Samtidigt utlystes två fasta tjänster inom mitt fält på företagen som jag sökte och var på slutintervju för.
Istället gick tjänsterna till två andra utomstående men som ändå hade ganska liknande erfarenhet som jag.
Efter detta har jag känt mig lite bortvald såklart. Chefen har sagt att han gillar mig och om en tjänst blir ledig är ”den min” och att han också ska kolla på möjligheter att få fram en till tjänst. Men vet inte vad av detta som är sant och vad som är plåster på såren för att hålla min motivation uppe.
Hur troligt tror ni det är att jag får fortsätta som fast efter vikariatet? Några tips hur jag kan tänka kring situationen? En del av mig känner att det finns chans, en annan känner att de hade chans att anställa mig men gjorde inte det = jag är inte självklar.
Avvakta, kör på, låt chefen visa om hen menar allvar.
Att de körde på två externa kan vara så enkelt som att det krävdes för att få in dem medan de kände sig hyfsat säkra på dig, och hade dig redan ombord.
Om du är med i facket så kolla regelverket med dem, när du och om du borde gå före nyanställda
Sök andra jobb utifall det bara var snicksnack från chefen.
Sitt inte still och hoppas, om du inte får fast och vikariatet löper ut så kommer de inte göra något extra för dig.
Det är alltså helt rätt att leta vidare och se sig om efter nytt jobb lagom till visstidsanställningen löper ut. Vill de behålla dig efter vikariatet så får de vara på gröten och kanske slåss lite med ersättningen.
”En anställd som haft vikariat hos samma arbetsgivare i sammanlagt mer än två år (731 dagar) under en femårsperiod blir automatiskt tillsvidareanställd (så kallad konvertering)”