Vilka är nackdelarna att ofta (1-2ggr/år) byta jobb?

Hej,

Att byta jobb ofta är ett bra sätt att höja sin inkomst.
Jag undrar lite över hur arbetsgivare ser på en kandidat som har alla kvalifikationer, är socialt kompatibel med arbetet men som har en historia av att ofta byta jobb. Skriver/säger man helt enkelt inte det i sitt cv/sin intervju?

Har varit med vid ganska många intervjuer och vi har nästan alltid sållat bort de som har bytt jobb väldigt ofta.

Diskussionen brukar vara att vi inte vill lägga flera månader på upplärning för att den personen sedan ska sluta kort därefter. Även personer som redan haft rätt kompetens och därmed kort inlärningstid har vi valt bort.

Detta på ett lite mindre familjeföretag inom metallindustrin (legotillverkning, ca 50 anställda)

5 gillningar

Håller med om att 6 mån (prövotid) per jobb ser lite konstig ut men hur ser ni på andra änden av skalan? 10 år på samma jobb och position. Kanske utan att avancera/ta på mer ansvar?

1 gillning

Beror på vad vi söker för person. Vi är en industri där det mesta behovet av personal är på “golvet” vid maskinerna. Alltså producerande personal. Trygga och stabila medarbetare som kör på år efter år utan ambitioner att “klättra” alltför mycket inom företaget är ändå grundstommen hos oss och det är sådana vi behöver flest utav. Låter tråkigt men ändå verkligheten.

Sedan behövs såklart personal med spetskompetens och som vill och kan lära sig mera för att hålla igång tillverkningen.

1 gillning

Sedan är det nog väldigt olika på olika företag. Där jag jobbat de senaste 17 åren som it-ansvarig är det kanske 4-5 tjänstemän (av 50) slutat till annat jobb sedan jag började.

Det beror nog helt på var man spenderat sina 10 år. Medelstort, seriöst och väletablerat bolag? Antagligen inga problem. Liten oseriös firma? Kan nog ses som att man behöver läras upp kring hur man gör saker ‘på riktigt’.

Näringslivet bedrev rätt så intensiva påverkanskampanjer förr för att smutskasta arbetare som försökte avancera i karriären.

Det var ren propaganda skulle jag säga, och det påverkar oss än idag.

BdEkisBl0HPERDDaiG9W6yCftA0.jpeg

sl383608_24771495

“För att komma tillrätta med överrörligheten, samt med vissa andra
problem som var förknippade med den starka efterfrågan på arbets-
kraft, bildade staten och arbetsmarknadens parter – Arbetsgivarna, LO
och TCO – en samarbetskommitté som fick namnet Ekonomisk in-
formation (här förkortat EI). Organisationens uppdrag blev att ägna sig
åt upplysningsverksamhet eller, som man frankt benämnde det vid en
del tidiga styrelsemöten, propaganda.”

10 gillningar

Haha. Hopp jerker. :crazy_face:
Vilket konstigt samarbete. Staten+Fack+Arbetsgivarförening.

Haha verkligen. Det var en annan tid

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:121230/FULLTEXT01.pdf&ved=2ahUKEwj71Lyd--XxAhURmIsKHfmhDnYQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw3cBCTPP0M7FeWI9b_YmTC6

2 gillningar

Det är svårt att mörka om man bytt jobb ofta. Kollar arbetsgivaren referenser så är man rökt om det kommer fram att man mörkat. Visst, en 10 år gammal kortis kan man nog komma undan med.

Jag har anställt en hel del personal senaste årtiondena, både i Sverige och utomlands, och absolut tittar jag på historiken. Många byten med 1-2 år per jobb kommer att trigga frågor, åtminstone från mig.

Men det viktigaste är vilka (vettiga) förklaringar man ger till varför man bytt jobb. Det finns ju en uppsjö av helt rimliga orsaker som inte behöver ligga en i fatet. Saker och ting händer i livet helt enkelt.

Såklart underlättar det om man kan ge en rationell förklaring också varför man ser att det jobbet man intervjuar för bättre uppfyller ens kriterier och att man ser att man kan stanna längre än tidigare och växa med företaget.

Sämsta förklaringen till varför en kandidat sökte ett jobb hos oss är ”ni har så bra adress” :joy: Han fick inte jobbet!

5 gillningar

Senaste 10 åren har jag bytt tjänst 6 gånger och det inte varit några större problem för mig att hitta nytt jobb, iof har majoriteten av gångerna varit inom samma företag.

Edit, iof första jobbet hade jag 4 år, så blir 6 jobb på 6 år.

1 gillning

Jag håller med, helt och hållet. När det gäller arbetsgivare, är rekrytering alltid en investering som innehåller risk och kostnader samt tar tid och energi. Särskilt i länderna såsom Sverige och Finland i vilka anställningstryggheten är hög.

Oftast är det också så att det tar 3-6 månader innan en ny anställd blir ens produktiv i sitt nya jobb. Det är jättefrustrerande om anställd vill sluta kort efter onboardingen. Det blir helt meningslöst för bägge partier.

Jag tycker absolut att arbetsmarknaderna bör vara dynamiska, men att byta jobb varje år? Nej, vi kan inte skapa produktiva samhäll på det viset.

1 gillning

Beror väl helt på vem man anställer och hens kompetens.

