Byter jag tjänst för tidigt?

Tycker ni det är för tidigt att byta tjänst efter 9 månader till en annan tjänst inom samma företag om man tkr den nya tjänsten som erbjuds ger dig roligare & mer stimulerande/utmanande arbetsuppgifter, bättre lön, och förmåner?

Jag får höra av det kommer bränna broar etc och kommentarer såsom ‘du måste jobba här minst 2 år’, men majoriteten av de personer som säger det till mig kommer bli negativt drabbade om jag betyder förutom några få som är neutrala, de som vill att jag byter, de blir positivt drabbade och säger givetvis att det som de negativa/neutrala personerna säger är BS.

min magkänsla säger byt tjänst - vad säger er?

Kan det vara att såna här lägen skapar ‘fiender’ internt då folk tar det personligt och kanske värt att akta sig för om man vill göra karriär?

4 gillningar

Det låter som du tänker för mycket, något du får jobba på. :slight_smile:

6 gillningar

Gör det du vill, verkar medföra positiva sidor för dig att byta upp dig.

6 gillningar

Byt om du vill. Du kan inte oroa dig om vad andra ska tycka.
Dock kan du berätta för din chef vad det är du byter till och varför.

Själv, för en del år sedan, började jag på nytt företag i april och i juli månad under min semester ringde jag min chef och sa att jag skulle byta till en annan tjänst inom bolaget första september.
Var inget konstigt och jag samarbetade med gamla chefen i flertal år efteråt.

4 gillningar

Om det är byte inom samma företag borde det väl inte spela någon roll, vem har sagt att man skulle bränna broar genom att göra så? Det ses väl snarare som något positivt om man kan hitta sätt att skapa nytta på andra ställen inom samma bolag istället för att byta jobb till en konkurrent?

Man kan inte göra alla nöjda, och speciellt inte genom att fysiskt stanna på ett visst jobb eller en viss avdelning, man kan ju bara jobba på ett ställe i taget. Fokusera på vad du vill och att göra ett bra intryck genom din arbetsprestation istället.

4 gillningar

Intent tycker jag inte det är ett problem alls, speciellt inte så tidigt i karriären. Se till att göra en bra handover så inte kollegor hamna för mycket i skiten. Dessutom kan du ju vara tillgänglig för frågor lång mycket längre än om du lämnat företaget. Du kan ju även sälja in det till de kollegorna som är lite oroliga. Lycka till :grinning:

1 gillning

Bränner broar mot vem? Är det gamla kollegor som kan bli sura, chefer? Hur ser dynamiken ut mellan avdelningarna?

Det är många delar här som kan spela roll.

Jag blev erbjuden nytt job internt efter cirka 9m också, till en systeravdelning. Det var ingen som blev sur förutom att de gamla kollegorna då de velat ha jobbet och att de var gamla rävar på jobbet.

Generellt blir inte chefer sura för att du byter jobb, speciellt inte internt. Det kan dock vara en bra taktisk approach att vara tydlig mot alla att det var du som blev erbjuden detta, det var inget du aktivt sökte.

1 gillning

Kör helt klart byt till de som ger dej mest. De kommer gå fint

1 gillning

Konstigt om du skulle bränna broar när det är ett internt byte…

Men om det är sant så ser jag det som en röd flagga, för det nästan skriker om ett dåligt företagsklimat.

1 gillning

Att göra så internt tycker jag det är helt ok. Lycka till!

Tänk på dig själv och njut av livet istället för att fokusera på jobb 24/7. Ta det lättaste jobbet där du har minst ansvar och mest fritid i form av distansarbete etc.

Det där var det sämsta råd jag hört till någon som är ny i karriären. Det garanterar en platt löneutveckling.

Tänk på dig själv ja. Någon är nog besviken att du som ny fick jobbet istället för någon som upplevet sig stå på tur efter 2 år. Men ledningen tycker tydligen du är ett bättre val, så visa att de valt rätt.

Njut av att va ny på jobbet. Då är det ok att fråga om allt. De har ju erbjudit dig tjänsten och vill att du lyckas. Så fråga och lär dig så mycket du kan.

Visa intresse genom att va på plats och va engagerad. Men ja, jobba när du jobbar, och va ledig när du är ledig. 24/7 funkar inte i längden. Var ledig med gott samvete över väl utfört arbete.

SEN. När man gjort karriär, har en högre lön och en investeringsavkastning som täcker upp. Då går man ner i tid, avsäger sig ansvar och jobbar hemifrån. Med mer betalt än man hade för heltid från början.

1 gillning

Går man upp i lön och dessutom känner att det är mer stimulerande så låter det som du har slagit jackpott. Ser inget negativt med att du ska ha bytt tjänst för “tidigt”. Njut av ditt bra beslut säger jag.

1 gillning