Hur långt är ett snöre? Otroligt svårt att veta givetvis. Låt mig berätta lite mer, även om jag förstår hur svårt det är att rekommendera något. Vill bara att någon ska säga, ja! Helt rätt! Men så fungerar det ju inte att vara vuxen
Tror jobbet kan vara väldigt lärorikt på flera plan, mer än mina arbetsuppgifter. Tror jag kan få lära mig sådant jag inte kan som förhandling, strategi, marknadsföring och annat jag ser som potentiellt användbart i framtiden. Learning over earning, som Tim Ferriss varit inne på.
Är dock osäker på om jag får jobba tillräckligt nära tekniken som jag vill. Kan finnas möjlighet att ta egna initiativ och lära mig. Är inte direkt i en bransch jag är passionerad inom även om det är inom teknik.
Är också orolig om jag inte trivs och slutar inom 1-2 år, samma tid jag varit på mitt nuvarande jobb, om framtida rekryterare kommer tro att jag hoppar runt och lämnar bolag efter kort tid. Reell risk eller inte vet jag inte men tänker på det ofta …
Vore fantastiskt att höra era historier om hur ni var osäkra på att byta jobb, men gjorde det och hur det gick.
Jag har hoppat på jobb som gått åt pepparn, på rak arm 2 ggr under 30 år.
Jag har hoppat på jobb som gått bra 8 ggr lite beroende på hur man räknar vid interna byten.
Min erfarenhet är alltså att jag haft cirka 75% chans att lyckas. Bra nog. Inte ångrat misslyckanden heller. Lärorikt det med. Kanske t.o.m. mer lärorikt.
Om det skiter sig, så att säga, så tror jag det viktigaste är att man kan förklara varför (inom rimliga gränser) till en ny chef/företag. Så i min värld är det en risk man hanterar själv.
Men visst jag hade inte velat ha typ 3 eller mer 1-2 års inhopp i mitt CV. Ett eller två ser jag inte som ett problem så länge man kan förklara bytet, speciellt om man är relativt tidigt i karriären när byten oftast sker snabbare.
Jo men det hjälper lite. Allt är ju lärorikt och går inte veta hur beslut kommer utspelas. Jag tycker inte att jobb som är kortare än 2 år är negativt, men jag är ju inte rekryterare heller. Ser det som en fördel att ha möjlighet att prova nya saker tills man hittar rätt. Tack för svar JFB.