Jag tycker det är otroligt person beroende vem man får, finns ingenjörer som gör mer på 6 månader än andra ingenjörer gör på 6 år…

3 gillningar

Ja det beror väldigt mycket på såklart, person, yrke etc. Men att det finns något som är för ofta tror jag alla kan hålla med om. Sen om det är 6mån i något ingenjörsyrke eller 6 dagar om du står i kiosken som är någon slags undre gräns för när du ens kommit in i jobbet varierar såklart.

1 gillning

Om du har bytt mellan samma sorts jobb flera gånger under kort tid kommer jag ställa frågor om det. Har du bytt för att få upp lönen? För att du inte trivts på just det företaget? Vad har du dragit för lärdomar som gör att du kommer stanna längre hos mig än hos andra?

Om du har hoppat mellan olika sorts jobb, varför har du landat i att du tror att just min tjänst är rätt för dig? Ser du detta som ännu en sak att prova och sedan gå vidare, eller tror du att det här är “det du vill göra”?

Det är många faktorer som spelar in, men om ditt CV är intressant och du har bra svar på mina frågor kommer du sannolikt bli erbjuden tjänsten.

2 gillningar

Ja klart det beror på vem man anställer. Om man anställer en ”Lego kloss” som är helt utbytbar så är det som du säger, men det är i min mening rätt få kvalificerade jobb som man har den situationen.

Det är så mycket mer som krävs för att verkligen kunna leverera och hjälpa företaget att växa - förstå företagets planer, vart man vill, ha nätverket att få saker att hända, att man har närmaste kollegorna förtroende så de öppnar upp för att lösa problem / se möjligheter som nästan ingen ännu identifierat mm ”mjuka” faktorer.

För att kunna konkurrera med det höga löneläget i ”väst” så måste vi få ihop laget för att kunna vinna. Visst måste man ha bra/de bästa spelarna men vi behöver även ha ett bra lag. Det är svårt att få ett bra lag med folk som kommer och går.

Jämför med Fotbolls EM. Frankrike hade nog de individuellt bästa spelarna på nästan alla positioner inför EM men kom inte så långt för de var inget lag.
Sverige hade ett starkt lag men var inte tillräckligt bra på alla positioner för att vinna. Italien saknade mega stjärnor men var väldigt kompetenta på alla positioner OCH hade ett väldigt starkt lag med både unga och erfarna spelare.

Det är så vi måste tänka i Sverige - mycket bra spelare OCH ett starkt lag som känner och litar på varandra. Det är först då vi kan vinna i den brutalt konkurrensutsatta globala marknaden.

Så tänker jag i alla fall :grinning:

2 gillningar

Jag tänker, man kan väl bara undvika det genom att inte skriva det i sitt CV och ha ett bra avslut med sin tidigare chef så att hen inte “hyser agg” och ger en dålig bild av en. Eller tänker jag helt snett?

1 gillning

Om du utvecklas i samma företag och allt är avstämt mellan cheferna tror jag att det inte finns någon tidsgräns för att ta nästa position. Om du går till ett annat företag skulle jag inte flytta innan två år om jag inte kontaktas med ett riktigt bra erbjudande. Med detta sagt hade jag också goda erfarenheter med årliga löneökningar tidigare (5-10% per år), så jag kände aldrig behovet av att byta jobb för pengarna förrän jag blev kontaktad av en rekryterare och fick erbjudas 25% mer och en nytt intressant jobb där jag kunde växa.

Jag tycker att det är bättre att göra färre drag på arbetsmarknaden med större påverkan än många små drag.

2 gillningar

Ofta går man längre tillbaka än senaste chefen, beroende på vilken typ av jobb det är och vad lönekostnaden är.

Om det är ett instegsjobb så kanske man bara vill ha senaste referensen och då kan man mörka tidigare jobb-hoppning.

Jag vill ofta få referenser både från chefer och kollegor även längre tillbaka i tiden. Skrivna omdömen kan vara relevanta även om jag själv helst pratar med ett par referenser. Åtminstone om det är en position som är känslig för att folk kommer och går. De extra timmarna på rekrytering är det ofta värt att lägga.

Tycker ganska många kvalificerade jobb är lätta att lära sig men det beror mycket på person till person.

Beror ju otroligt mycket på person till person samt hens förmåga att bygga sociala kontakter. Tilllit går att bygga relativt snabbt.

Exempelvis, händer något fel på jobbet så ställs oftast antingen frågan hur/varför eller vem. Är första reaktionen ”vem” kommer det ta lång tid att bygga upp tillit. Däremot om organisationen/individ är mogen och istället frågar ”hur/varför” byggs tillit snabbt.

Största problemet för mig är att identifiera personer i rekrytering som har rätt typ attityd för jobbet.

Håller helt med dig att man behöver ha ett bra lag. Inom detta lag behöver man ha alla typer av anstälda.

Om man bara har anställda som har jobbat senaste 10 åren inom samma organisation så är det bra att ta in en ny anställd som hoppar runt för att få in ett annat synsätt. Om man däremot bara har relativt ny anställda då behöver man ha konturnligtet för att kunna sätta rätt kultur i gruppen.

Nu är detta min personliga åsikt men rekytering är svårt och man kan lätt anställa fel person.

1 gillning