För- och nackdelar med att byta jobb i dessa osäkra tider

Hej!

Jag har fram tills nyligen stortrivts på min arbetsplats, som jag varit på i ca 10 år, med ny roll och nya utmaningar ca vartannat/var 3:e år. På senaste tid har det skett vissa förändringar (från ledning ner till den dagliga verksamheten) som gjort att jag nu känner att jag “lika bra” kan byta arbetsplats eftersom det inte längre känns värt att stanna.

Men jag känner en viss otrygghet i att byta arbetsplats just nu, mitti de ekonomiskt osäkra tiderna.

Jag har en bra lön, bra förmåner och trivs med mina kollegor, så kan tänka mig stanna kvar och vänta på lugnare tider. Men hade det varit en lite mer stabil världssituation så hade jag inte tvekat, då hade jag gått vidare.

Därför skulle jag väldigt gärna höra hur ni resonerar, vilka för- och nackdelar upplever ni finns i att i dagens osäkra tider byta arbetsplats? Är det en bra eller en dålig idé? Vilka branscher är lite mer “trygga” än andra (dvs med mindre risk av uppsägningar pga nedskärningar)? Hur hade ni gjort om ni var i denna sits?

Tacksam för alla svar på förhand! :pray:

1 gillning

Det självklara på minussidan kanske är att du hamnar sist i LAS-kön.

På positiva sidan är väl enbart att du byter till ett jobb du trivs bättre med eller får bättre ersättning.

Viktigt är väl att titta på hur stark den potentiella nya arbetsgivaren är och hur konjukturskänsliga dom är? Går bolaget med vinst?

(Jag tror att) stora bolag tenderar att skära ner när det börjar gå sämre även om man kanske har ekonomin för att rida ut lågkonjukturen. Små bolag kanske man får titta mera på deras filosofi, svårt att skära ner när man har få personer och av vilka många är nyckelpersoner för att sen försöka rekrytera tillbaka detta senare när det är bättre tider.

Hörde att SAAB rampar upp nu, trendigt med krig.

Om du jobbar inom IT, så byt inte till ett IT-konsultbolag i dagens läge.

1 gillning

Jag tolkar det som att du är bara lite missnöjd på nuvarande jobbet, och att det kanske inte skulle vara hela världen att jobba kvar ett tag till du hittar något av intresse.

Jag hade börjat höra mig för i omgivningen och söka de jobb som är intressanta och se vad som finns. Om inte annat får du möjligheten att bilda dig en uppfattning om gräset är grönare någon annanstans.

Skulle något intressant jobberbjudande dyka upp så hade jag bytt jobb, livet är för kort att sitta kvar på ett jobb där man inte trivs för att det är det “säkra” alternativet.

1 gillning

Jag uppfattar att en sannolik utveckling med inflationen är att “marknadslönerna” för en hel del roller går upp medan de faktiska lönerna inte utvecklas lika snabbt. Så brukar det se ut även annars men den utvecklingen kan nu förstärkas. Det borde innebära att det är fördelaktigt att byta jobb, så länge man gör det “strategiskt”. Jag funderar själv på varianten att söka ett nytt jobb, behålla det i 1-2 år och sedan söka tillbaka till min nuvarande arbetsplats. Iom att jag jobbar statligt så är lönenivåerna ganska “styrda”. Genom att göra en sådan här manöver skulle jag i ett nafs kunna höja min lön kanske 10% medan lönerevisionerna skulle ge kanske 4%. Som en engångsmanöver för att fixa till lönen vore det kanske vettigt. En förutsättning är förstås att jag har såpass mycket erfarenhet att jag utan svårighet skulle kunna klara av den “konkurrensutsättning” som en extern rekrytering innebär. Inom staten gäller “förtjänst och skicklighet” som urvalsgrund vid rekryteringar. Iom att den tjänst och arbetsgivare jag har är attraktiv behöver jag ha tillräckligt lång erfarenhet för att kunna överglänsa de flesta externa kandidater. Det tror jag är görligt.

1 gillning