Jag tänker att om du ska göra allt själv och leta uppdrag så kommer det att gå åt en hel del tid som du inte kan fakturera alls. Dels måste man såklart tänka i kronor, inte bara procent, men kanske framför allt beläggningsgraden.
Om du inte redan har en kund (med en potentiellt långsiktig relation) eller ett bra nätverk, eller båda, så tror jag att en konsultförmedlare är en bra språngbräda.
Absolut! Det finns situationer då det kan vara vettigt att betala x% för sälj osv. Har du ingen inkomst så får dem inga pengar. Du kostar visserligen inga pengar iheller, men kan man gå direkt via mäklare så är det förhoppningsvis en bättre deal.
Inte så enkelt att bara gå direkt på kund. Sittande leverantör har stipulerade avtal som innefattar de juridiska aspekterna som ansvarsförsäkringar mot viten mm. På höga belopp. Som underkonsult ingår du i dessa skydd. Inte så enkelt att som jag-bolag att teckna dessa.
J
Den här är stor. Upphandlingsprocesser är dyra och tidskrävande, även i den privata sektorn. Med det sagt så finns det ofta kontraktsparter som agerar mellanhänder och tar minimalt betalt, till skillnad från konsultbolagen som tillhandahåller konsulter.
Tuff marknad just nu. Först kom covid som vi fortfarande lever lite i sviterna efter och sen kom nya anställningsregler i oktober som gungade marknaden lite.
Jag har redan en suverän utvecklare som jag försöker få ut nu och några andra admin-resurser. När vi sökte för projektledare här för någon vecka sedan hade de 75 sökande kandidater på uppdraget.
Som någon sa är ju 17% mycket, mer än vad vi tar, men får de ut dig en månad tidigare så har du ju nästan 6 månaders avgifter bara där.
Att kontakta kund direkt känns svårt. De vill inte ha 1000 cvn utan de bra uppdragen har i stort sett alltid ramavtal så de får in 2-3 kandidater som redan är sållade från sina avtalspart er. Dessutom ska säljaren på konsultfirman du arbetar genom få upp arvodet åt dig, sköta förlängningar och lönejusteringar m.m.
Om du är sugen får du gärna skicka mig ett pm så kan vi prata lite vidare om någon dag när jag är tillbaka från semestern.