Hej
Jag är egenkonsult i IT-branschen sedan 8 år.
För tre år skrev jag på ett underkonsultavtal med en konsultförmedlare för att deltaga i ett större projekt som hanterades av ett annat konsultbolag. Under de tre åren har uppdraget ändrats och jag jobbar numera hos beställaren av projektet, men via samma ursprungliga avtal. Avtalet har en månads uppsägningstid.
Konsultbolaget som drev projektet säljer nu bara vidare mig till beställaren och projektet i sig är nedlagt. Detta konsultbolaget har även ett relativt stort pålägg (ca 30%) på arvodet de fakturerar för mig.
Konsultförmedlare som jag har avtal med har ett normalt pålägg på 10%.
I underkonsultavtalet finns en konkurrensklausul som säger att mitt bolag inte får teckna avtal med konsultbolaget eller beställaren och den klausulen gäller i 12 månader.
Mitt uppdrag har ändrats från att vara projektledare i ett delprojekt till att numera vara teknisk ansvarig för mer än 10 system med mer än 100 utvecklare.
Avtalet har aldrig ändrats för att spegla mitt nya uppdrag och mitt utökade ansvar. Sedan har varken min konsultförmedlare eller konsultbolaget någon påverkansmöjlighet på mitt uppdrag längre då de bara förmedlar mig som underkonsult.
Jag har försökt att höja mitt arvode via konsultförmedlaren, men konsultbolaget har meddelat att de inte kan höja arvodet, dvs de är inte villiga att sänka sin marginal.
Mycket bakgrundsinformation till mina frågor till forumet.
Jag skulle vilja teckna avtal direkt med beställarbolaget och helst utan att bryta mot konkurrensklausulen, detta för att höja mitt arvode.
Ett sett är att försöka avtala bort konkurrensklausulen med konsultförmedlaren. Vet ej hur intresserade de är av det. Skall testa detta.
Ett sett kan vara att starta ett nytt AB och teckna avtal via det. Mitt nuvarande AB får bli vilande. Någon som har gjort detta?
Och hur mycket kan ett skadestånd hamna på i ett sådant här fall? 12 månaders intäkt gånger 10%, dvs vad konsultförmedlaren drar in på ett år?