Jag är nyutexaminerad och har nyligen fått jobberbjudande om ett vikariat på heltid som sträcker sig som längst i 15 månader, inom ett väldigt stort företag (livsmedelsindustrin). Det är verkligen ett drömjobb för mig och jag hoppas på att det kan leda till en tillsvidareanställning, förutsatt att de är nöjda med min prestation. Är därför nyfiken på att höra med er som gått på vikariat, har det slutat med en tillsvidareanställning för er eller fick ni söka nytt när vikariatet gick ut? Är det vanligt att folk får fortsätta efter vikariat? Förstår såklart att det varierar beroende på bransch och andra faktorer, men tänker mest i stora drag vad man kan förvänta sig.
Jag tror de behöver avslöja branch för att få konkreta råd. Det skiljer sig nog ganska mycket.
Några spontana tankar:
15 månader är lång tid (längre än en del av mina tillsvidareanställningar), du uttrycker det som ett drömjobb. Är villkoren ok i övrigt tycker jag det låter som en bra möjlighet för en nyutexad. Efter 15 månaders erfarenhet bör det vara lättare att komma vidare inom samma branch oavsett om det blir på det bolaget eller annat.
Vet inte vilken bransch detta gäller men min erfarenhet är att vikariat kan vara guldläge för löneförhandling vid fortsatt anställning. Till skillnad från provanställning så går du in i en ny förhandlingsprocess med din arbetsgivare, med nya avtal osv. Givet att du gjort väl ifrån dig, kombinerat med AGs kostnader för en ny rekryteringsprocess, så kan du få ett bra utgångsläge att höja lönen i nya anställningsavtalet. Lycka till!
Det här handlar ju inte om bransch utan mer om inriktning på vikariatet, orsak till vikariatet och konjunkturläget.
I privat sektor är det ganska vanligt med anställningsstopp under sämre tider. Det kan du inte påverka så mycket.
Det är absolut värdefullt att ha erfarenhet av en viss bransch. Med ett vikariat som inkörsport får du mycket lärande på kort tid. Det kan sedan ge lönemässig utdelning på nästa jobb i branschen, oavsett om det blir på det aktuella företaget eller något annat. Man kommer in på en annan nivå när man har erfarenhet och har dessutom betydligt lättare att få jobb, även om tjänsten i sig formellt är på “golvnivå” utan något märkvärdigt ansvar.
Ett vikariat kan vara både på gott och ont tycker jag. Det beror på hur viktigt du är för företaget.
Man lämnar ju ett visst intryck efter en så lång tid och din arbetsgivare vet vad du gå för men samtidigt vet du vad som väntar dig på ditt jobb och du har ju alla möjligheter att kolla hos andra företag om dom inte har liknande eller bättre att erbjuda.
Har själv varit med om att man blir tagen för väldigt självklart och blev väldigt förvånad när man inte ville skriva på en förlängning för att man har hittat något annat.