Tips lönesamtal

Hej, har lönesamtal på tisdag hos min nuvarande arbetsgivare där jag arbetat snart 1 år.

Blev uppringd av min senaste arbetsgivare igår. Hen
gav jag mig ett väldigt bra erbjudande om jag vill komma tillbaka.

Ska jag nämna erbjudandet för min nuvarande arbetsgivare i samband med lönesamtalet?

Mvh

Är du redo att gå tillbaka till din gamla arbetsgivare?

3 gillningar

Det beror på hur du tar upp det, och vilken relation med chefen du har, men jag skulle generellt undvika det. Istället kan du använda det för ökat självförtroende så att du kan vara extra fast i ditt lönekrav, du har trots allt fått en gratis “marknadsvärdering” av din kompetens.

Har du en väldigt bra relation med din chef så skulle du kunna säga något i stil med:

“Det här är lite personligt, men jag blev uppringd av mitt tidigare jobb som ville ha tillbaka mig och erbjöd X kr. Det är egentligen inte aktuellt alls för jag trivs väldigt bra här, men det gör ju såklart att jag börjar fundera på om min lön är korrekt satt.”

2 gillningar

Det är en intressant frågeställning och svaret beror på vilken chef du har.

Den chefen jag pratade med alldeles nyligen hade inställningen att allting går att diskutera, så länge det görs innan man som anställd kommer med bud från andra arbetsgivare. Är man sugen att diskutera lön eller andra villkor ville denna chef att man som anställd gör det innan man börjar kolla runt eller lyssna på andra anbud. Dennes reaktion vid en dialog som börjar med en anställd säga “du jag har fått det här anbudet och undrar om vi kan göra något med min lön här för… jag vill gärna vara kvar” hade den chef jag talade med kontrat med “Grattis! Lycka till på ditt nya jobb, när får jag din uppsägning?”.

Det handlar om relationer och att kunna ha öppna och ärliga dialoger med ett öppet sinne för att göra någonting bättre tillsammans.

Andra chefer kan naturligtvis se på det helt annorlunda. Själv har jag varit i situationen där jag haft flera anbud att välja på och varit öppen med det. Dock har jag inte nämnt något mer än så till de chefer jag haft pågående dialog med. Det är helhetspaket de erbjuder. Lön är en komponent.

1 gillning

Jag har använt erbjudande från andra arbetsgivare för att höja min lön. Då var jag dock även redo att ta det erbjudandet. När min arbetsgivare var redo att matcha erbjudandet så kunde jag göra en bättre bedömning på vart jag ville jobba utan att låta lönen påverka valet. Det slutade med att jag stannade på ett jobb jag trivdes på men med en rejäl löneökning.

2 gillningar

Låter som en ganska tunnhudad chef. Och om man väljer att stanna kvar, vad gör han då?

2 gillningar

Tunnhudad vet jag inte. Denna chef är hård när det behövs och mjuk när det är tid för det. Hade personen valt att stanna kvar hade förtroendet från chefens sida blivit brutet, då den förstått att den anställde har siktet inställt på en annan arbetsplats.

Äh, påminner mig bara om en chef som sa något likande och hen var inte bra. Pratade gärna om att ”vi är en stor familj” men familjelojaliteten gick bara från anställd till företaget :face_vomiting:

2 gillningar

Om du är unik och mycket svår att ersätta skulle jag tycka att det är okej att öppet jämföra dina två erbjudanden med chefen. Är du inte unik, säg inget om erbjudandet men förhandla med vetskapen om att du med stor sannolikhet byter chef om tre månader.

2 gillningar

Jag skulle tänka mig att gå tillbaka. Samtalet från min föredetta chef var minst sagt oväntat. Tjänsten jag hade har uppgraderats lönemässigt.

Stort tack för alla svar. Jag ska skriva en lista med alla + och - med tjänsterna och komma fram till ett beslut med hjäp av era tips.

1 gillning

Visst är förtroendet skadat och det gäller huvudsakligen på grund av att chefen nu vet att denne medarbetare sannolikt är “på väg”.

Å andra sidan kan en sådan diskussion mellan medarbetare och chef skapa handlingsutrymme för chefen att planera för en efterträdare om det handlar om spetskompetens. Något som chefen inte i samma utsträckning hunnit vid en direkt uppsägning. Det skapar även möjlighet att för en peng få behålla kompetensen ett tag till.

För att ta ett liknande exempel, utan komponenten av ett annat konkret erbjudande, hade jag ett jobb där jag meddelade mitt intresse av en annan typ av tjänst inom samma företag. Detta var inte någonting som chefen nappade på trots att annons låg ute för extern rekrytering till motsvarande tjänst. Ett kort tag senare fick jag en liknande tjänst på annat företag.

Det jag menar är att det går åt båda hållen, förtroendet kan på samma sätt skadas från chef till medarbetare.

Ett förslag är att inte inledningsvis ta upp andra erbjudanden utan att ta det i steg 2 eller 3. Och då enbart erbjudanden som du är beredd att hoppa på. Dessa steg kan i bästa fall rymmas inom lönesamtalet då det kan finnas en viss tidspress för det andra erbjudandet.

Lycka till TS!

1 gillning