Hur länge ska man stanna på ett jobb innan man byter?

Om du snabbt vill öka lönen och är attraktiv på arbetsmarknaden kan du byta ofta men det du då missar är möjligheten till att bli befordrad i och växa in i en ny roll vilket är enklare om du stannar på samma arbetsplats. För egen del innebär det att jag stannar om jag trivs och ser en möjlighet att bli erbjuden en “högre” roll som jag aldrig kommer få om jag söker den. Sedan byter man arbete men inte roll när man söker ett nytt arbete och får då en lite högre lön.

Har 20 år på samma arbetsplats. Dock finns goda möjligheter att avancera och arbeta i olika projekt, de som gör ett bra jobb kompenseras också ordentligt. Jag skulle inte byta för 10 eller 20.000 högre lön, jobbet är så mycket mer än pengar, men det krävs kanske att man når en viss nivå och frihet innan man känner så.

1 gillning

27 år? :roll_eyes: :see_no_evil:

Det beror nog väldigt mycket på bransch, intresse, vad man värdesätter utöver lön etc.

2 gillningar

Sen är känslan oslagbar när man varje dag kliver upp för att bygga upp sin egna dröm och ej någon annans :slight_smile:

Att starta eget kräver dock ett jäkla pannben i de flesta fall och man får ej vara rädd för att arbeta mycket obetald tid till en början.

Ja, samtidigt som pengarna hamnar i egna plånboken istället för att göda någon annans…:laughing:

1 gillning

Men också att man är intresserad av det. Jag är lärare och min dröm är bokstavligen att hjälpa andra nå sina drömmar.

Det jag fått höra är cirka 5 år, om inget annat händer som exempelvis, väldigt bra erbjudande, vantrivsel eller liknade.

Jag har varit på min nuvarande i 3 år. Jag kommer att börja söka andra jobb inom kort men inte vara intresserad om det inte är sjukt bra erbjudande.

1 gillning

Jag är i början av karriären och de byten jag gjort har medfört “bättre” titel och högre lön.

Att diskontera lönehöjningen låter smart tycker jag. På mina tidigare arbetsplatser har den årliga lönerevisionen inneburit ca 1-4 % ökning generellt över arbetsgruppen. Känns som att det är svårt att få mer om man inte byter eller visar på erbjudande från konkurrent.

På vilket sätt har du sett att “seriösa arbetsgivare efter ett tag undrar”?

Jag har trivts bra på mina arbetsplatser och varit en uppskattad kollega. Byte av jobb har endast skett då jag fått erbjudande om tjänst med bättre lön och högre titel.
Jag tror att företag resonerar lite olika kring utbildningar. Jag har en tidigare arbetsgivare som hört av sig med ett erbjudande om att komma tillbaka, vilket innebär att utbildningarna jag fått där inte varit “bortkastade” för dem.

ja men 4÷ är knappt en ersättning för inflationen. i dessa tider innebär det tom en lönesänkning.
jag har haft korta jobb, 4-5 ggr. men höjt lönen ordentligt.
nu tänkte jag vara kvar åtminstone 3-4 år men nu liggee jag i toppen av löneskalan, inte botten. Så bytt om du kan få upp lönen och ta i ordentligt. ofta enklare i början av karriären med!

"Hej, din profil matchar detta jobb jag har att erbjuda till punkt och pricka.

Kan du skicka ett CV?"

2 gillningar

Den här är det alltid.

Vad ska du med mitt cv till? Du vet ju redan?

Är det ett test för att se att jag kan fylla i en mall bra? Eller om jag kreativ person med utsikten färger?

Några få personer har chockat mig med att referera flera av mina erfarenheter oxh länkar de till en roll. De är en positiv överraskning.

Jag talar då om linked in.

Jag har varit på samma ställe i 22 år nu. Fördel: ligger nära hemmet och är ansvarsfritt dvs jag behöver inte tänka på det efter jag har stämplat ut. Kör truck i fabrik. Trivsel och pendling är en faktorer som bör räknas in om man ska byta eller inte.

2 gillningar

Varför då?
Man kan se till att göra ett bra jobb också, gräva där man står liksom.

Jag har varit på samma arbetsplats i femton år nu.
Har blivit befordrad fem gånger.
Höjt min lön med flera hundra procent, bokstavligen.
Jobbat som expat i utlandet i omgångar.
Fått förtroendet att leda en stor organisation och driva strategiska projekt. Gått från enkel tjänsteman till ledningsgrupp i global organisation.

Jag tror att detta hade tagit mig längre tid om jag försökt hoppa runt i någon slags ångest över att gräset alltid är grönare på andra sidan.
Men visst, arbetsplatsen måste vara stor nog att utvecklas på.

1 gillning

Du svarade på din egen fråga

Bytt arbetsgivare en gång efter examen. Har dock på den nya arbetsgivaren haft tre olika roller på knappt 6 år där jag tydligt haft nytta av erfarenheter som jag byggt upp under den tiden. Är nog ganska ovanligt att avancera så pass snabbt i den organisationen. Ser många fördelar med att växa internt i en organisation om det går. Mindre risker att inte trivas och kan behålla kontakter och vissa specifika kunskaper som annars behöver byggas upp på nytt. Har ungefär dubblat lönen också på knappt 6 år. Kanske skulle varit högre om jag bytt arbetsgivare men det förutsätter att jag fått en ny extern tjänst vilket är svårare tror jag. Min plan nu är att stanna länge i nuvarande roll om inget oförutsett händer.

Nja. Jag bemötte ditt påstående om att det på något sätt skulle vara större risk att stagnera på samma arbetsplats. Svaret är som alltid ”det beror på”.
Det florerar ofta som en slags allmän sanning att man ”måste byta” ofta. Hela denna tråden är ju ett exempel på det.

Jag skrev aldrig att det var ett hundraprocentigt faktum att man står och stampar om man stannar på samma jobb.

Jag kan tycka att din frågeställning är lite vagt ställd, eller kanske lite för bred då den öppnar upp för egna tolkningar av frågan.
Det jag saknar i frågeställningen, vilket de som svarar själva verkar fylla i, är vad syftet med att byta arbete är? Vad är egentligen grundorsaken, är det ett sätt att öka sin lön, ett sätt att byta arbetsuppgifter etc. etc.

Senaste två åren har jag varit med och anställt drygt 150 personer till kvalificerade jobb. ”Job hopping” leder alltid till frågor. Det behöver inte vara negativt men du bör vara beredd på frågor kring varför du bytt ofta.

Ofta är såklart subjektivt men om du vill ha en fingervisning så är det tydligt att om någon varit max 2 år på ett ställe och det är ett mönster i det så skapar det frågor. Ibland finns vettiga anledningar till det, ibland inte…

Med det sagt, trivs du inte är det bättre att byta. Men du bör ha anledningen klar för dig själv (och andra)

5 gillningar

Och det där är ju bra. Men ärligt talat fungerar inte alla organisationer så. I många organisationer rekryterar man hellre externt någon som “har erfarenhet”. Vilket alltså oftast betyder en riskminimerande organisation. För vem kan klaga på anställande chef när han/hon anställt någon med erfarenhet?

Och i den typen av organisation finns inget “klättra”. Då är det bara att byta som gäller. Det svåra är väl att veta vilken typ av organisation man befinner sig i. Men en ledtråd är väl hur stor del av olika ledningsgrupper som är internrekryterade.