Hur resonerar ni kring att söka nytt arbete?

Hej,

Jag står nu i valet och kvalet om jag ska söka nytt arbete eller ej. Om jag söker nytt arbete blir det exakt samma uppgift fast hos annan arbetsgivare. Bakgrunden är att ledningen inte fungerat något vidare en längre tid vilket fått konsekvenser för hela verksamheten där kollegor blivit sjukskrivna, sagt upp sig och så vidare. Detta hade i mångt och mycket kunnat undvikas om man inte varit senfärdig samt involveret de som gör faktiska arbetet när man gör om i verksamheten. Ser inga tendenser till att detta kommer förändras i närtid utan ledning verkar fortsätta att köra sitt race utan att ens ta in input.

Det finns för- och nackdelar med både att stanna kvar samt söka nytt vilket gör att jag känner mig lite villrådig kring vilket som väger tyngst. Det som som värdesätter mest är vettig arbetsbelastning (dvs normal belastning utifrån att grundbemanning är på plats). Detta då jag arbetar för att leva och vill ha så mycket energi som möjligt över till familj och fritidsintressen. Att lägga manken till, arbeta för fler personer, bidra med effektiviseringar osv premieras dessutom ytterst sällan. Detta bidrar ytterligare till att jag vill ha ett arbete där jag gör det jag ska men där jag kan spara extra energi till annat i livet. Energi är dessutom som småbarnsförälder något jag värdesätter ytterst mycket. Hade det varit andra förutsättningar där extra arbetsinsatser premieras hade jag inte haft problem med att ge lite extra.

Som sagt finns det många för- och nackdelar med båda där det dessutom känns som att det tillstöter och faller bort en del varje vecka. Har under ett par veckors tid pendlat mellan “ja, dags att söka nytt!” till “värt att stanna då en del förändrats”. De mest uppenbara för- och nackdelarna som bestått är följande:

Fördel söka nytt:

• Troligtvis högre lön (ca 5-10 %).
  • Ny arbetsplats utan en massa negativ historik (nyhetens behag).

Nackdel söka nytt

• Risktagande - finns ingen garanti för att det är bättre utan kan även vara sämre.
  • Ny arbetsplats innebär initial investering i form av energi då det är nya platser, kollegor och rutiner som ska falla på plats.

Sen finns det många fler men dessa har ändrats till och från senaste tiden så skriver inte med dessa i nuläget.

Det jag lutat åt är att det är så mycket osäkerhet på nuvarande arbetsplats gällande vilka kollegor som väljer att stanna, hur nya chefer på lägre nivå kommer vara och så vidare att jag likväl kan söka nytt med den risken det innebär då jag troligtvis kommer premieras med högre lön. Risken jag tar i att stanna kvar kommer inte premieras.

Känner att jag på något sätt behöver systematisera och väga samman alla för- och nackdelar för att landa i någon form av beslut. Därför vänder jag mig till forumet då jag tänker att det säkert är fler som varit i samma situation. Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få. Tack på förhand!

Du kommer nog inte ångra att du sökt nytt jobb även om det visar sig att gräset inte var grönare på andra sidan.

Du kommer däremot alltid undra hur det skulle vara om du sökt ifall du inte gör det.

9 gillningar

Den extra energi som går åt på nytt jobb är inte lika farlig som den energi som går åt att hantera en arbetsplats som inte fungerar.

10 gillningar

Jag tror du gör en analys från fel ända.

Inga av de nackdelar (eller fördelar) du radar upp relaterar till att söka annat jobb. De relaterar bara till att byta jobb.

Därmed kan du inte svara på frågan om du ska söka annat jobb genom att fundera på de saker du radar upp.

Dessa två punkter är bara potentiella fördelar med att byta jobb. Har inte med söka jobb atr göra.

Dessa två punkter är också bara risker med att faktiskt byta jobb. De har inte med frågan om att söka jobb att göra.

På frågan om ska byta jobb så bör du ha konkreta siffror och ett konkret jobberbjudande. Du vet ju inte arbetsuppgifter, arbetsförhållanden, lön o.s.v. förrän du faktiskt har ett kontrakt framför dig som du väljer om ska byta till eller inte.

Så börja med att lista fördelar och nackdelar med att söka jobb. Vad är dessa?

