Jag funderar på hur länge man ska arbeta med samma jobb innan man byter.
Någon gång fick jag höra att en bra tumregel är att man ska arbeta på samma jobb så många månader som man är gammal. tex. 36 år = 36 månader, sen byta.
Sen jag utbildade mig så har jag arbetat följande:
Arbete 1: 2 år 9 månader
Arbete 2: 10 månader
Arbete 3: 1 år 9 månader. (nuvarande)
Jag tycker att jag bytt jobb lite för snabbt, men det verkar inte rekryterarna på LinkedIn tycka då jag blir tillfrågad om andra intressanta tjänster med jämna mellanrum.
Hur resonerar ni kring jobb-byte?
Det kanske även finns någon rekryterare här i forumet som kan ge input?
Rekryterarna på linkedin får betalt för att fylla en tjänst, då är det lättare att jobba med dom som visar en historik av att vara villiga att byta kneg.
Byt jobb när du:
A: ”bevisat dig” och har ”klarat” utmaningen
B: organisationen inte rymmer dina visioner
C: inte trivs
D: får ett väsentligt bättre erbjudande
Jag skulle säga istället för att byta jobb så starta eget istället…
Friheten å bestämma när å vad man jobbar me å samtidigt få klart mer betalt… Då handlar de om 2 till 3 gånger mer betalt…
Byter jobb när jag inte trivs av olika anledningar längre. Jobbade 8år hos min förra arbetsgivare och är nu inne på 9:de året hos nuvarande arbetsgivare.
Hade absolut kunnat få bättre lön om jag bytte oftare och sökt mer jobb men det är ganska sekundärt för mig. Trivsel är viktigare. Tycker dessutom det är ganska jobbigt att byta jobb
Rekryterarna på LinkedIn spammar bara. De säger jag har en intressant profil och vill prata om en tjänst inom något totalt orelevant för mig. Det är uppenbart att något keyword matchat och de spammat ut 10.000 mejl.
Det är skillnad mellan olika områden och situationer. I den bransch jag jobbar finns det en ”primär” arbetsgivare som är ”bäst”. Har man fått en fast tjänst där ger man inte upp den. Jag kan så klart byta arbetsuppgifter och även ta tjänstledigt längre perioder men jag har ändå kvar min fasta tjänst. Det är den som möjliggör allt det andra.
Den värld jag jobbar i är ett ”karriärsystem”. Liknande system finns även hos andra stora arbetsgivare, inom både privat och offentlig sektor. Har man en tjänst på ett sådant företag tar det i någon mening bort behovet av att byta arbetsgivare.
Tack för input!
Låter ju logiskt angående rekryterarna, har inte tänkt på det sättet innan.
För mig så har jag eventuellt en punkt E, (om det inte rymms inom C kanske) och det är att jag kan känna mig orolig över att bli av med mitt nuvarande jobb pga konjunkturen och därav har jag börjat se mig om för att ligga steget före.
Trivs du inte på dina arbetsplatser? Kanske skulle vara egen då du snart kan få problem med att fortsätta hoppa. Vilka företag vill ge dig utbildningar om du drar nästa halvår?
Man ska vara försiktig med LinkedIn-rekryterarnas agenda. Ofta får de i uppdrag att presentera x antal kandidater som kunden sedan kan välja mellan och de bryr sig egentligen inte om de matchar till 100% så länge de uppfyller sin del av avtalet. I många fall har kunden redan en tilltänkt kandidat men vill “vara säker” genom att be rekryteraren välja ett par till.
2 år känns som ett slags minimum, går man under det så kanske man borde fundera på att bli konsult istället, då höjs inga ögonbryn på grund av kortare tjänster. Gör lite antaganden om bransch dock, tänker att rekryterare inte jagar dig som t.ex. busschaufför.
Varje gång en rekryterare får chans att presentera ett CV för ett företag så finns det en chans att personen blir anställd och rekryteraren får betalt, så det finns inget incitament alls att ta hänsyn till hur ofta personen bytt jobb tidigare.
