Hej, jag tänkte se om det är någon på forumet som har några kloka råd till mig gällande erbjudande av anställning.
Jag befinner mig i en situation där min nuvarande anställning, ett vikariat går ut nu den 31 augusti. Jag har blivit erbjuden en annan tjänst hos en annan arbetsgivare med tillträde 1 september. Där lönen är 5000 kr lägre än min nuvarande anställning och där jag även fått information att erbjudandet är ca 3000 kr under snittet för tjänsten också. Arbetsgivaren själv är medveten om att erbjudandet är dåligt men skyller på budget och att man egentligen inte har budget att anställa alls. Erbjudandet är om man bortser från lönen också ett vikariat februari ut. Det har pratats om en potentiell möjlighet för mig att efter detta få en fast anställning (med rätt kompetensnivå) med bättre lönevillkor efter vikariatet men detta är inget dem kan lova.
Jag har en annan tjänst där jag är ganska säker på att jag kommer att bli kallad och ligger bra till i processen med antagligen bättre både lön och anställningsvillkor. Dem kommer att kalla på intervju under nästa vecka och även här är det tillträde 1 sep eller så snart som möjligt. Även här är anställningen ett vikariat året ut.
Värt att notera är att båda tjänsterna är tjänster som jag egentligen är överkvalificerad för men i bristen på annat sökt. Jag har egentligen kapital att vänta på att jobb jag trivs och med den utbildningsnivå jag har, men där mina nära tycker att jag borde ta tjänsten som erbjudits för att ha en arbetsgivare när jag söker nytt jobb sen.
Jag är osäker hur jag ska göra och skulle vilja se om någon i forumet har lite kloka råd till mig gällande detta.
Det naturliga att göra är att delta i båda processerna och att hoppa av om/när du får ett erbjudande som verkar bra. Du kan också hoppa av typ första veckan eller liknande om behov uppstår. Det är inget konstigt att hoppa av en tjänst efter kort tid om du sökt något bättre och fått det.
När det gäller vissa tidsbegränsade anställningar ( vikariat) så kan det vara så att man inte kan säga upp sig om man ska se det krasst om inte arbetsgivaren går med på det. Man får se till de kollektivavtal som finns eller hur avtalet är skrivet.
Vid provanställning så finns det ingen uppsägningstid. Det enda som krävs är att arbetsgivaren meddelar dig skriftligen minst två veckor innan de slutar betala din lön. Som provanställd kan du däremot gå hem samma dag om du meddelar dem att du avslutar anställningen.
Enda gången som man får kalla en anställning för “vikariat” är när anställningen ersätter en annan person, t ex en föräldraledig medarbetare. Då måste det per definition finnas en budget eftersom personen du ersätter hade en lön.
Om de inte har pengar till rätt lön under ett vikariat så kommer de inte ha pengar till en fast anställning heller.
Hur länge var vikariatet hos din nuvarande arbetsgivare? Var det längre än 12 månader inom de senaste tre åren så har du företrädesrätt för tjänster hos den tidigare arbetsgivaren - då kan de inte bara ta in nya hela tiden för att slippa ge fast anställning.
Om du berättar att du har flera erbjudanden som du överväger, så kommer någon av dem plötsligt hitta pengarna i sin “budget”.
Avtalet som jag erbjudits gäller “tidsbegränsad anställning”
Ingen uppgifter i avtalet om provanställning och avtalsperioden är 6 månader.
Enligt kollektivavtalet så borde uppsägningstiden för denna typ av tjänst vara 1 månad då inget annat omnämns.
Det stämmer att jag har företrädesrätt på det arbete som jag nu lämnar då tjänsten varat längre än 12 månader.
I första hand skulle jag försöka använda företrädesrätten hos den nuvarande arbetsgivaren, i alla fall om det är en stor arbetsgivare och att du kan anta att liknande tjänster kommer tillsättas inom 9 månader. Du behöver anmäla till dem att du vill utnyttja din företrädesrätt. Den nuvarande arbetsgivaren har ju en högre lön.
I andra hand skulle jag ta den av de nya tjänsterna som erbjuder högst lön.
Är det riktiga vikariat så att det verkligen finns en person som är sjuk, föräldraledig etc eller är det ett virtuellt vikariat som man använder år ut och år in? Om det inte är så att tjänsten kräver t.ex. lärarlegitimation eller dylikt så skulle jag satsa på att bli “inlasad” hos samma arbetsgivare.
Det jobbet jag har haft (har en vecka till) på en liten statlig myndighet har varit ett riktigt vikariat där jag jobbet 1 år och 7 månader. Kollegan jag har vikarierat har kommit tillbaka och vi har gått parallellt under tiden vikariatet går ut då det funnit en fast gräns på mitt avtal.
Tjänsten jag tror jag kommer bli kallad till är också statligt men ingen vikariat som jag förstår det utan en tidsbegränsad anställning för att få en viss uppgift genomförd som sträcker sig ca 4 månader.
Tjänsten jag erbjudits är på ett kommunalförbund. Där det då är en tidsbegränsad anställning som omfattar 6 månader. Men då potentiellt med möjligheten att få en fast anställning. Men som koda_hemma nämnt så blir man ju fundersam på hur stora dessa möjligheter faktiskt ät med tanke på att man skyllde på budgeten när man menade att man endast kunde erbjuda 5000 kr under min nuvarande lön.
Det här är självklart för vissa och otänkbart för vissa andra, men man behöver kolla upp medarbetarnas löner på Ratsit för att se ifall det finns pengar i budgeten eller det är bara något som de säger för att trycka ner lönen.
Besvärlig situation, särskilt kombinerat med en allmän nedgång i den allmänna ekonomin.
Generellt sett skulle jag dock vara jätteförsiktig med att ta jobb som jag är överkvalificerad för. Det är lätt att fastna på den lägre nivån, vilket kan vara otroligt skadligt för karriärutveckling, livstidsinkomst och välbefinnande. Om du verkligen är ordentligt överkvalificerad för dessa jobb, om du har en kompetens som det finns åtmibstone lite sug efter, och om du har råd, så skulle jag letat vidare. Det blir lätt att man söker mindre aktivt när man redan har ngt, och när nya jobb väl kommer ut så bedöms man som mindre intressant eftersom man just nu bara har ett lägre kvalificerat arbete.
Det kan man ju göra. Om man tror sig ha koll på de andra medarbetarnas roller och kvalifikationer.
Och om man på riktigt tror att en arbetsgivare skulle ändra sin inställning för att man synar deras ”bluff”.
Tack för era svar, ville bara uppdatera er lite med hur jag valt att göra. Som många skriver så är det ju inte helt självklart och som det ser ut så kommer kanske inte jobbutsikterna öka i höst. Jag tackade ja till det erbjudandet jag hade fått. Som avtalet ser ut så har jag en månads uppsägningstid och skulle jag bli erbjuden mycket mer eller bättre förutsättningar på den andra tjänsten så har jag möjlighet att byta.
Jag har också utnyttjat företrädesrätten på mitt nuvarande jobb. Men jag är inte helt säker på att det kommer att bli någon chans där. Men skulle det bli det så är det ju bästa alternativet då dem antagligen erbjuder en fastanställning med bättre lön.
Jag håller fortsatt koll på nya tjänster som läggs ut i det fall en tjänst med passande kvalifikationer och som är fast anställning skulle kunna dyka upp.