6 gillningar

Ja jo, är också med på att jag inte får högre lön eller liknande enbart av att söka jobb. Trodde dock att det sa sig själv och att merparten är med på vad jag menar. Men visst, fastnar man vid ordval som söka/byta kanske jag ska be om råd på annat håll istället.

Arbetsmarknaden är väldigt god för mitt yrke då det råder brist på yrkesverksamma. Dessutom har jag bra erfarenhet att visa upp och flertalet referenser. Vill jag ha ett annat jobb kommer jag få det rätt snabbt. Eventuella dröjsmål handlar mer om att jag t.ex. inte vill behöva pendla längre än jag gör idag.

1 gillning

Det handlar faktiskt inte om ordval utan ditt perspektiv här. Det tror jag just nu begränsar dig kraftigt och gör hela den här diskussionen till irrelevant.

Varför söker du inte jobb? Vad är den faktiska orsaken? För du har inte presenterat en enda nedsida med att söka andra jobb. Finns det nån nedsida?

1 gillning

Jag hade tagit steget om jag var du! Låter som att det finns väldigt liten risk att det blir sämre iaf :wink: och blir de fel där med så kan man göra det igen.

Ska jag söka jobb blir det i dagsläget att skicka spontana jobbansökningar, kontakta chefer, tidigare kontakter och rent generellt söka jobb “som inte finns än”. Fått merparten av tidigare jobb på detta sätt. Jag vill då vara säker på min sak om jag ska jaga på och inte ångra mig när jag väl får ett jobberbjudande.

En sak att tacka nej till jobb som annonserats men i min värld en annan att tacka nej till jobb man själv tryckt på för.

Tycker jag verkar orimligt och begränsande.
Det är ju inte möjligt att ångra sig innan man har bestämt sig. Bestämma sig går inte innan man har något att ta ställning till.

Håller jag inte alls med om, det handlar bara om ersättningen och arbetsvillkoren. Varför ska du acceptera arbetsvillkor som inte är bra nog bara för att du inledde förhandlingen?

Ska du sälja dig själv får du vara beredd på att gå ifrån en dålig deal. Annars har du inget att förhandla med. It is just business.

3 gillningar

@Nightowl Jag älskar hur du tänker och jag håller med dig i allt du skriver. MEN, jag tror att likt mig själv är detta inte hur TS (eller de flesta människor) instinktivt tänker. Det krävs ofta att man läser och tänker igenom det ett par gånger innan det blir en självklarhet!

Vet inte vad jag vill säga med detta, kanske bara belysa att ditt tankesätt inte är det ”vanliga”, utan att värdera det ordet, så att ingen hamnar i försvarsläge :blush:

Vi fattar så fort vi hinner, som den där @janbolmeson brukar predika för oss :wink:

3 gillningar

Vill man ha andra resultat än vad gemene man får, så behöver man göra/tänka annorlunda än gemene man.

5 gillningar

Om man känner som du gör är det kanske bäst att byta jobb.
Det blir inte bättre tror jag i närtid.
Jag tycker dock själv att egna arbetsuppgifter och närmaste chef och projektledare och arbetskamraterna är absolut viktigast ändå.
Att företaget klantar sig på andra områden och i stort är inte ditt ansvar.

1 gillning

Man behöver nödvändigtvist göra exakt samma uppgifter på ett nytt jobb

Det finns nästan 0% risk med att söka nytt jobb, du kan alltid söka men du behöver inte tacka ja till erbjudanden

1 gillning

Jag håller verkligen med @Nightowl. Fundera över varför det känns jobbigt att ens söka och skriv upp för- och nackdelar med det innan du funderar på för- och nackdelar med att byta.

De flesta tycker att det inte finns några nackdelar med att söka men det kan jag tycka att det gör. Sedan behöver de inte vara tillräckligt stora för att låta bli.

Jag var själv missnöjd med mitt jobb i många år men sökte ändå ingenting.
För mig var anledningen till att inte ens söka:

• Oro att nuvarande arbetsgivare skulle få veta det och ge mig sämre villkor och lön framöver om de visste att jag ändå var på väg bort.

• Oro att möta kunder under anställningsprocessen (liten ort) som sedan skulle veta att jag egentligen ville byta bransch. (Tror inte att jag skulle få ett jobb där jag ville, särskilt inte på första försöket.)

