Jag har en provanställning som både arbetsgivaren och jag har för avsikt att låta övergå i en tillsvidareanställning.
Nu vill arbetsgivaren skriva ett nytt avtal där jag skall ha förtroendearbetstid istället för betald övertid, detta skall kompenseras med 5 extra semesterdagar. Jag valde att inte ta erbjudandet utan att få återkomma med ett nytt löneanspråk.
Problemet är att jag inte har någon längre historia på detta företag, d.v.s. jag är osäker på hur mycket övertid tjänsten normalt kräver. Det är dessutom en ny tjänst på detta företag med en väldigt bred befattningsbeskrivning.
Jag jobbar som underhållsingenjör inom industrin, vilket är en tjänst som jag haft på olika företag tidigare och jag har då dragit på mig rejält med övertidstimmar. Man är första instans när produktion står stilla, vissa arbeten kan endast utföras när produktionen står o.s.v.
Osäker på hur hårt företaget kommer gå på om att ändra mina anställningsvillkor, de gör det med hänvisning till att alla tjänstemän i koncernen har företroendearbetstid, vilket jag vet inte stämmer. Jag vet m.a.o. inte om de väljer att inte förlänga mig om jag inte går med på de nya villkoren.
Min fråga är vad som är rimligt löneanspråk för mig? Jag har läst allt från ingenting till 5-10 %. Är det något annat jag bör se uppför eller tänka på? Jag är nöjd med den lönen jag har idag med nuvarande premisser.
Är inte tanken med förtroendetid att när det är mindre att göra kan du sluta tidigare. Alltså att det inte bara är till din nackdel om arbetsbelastningen är varierande?
Min erfarenhet av förtroendearbetstid är att jag följs upp på vad jag utför, snarare än vilken tid jag är på jobbet.
För mig som är effektiv innebär det att jag i perioder arbetar 30 timmar i veckan eller mindre. Under andra perioder kan jag behöva arbeta upp emot 50 timmar i veckan.