Hej!
Har sökt nytt jobb och har fått ett skriftligt löneerbjudande med en lågt erbjuden lön (långt under marknadslönen för mitt yrke). I dagsläget har jag ett jättebra arbete med intressanta arbetsuppgifter. Men ingångslönen blev för låg därav att jag sökt detta jobb.
Någon annan som fått skriftligt löneerbjudande som hanterat detta och som lyckats få nytt högre löneerbjudande?
När jag började på mitt nuvarande jobb blev jag erbjuden 2000 kr lägre än mitt löneanspråk. En kollega som sökte likadan tjänst och som hade mindre erfarenhet än mig blev erbjuden lägre lön än denna ville ha. Han stod på sig och lyckades få högre lön till skillnad från mig som tyvärr inte fortsatte att förhandla. Han fick 7000 kr mer än mig. Vill helst inte göra samma misstag igen. I slutändan kommer jag inte acceptera denna nya erbjudna ingångslön.
Jag har förhandlat om lönen både före och efter det att arbetsgivaren försökt avsluta diskussionen genom att skriva ut ett papper.
Det har gått bra för det mesta.
Bara kör.
Det är en förhandling. Nu har du fått ett förslag på bordet.
Besvara med ett motförslag om det inte uppfyller dina krav. Är det väldigt långt till den lön du accepterar, ta rejält med höjd i ditt motförslag så att ni kan mötas någonstans emellan.
Finns ju ingen anledning att ta det när det är långt under marknadslönen. Antingen har de en annan billigare kandidat eller så vill de inte ha ditt jobb. Begär något över det du vill ha och säg att deras bud är för lågt.
Går det inte annars att förhandla upp din nuvarande lön snabbare med hänvisning till att du fick ovanligt låg ingångslön?
Jag tänker också att det vore enklast för alla parter att försöka förhandla upp din nuvarande lön, använd informationen du använt här som utgångspunkt.
Det är oerhört dyrt för ett företag att tappa en anställd… Rekrytering kostar, upplärning likaså.
Kör med öppna kort och berätta hur du känner, och att du pga detta funderar att byta jobb men vill att företaget i fråga ska få chansen att justera situationen innan du går vidare med dina tankar.
Tyvärr ingen möjlighet till det på min nuvarande arbetsplats.
Tack för tipset! Bäst med skriftligt eller muntligt motförslag?
Det beror väl mest på hur kommunikationen sett ut innan.
Jag hade personligen oftast slagit en signal till den rekryterande chefen och sagt något i stil med:
Jag hade gärna jobbat med er p.g.a. insert varför. Det är dock inte aktuellt med det löneförslag ni gav mig, vill ni ha ett motbud?
Om svaret är ja så var beredd att svara med en siffra. Är svaret nej, säg tack för erbjudandet och önska en bra fortsatt dag.
Eftersom det ligger en siffra på bordet så hade jag undvikt att komma med frågor om något högre förslag från arbetsgivarens sida.
Men det är ju mest förhandlingstaktik.
Eftersom du verkar trivas på ditt nuvarande hade jag gått till nuvarande chef och lagt korten på bordet "jag har fått ett annat erbjudande men trivs bra här osv mitt problem är min som jag ser det låga lön. Ville kolla möjligheten att förhandla upp den. " Behöver ju heller inte vara ärlig med vad du erbjuds för lön på nya utan kanske mer i häraden vad du tycker du borde ha på ditt befintliga. “Kan ni matcha det erbjudandet”
Sen kan du ju iaf förhandla med det nya jobbet om att få upp den, skriftligt eller muntligt är skit samma. Det är alltid en förhandling.
Trivs du på ditt nuvarande ska du ju inte ta ett annat som inte löser ditt problem (dina låga lön). Utan kan istället vara tuff och förhandla. Det värsta som kan hända är ju att dom inte ger dig det du vill ha och du därmed iaf inte vill ha det.