• Oro att bränna broar om jag initierade en anställningsprocess innan jag var helt säker på att jag verkligen ville byta.

• Oro att jag skulle börja vantrivas mer om jag tog tag i att börja söka.

• Oro över att behöva lägga ner energi som inte ger något resultat.

• Oro över att känna sig ratad, vara sårbar på ett för mig nytt sätt.

För mig hade det varit lätt att byta inom samma bransch men eftersom jag då ville byta till något helt annat som jag inte hade utbildning inom fanns ett reellt hot att jag skulle behöva söka måååånga jobb och ständigt få nobben.

Jag vill inte säga att du inte ska söka något nytt, bara att jag har förståelse över att det kan finnas många anledningar till att man tycker att det känns svårt att ens söka. Genom att sätta fingret på varför det känns svårt så kan du ta reda på om dessa anledningar är riktiga eller inbillade.

Sedan kan du eventuellt söka och först därefter bestämma om du vill byta.

3 gillningar

Har du pratat med din chef?

Vad säger hen?

Om en av mina medarbetare funderade på att säga upp sig hade jag lyssnat noga.

1 gillning

Jag håller med om att söka och byta inte är samma sak. Min åsikt är att man alltid bör ha ögonen öppna för andra jobb. Chansen att ens drömjobb råkar komma ut just när man är i akut behov att byta är inte stor. Speciellt om det funkar dåligt där man är. Att inte trivas på jobbet äter långsamt upp ens själ. Å andra sidan vet du inte vad du jämför med än.

Att gå på anställningsintervju är också något som kan va bra att träna på. Man lär sig vilka frågor man får och vilka svar man vill ha på dem. Man lär sig vilka frågor man vill ha ett svar på innan man bestämmer sig.

Dessutom har man mycket bättre förhandlingsposition när man redan har ett jobb. Man måste inte tacka ja till vad som helst utan kan säga hur man vill ha det och få ett bättre sammarbete från början.

Risken är såklart att du blir ännu mindre nöjd där du är. Men det är i så fall ett tecken på att du är rätt ute. Börjar du däremot få avsmak för tjänsterna du söker så kommer du va nöjdare där du är.

Så mitt tips är: Sök andra jobb. Om du ska byta eller inte beror på vad du hittar.

2 gillningar

Skulle inte säga att själva sökandet av jobb är vidare jobbigt. Det är mest chansningen av att byta jobb. Byter för att få bättre arbetsmiljö med förväntade bonusen att lönen nog blir högre. Samtidigt kan det också vara värre på nya arbetsplatsen.

Oavsett har jag landat i att börja söka nytt och se vad det leder till.

Rekommenderar att alltid söka nytt jobb ifall man inte trivs, speciellt ifall man varit på samma arbetsplats i över 2+ år.

Skadar ju inte att söka och se vad man kan få, bytte själv jobb nyligen och fick upp lönen 15% efter att ha stannat 3 år på förra stället, 5 extra semesterdagar också.

När sen två år gått så ska jag kolla marknaden igen, kan jag då öka lönen med 15-20% igen så kommer jag ju göra det, och kan jag inte öka lönen ordentligt så stannar jag, då mitt humankapital uppenbarligen inte var stort nog i det fallet.

Men skadar ju som sagt inte att se hur andra bolag värderar ditt humankapital, speciellt ifall man inte trivs.

1 gillning

Jag är i ganska precis likadan sits och har börjat söka för att “känna på”. Det känns som en sån lättnad. Är med i en rekryteringsprocess nu och vi får se var det leder. Tackat nej till en tjänst jag blev erbjuden då de ej kunde erbjuda högre lön än vad jag har nu. Men känslan att ha börjat söka är en sån lättnad i sig, sen om det leder till att jag byter nu, om ett halvår eller ett år är mindre relevant. Dessutom har jag fått mer inspiration till mitt nuvarande arbete då jag känner att jag vill “göra klart” den biten med gott resultat.

1 gillning

Jag har varit på samma ställe i mer än 20 år nu.

Jag söker nya jobb, för egen del motiverar jag besväret med att det är intressant och lärorikt. Sen om man får napp är ju steg 1 ofta att gå till chefen och begära löneök…