signera något som är redigt ofördelaktigt för min del!
Någon som har tidigare erfarenhet av liknande situationer, eller sitter på bra tankar och ideér kring hur jag bäst kan hantera detta?
Jag har absolut erfarenhet, jag är jurist och har själv både skrivit egna underkonsultavtal och undertecknat, även om det inte hör till min direkta profession.
När det kommer till det här området är det vanligt att konsultfirmor i anställningsavtalen har konkurrensklausuler som förbjuder anställda att poacha eller ta över kunder till firman. Sådana klausuler är lagliga i sig, men det är inte ovanligt att de sträcker sig längre än vad lagen tillåter vilket gör att en kan vinna process om det blir tvist. Så här skulle jag råda dig att kolla anställningsavtalet. Det är främst när klausulen i praktiken blir ett arbetsförbud inom ens kompetensområde som sådana klausuler är ‘olagliga’.
Min erfarenhet av vad som är ok att skära mellan i underkonsultavtal varierar enormt beroende på branch, kompetens, införsäljningskostnader, kundexklusivitet, marknad, mm. Men det är absolut inte ovanligt med skärning på 10-40 %.
Med reservation att jag inte kan omständigheterna i ditt specifika fall tycker jag det låter som att din fd arbetsgivare är rätt generösa (givet att det finns konkurrensklausul i ditt avtal).
Om du vet vad de säljer dig för, vad du kostar (inkludera då sociala avgifter, pension, sociala grejer på jobbet, kostnad för kontor, utrustning, utbildning m.m. (alla kostnader) kan du räkna ut vad de tjänar på dig idag. Sannolikt tjänar de otroligt mycket mer på dig som anställd än erbjudandet de ger dig nu.
Det jag tänker du kan försöka i en förhandlingssituation är att slå mot hjärtat i allt konsultande, vänd det till att de får en kickback ifall det blir fortsatt förlängning (men längre än de tjänar enligt underkonsultavtalet) antingen löpande eller i klump. Vad de vill åt sannolikt är ju intjäningen även om kundrelationen kan ha ett värde i sig.
Alex och Leila Hormozi har en princip att man aldrig ska räkna den andra partens pengar. Vad spelar det för roll hur mycket de tjänar, så länge dealen är bra för dig?
Men att du inte få jobba hos kunde själv är sju inte bra för dig. Föreslå att de får typ 10% eller nått under en övergångsperiod.
Du har alla möjligheter att förhandla om detta. Säg upp dig så det är klart först.
Det är inte fult att förhandla, komme med motbud, säga nej tack eller be att få fundera på ett erbjudande. Förhandla i god ton och håll vad du lovar så går det nog utmärkt.
Att inte få ingå avtal direkt med kunden är väldigt vanlig klausul. 30% av timpriset låter högt men 20% är inte ovanligt. Normalt är 10-15% skulle jag säga men det beror på.
Du har lojalitetsplikt som anställd så du bör inte försöka sälja in dig till din kund förens anställningen upphör. Du kan dock nämna att du ska sluta och starta eget men diskussionen om fortsättning sker helst efter din sista anställningsdag.
Dock har du ingen timeout på 12 månader om inget speciellt står i ditt anställningsavtal. Så fort du tecknar avtal som egen med 12 månader timeout är det svårt (men inte omöjligt) att komma runt.
Finns det något värde av att vara underkonsult hos din gamla arbetsgivare som kan göra det värt att stanna kvar? Kontorsplats? Kollegor? Andra uppdrag? Stöd från andra på konsultbyrån?
Rimligt vore 5-10% av timarvodet samt att du är fri att göra vad du vill efter avtalstiden. Inte nog med det, se till att du får med i kontraktet att det inte måste vara du personligen som utför tjänsten utan en resurs som måste godkännas av företaget du underkonsultar mot, så har du säkrat upp en bit av eventuell förtäckt anställning.
Jag skulle säga att 10-20% är vad din nuvarande arbetsgivare borde ta för att du gör denna ändringen, det är inte helt ovanligt.
Konkurrensklausulen är dock något jag hade sett till att få bort. Den hjälper varken dig eller din nuvarande arbetsgivare givet att din arbetsgivare vill fortsätta jobba med kunden i framtiden.
Det stora problemet jag ser är faktiskt förtäckt anställning, jag är inte säker på att Rinc’s förslag hjälper här. Jag har jobbat på ett bolag i IT branschen där många startar eget efter ett par års anställning. Och där har dem 1 års “karens” innan du kan komma in och jobba som underkonsult.
Men det är juridik, så det är ju en tolkningsfråga.
Jag var i liknande sits för några år sedan och blev presenterad med ett liknande avtal. Lyckades förhandla bort konkurrensklausul samt lägga till en övergångsperiod på 1 år.
Under det året tog konsultbolaget runt 20 % och därefter fick jag gå direkt mot kunden.