Varierar mycket per bransch, men inom vissa yrken halkar man snabbt efter om man blir kvar på fel arbetsplats för länge. Med fel menar jag en arbetsplats där man gör relativt enkla uppgifter, där man inte följer branschstandarder, där det inte finns någon riktigt duktig person att lära sig av.
Rekryterare är människomäklare. Deras jobb är att tillsätta tjänsten snabbast möjligt och det är ofta lättare att få loss någon som historiskt varit lättrörlig.
Som rekryterande chef är jag skeptisk till folk som byter jobb ofta. Dels hinner de sällan bli bra på sitt jobb och har därför en större risk att för snabbt göra karriär och landa i en situation där de är högst medelmåttiga men förväntar sig fortsatt lön- och karriärutveckling. Dels är risken stor att personen nappar när rekryteraren hör av sig nästa gång och slutar just som den börjar bli varm i kläderna och då har det mest kostat tid och pengar till liten nytta.
Har du haft två korta anställningar på rad så se till att ha en längre därefter för att visa att du har lite uthållighet och inte gör dig omöjlig på arbetsplatsen. Är du dessutom duktig borde du hinna klättra något pinnhål internt på den tiden.
Vad är kort? Tja, det beror på. Men under två år skulle jag säga.
Fast det beror ju på… För en junior inom något område som lämpar sig för konsultverksamhet i större städer stämmer det förmodligen. För mer seniora positioner är det där inte alls sant.
Som tidigare påpekats, rekryterare är inte de som anställer, iaf inte i sunda organisationer. Själv har jag precis bytt jobb, och under första året har jag blivit bombarderad, eller iaf kontaktad flera ggr i månaden, av rekryterare som undrar om jag inte “skulle vara öppen för nya möjligheter”. Men det är ju inte särskilt bra jobb de har att erbjuda. Under 3 år på en arbetsplats är ju väldigt kort, men kanske inget större problem om det är ett eller två jobb. Om samtliga jobb hamnar under 3 år så är det väl intressant att anställa personen för en temporär lösning, men jag och många med mig skulle undvika att anställa någon med många anställningar under 3 år i rad. I varje fall till kvalificerade tjänster.
Så du kanske inte har bytt jobb för snabbt, men du borde nog planera för att stanna lite längre på kommande jobb.
Lägg inte för mycket vikt i rekryterarna på LinkedIn. Har jobbade lite med detta - de skickar ut väldigt mycket spam. Finns verktyg för att t.ex. filtrera ut alla “Systemutvecklare” på LinkedIn i deras region. Sedan kan de skicka ut massutskick till alla.
Min tanke är att man alltid har ett öga på arbetsmarknaden och är beredd att byta. För ens drömjobb dyker inte nödvändigtvis upp när man själv har ett direkt behov av att göra det.
Sen kan man ha en tanke om vad man vill jobba med om 10 år och byta när ens nuvarande tjänst inte längre utvecklar en däråt eller när en annan tjänst som gör det snabbare blir tillgänglig.
Nu vet man inte alltid vad man vill. Men man bör fortfarande försöka ha ett jobb som utvecklar en och ger en meriterande erfarenheter. Det kan va de nya erfarenheterna som gör att man kommer på vart man vill. Så byt när inlärningskurvan plattåat.
Man bör också byta när arbetsgivaren inte längre vill belöna de nya kunskaperna så som konkurrenter skulle göra. Man kan va lojal mot ett företag för att de satsar på en och ger en chansen att lära sig mycket. Men när löneskillnaden mot konkurrenter blir för stor bör man byta. Chansen att du ska trivas på ett nytt ställe där din kunskap är högre värderad är inte mindre.
Man kan byta efter ett halvår om man har en bra motivering som håller vid senare rekryteringar. Men man kan inte byta varje halvår. Man bör nog ha ett snitt på minst 2-3 år per arbetsplats.
Diskontera den extra lönehöjningen över framtida arbetsliv. Jag har också bytt ofta, dock börjar seriösa arbetsgivare efter ett tag undra. Men är du i början av karriären? Kan du få 20÷ högre nån annanstans? kör! jag ökade lönen med närmare 300÷ på 3 år genom att byta ofta. ligger numera i 1÷ laget.