Har en bekant som jobbat som timanställd (på 100% eller mer, dvs. heltid) de senaste 8 månaderna.
Hans chef vill inte ta diskussionen om en tillsvidareanställning. När säger lagen att han har rätt eller ev. automatiskt övergår till tillsvidareanställning?
I personens anställningsavtal om anställningsform så står det såhär:
"Arbetstagaren börjar en intermittent anställning (s.k. behovsanställning/timanställning). Tjänsten är på deltid och arbetstiden sker enligt överenskommelse.
Tacksam för er som tar er tid och är bevandrade inom ämnet!
Det jag kan hitta på den länken och även ex. https://se.indeed.com/karriarrad/starta-nytt-jobb/intermittent-anstallning, är att intermittent anställning skiljer sig i att tiden mellan arbetspass inte räknas. Hittar dock ingen information om när den (ev.) övergår till fast anställning. Eftersom personen i fråga jobbar varje dag (kontorstid) så spelar inte skillnaden i tid mellan pass någon roll.
När jag fortsätter googla runt, så tolkar jag det som varje pass han gör räknas som “särskild visstidsanställning” (ex. Anställningsformer | miun.se) och enligt din Unionen länk så övergår denna typ av anställning efter 12månaders heltidstjänst, till en fast anställning?
Det är för lite information från din sida för att kunna ge bättre svar dessvärre. Möjligheten finns att arbetsgivaren i det här fallet håller fast vid de gamla reglerna som numer är ersatta och inte längre i effekt. Vad det har för påverkan för din vän kan jag bara postulera kring. Mitt råd är helt enkelt att ta kontakt med lämpligt fackförbund och rådfråga dem.
Är det en intermittent anställning skall varje arbetat pass ha ett på förhand givet start och slut. Är så inte fallet, är det en tolkningsfråga vilken anställningsform det egentligen rör sig om i praktiken. Det må stå en sak i avtalet, men om det i verkligheten manifesteras på ett annat sätt kan facket gå in och få verkligheten omsatt också till avtal. Kolla med facket helt enkelt.
Vet inte om det stämmer längre, men för ett par år sedan var regeln att om man haft timanställning och arbetat timmar nog för att motsvara heltidsanställning i två år så omvandlades anställningen automatiskt till en fast tillsvidareanställning om vissa kriterier var uppfyllda. Men det kan som sagt ändrats sedan dess.
2 år under en 5 års period krävs för konvertering till en tillsvidareanställning. Man räknar antalet dagar som personen har arbetat. Antalet timmar på per dag påverkar ej, räknas som 1 dag vilket som. Jag har arbetat tidigare som HR med inriktning mot timanställningar så jag har rätt bra koll om ni undrar något.
Vet du om det är en så kallad SÄVA-anställning personen har? det påverkar, då är det 1 år istället för 2 år. Också av intresse när personen började arbeta där.
Gällande kommentar ovan så kanske chefen vill ha kvar personen men vet inte om den har råd eller hur behovet kommer se ut framöver. Sånt är alltid svårt!
jag vet att de nya reglerna gällande SÄVA började 2022-10 - det vill säga 12 månader för TV istället för 24 månader.
Men det beror lite på vad som står i avtalet. Om han har en säva eller går på vikariat. Vet du om han täcker han upp för en person eller är han bara utöver ?
Det enda som framgår om arbetsformen är “Arbetstagaren börjar en intermittent anställning (s.k. behovsanställning/timanställning). Tjänsten är på deltid och arbetstiden sker enligt överenskommelse.”
Finns inget i avtalet om vikariat. Han täcker inte upp för någon som är tillfälligt borta och det finns ingen tidsbegränsning på anställningen, utan den löper i praktiken på tillsvidare.