Jag har sökt en tjänst och gått långt i processen, så snart bör vi prata om förmåner och lön mer i detalj. En extern rekryterare sökte upp mig, och vid ett första samtal svävade vi runt lite kring lönen. På rekryteraren lät det som om de hade tänkt sig 90 000–100 000 kr, men jag uppfattade det inte som något absolut maxtak.
Jag sa att det var lägre än vad jag hade tänkt mig, men att jag var intresserad av jobbet och ville gå vidare för att veta mer. Sedan dess har varken rekryteraren eller företaget i fråga tagit upp frågan, och inte jag heller.
Jag tjänar 100 000 kr idag.
Rekryteraren nämnde 90 000–100 000 kr.
Jag kollade upp några personer som är på samma nivå som jag på denna arbetsplats, och de ligger väldigt lika, just kring 90 000–100 000 kr.
Med bakgrund av vad jag vet om företaget kommer de inte att göra några unika special-deals där någon förhandlar fram något helt unikt som ingen annan har. De kommer inte att anställa någon som hamnar på 130 000 kr i denna grupp med extra semesterdagar och helt andra förmåner kring bil, etc.
Så här tänker jag. 90 000–100 000 kr var vad rekryteraren nämnde. Det är något jag skulle kunna vara okej med, så nu vet ni min lägsta nivå.
Jag har 100 000 kr idag, så jag vill försöka landa på 110 000 kr för att få ett kliv upp, men utan att det är en orimlig siffra som inte kommer att passa in bland övriga.
Så, vad blir mitt första bud och hur bör jag resonera? Jag har tiden på min sida – de har bråttom. Jag har ett bra jobb med bra lön, men jag skulle gärna byta och jobba på detta företag, så jag är otroligt lättövertalad. #dåligförhandlarenärdetgällermigsjälv:(
Jag känner och tänker mig för mycket in i motpartens situation, vilket inte gör mig till en vidare bra förhandlare när det gäller mig själv på ett nytt jobb. Jag tror mig veta vilka ekonomiska möjligheter VD:n har, och det är min kommande chef och närmaste kollega i min nya tjänst. Jag känner nog in för mycket.
Vi har inte pratat några detaljer alls kring bonus och andra förmåner ännu.
Ja, vad är viktigt för mig? Jag kan jobba för halva lönen om det är något jag tycker är kul och på rätt arbetsplats. Jag har ingen prestige i titlar, karriär eller att lönen alltid bara ska gå upp.
Vad är viktigt?
Mycket ledig tid
Bra lösning med bil
Tid och frihet kring hur jag arbetar
Lönen är inte ointressant, men 10 000 kr hit eller dit är inte avgörande – det är dock trevligt i plånboken.
Så, du tänker dig att jag ska lägga fram vad jag tjänar idag och bara diskutera helt öppet var jag vill hamna för att det ska vara intressant?
Jag tror också på öppenhet i denna situation. Du säger själv att lönen inte är viktig, så varför fokusera på den (när du redan har en så pass bra lön).
Säg precis det du nu skrev och se vad de kan erbjuda.
Motpartens situation kan vara att hen tolkar dig som en lagspelare som ser företagets framgång över några få tusen extra per månad.
VD kan då ha gett det hen tycker är rimligt och bra lön och sett fram emot att jobba tillsammans. Går det bra för hen går det bra för dig.
Men om du plötsligt verkar ‘girig’ och ‘konfliktsökande’ kan denna bilden raseras fort.
Jag har haft den taktiken hitills när det gäller nya tjänster och löneförhandlingar. Vill bara bli en lite tuffare förhandlare. Tänker inte bli osams eller tacka nej till tjänsten, bara att se till att jag kan få det jag är värd när jag kliver in.
Ser inte att det kommer vara något annat än normal löneutveckling när jag väl börjat där.
Om du har gått långt i processen så förutsätter jag att du sedan en tid även kommunicerar med arbetsgivaren?
Om du och rekryterande chef alt. HR inte har stämt av förväntningar på ersättningspaket så är det hög tid. Så mitt förslag är att du tar upp frågan innan du börjar lämna bud