Jag har en provanställning som både arbetsgivaren och jag har för avsikt att låta övergå i en tillsvidareanställning.
Nu vill arbetsgivaren skriva ett nytt avtal där jag skall ha förtroendearbetstid istället för betald övertid, detta skall kompenseras med 5 extra semesterdagar. Jag valde att inte ta erbjudandet utan att få återkomma med ett nytt löneanspråk.
Problemet är att jag inte har någon längre historia på detta företag, d.v.s. jag är osäker på hur mycket övertid tjänsten normalt kräver. Det är dessutom en ny tjänst på detta företag med en väldigt bred befattningsbeskrivning.
Jag jobbar som underhållsingenjör inom industrin, vilket är en tjänst som jag haft på olika företag tidigare och jag har då dragit på mig rejält med övertidstimmar. Man är första instans när produktion står stilla, vissa arbeten kan endast utföras när produktionen står o.s.v.
Osäker på hur hårt företaget kommer gå på om att ändra mina anställningsvillkor, de gör det med hänvisning till att alla tjänstemän i koncernen har företroendearbetstid, vilket jag vet inte stämmer. Jag vet m.a.o. inte om de väljer att inte förlänga mig om jag inte går med på de nya villkoren.
Min fråga är vad som är rimligt löneanspråk för mig? Jag har läst allt från ingenting till 5-10 %. Är det något annat jag bör se uppför eller tänka på? Jag är nöjd med den lönen jag har idag med nuvarande premisser.
Är inte tanken med förtroendetid att när det är mindre att göra kan du sluta tidigare. Alltså att det inte bara är till din nackdel om arbetsbelastningen är varierande?
Min erfarenhet av förtroendearbetstid är att jag följs upp på vad jag utför, snarare än vilken tid jag är på jobbet.
För mig som är effektiv innebär det att jag i perioder arbetar 30 timmar i veckan eller mindre. Under andra perioder kan jag behöva arbeta upp emot 50 timmar i veckan.
Detta passar mig utmärkt, och i genomsnitt jobbar jag absolut inte mer än 40 timmar i veckan. Jag behöver aldrig vara på jobbet om jag inte har något att göra, och om en kollega ringer mig mitt under dagen när jag befinner mig hos frisören så är det ingen som höjer några ögonbryn - bara jag får jobbet gjort.
Jag hade kunnat gå ner i lön för ett jobb med förtroendearbetstid. Att avsäga mig övertidsersättning vid fasta arbetstider hade jag dock aldrig gått med på.
Jag var med om en liknande situation. De gav mig 10% löneökning + 5 dagar extra semester.
Men sen när jag började jobba var det övertid varje månad. De t.o.m. beordrade övertid schemalagt tillsvidare! Vilket man inte får. I mitt fall hade jag tjänat bra mycket mer med övertidsersättning. Så det är bra om du kollar upp detta, hör med andra kollegor osv. De kan beordra dig övertid även om du har förtroendearbetstid, dock obetalt!
Mitt nuvarande jobb har aldrig övertid, i det fallet är det en vinst att förhandla bort övertiden.
Tack för svar. Jag förstår också tjusningen med det givande och tagande som kommer med anställningsformen, men mitt jobb är lika mycket operativt som strategiskt och med den breda befattningsbeskrivningen så blir det liksom aldrig “mindre att göra” eller “lugnare stunder” direkt som jag ser det. Kommer nog ha svårt att åtnjuta fördelarna som finns.
Däremot är jag väldigt angelägen om att inte göra en dålig deal rent ekonomiskt. Det är så klart skönt att ha en garanterat högre månadslön än jag har idag
Det där är inte lätt. Jag var övertidsavlöst på min förra arbetsplats vilket resulterade i galet mkt övertid och resor (eftersom restidsersättningen försvann i samma deal). Efter många år tog jag facket till hjälp för att få tillbaka min övertid och restidsersättning. Det gav 20-30 tusen extra brutto i månaden när det var som värst. Facket presenterade siffror på att min lön behövdes höjas med 16 tusen/månad för att jag skulle fortsätta att vara övertidsavlöst.
Kan ni förhandla om ett års respit innan ni beslutar er för att se vilken arbetsnivå ni kommer att ligga på? Det är ju annars supersvårt för dig att komma med ett motbud då du inte vet hur du kommer att ligga till. Fanns övertid med i provanställningskontraktet? I så fall tycker jag att det är oschysst att vilja ändra villkoren nu.
Annars finns det egentligen bara två vägar:
Komma med ett rejält motbud
Säg att du vill ha kvar övertiden och att det är en dealbreaker.
Sen är det upp till arbetsgivaren att bemöta/komma med motbud.
Instämmer med @Monica, avvakta med beslutet ett år tills du vet vad du förhandlar. Går inte det kan du såklart byta jobb efter ett år men det är bättre att komma in rätt.
Utan att veta mer om din arbetsgivare, så kan man lugnt utgå från att de inte hade erbjudit denna lösning om övertid inte förekom.