Har arbetat på ett företag under ett visstidskontrakt. Kontraktet löper ut om några veckor och arbetsgiveren vill att jag stannar kvar och skriver på ett nytt kontrakt. Då lönen är låg så undrade jag om jag kunde förhandla om en högre lön. De sa att det inte var möjligt men att jag kan vara med i den årliga lönerevisionen senare i vår. Den har blivit förhandlad sen förra året med facket och ligger enbart på några ynka procent.
Varför skulle jag inte kunna förhandla om en ny lön nu då jag avslutar mitt nuvarande kontrakt och min arbetsgivare vill att jag skriver på ett nytt?
Får och får. Eftersom avtalet ska tecknas om så kan både du och arbetsgivaren välja att komma överens om ny lön och fortsätta tillsammans…eller inte och gå skilda vägar.
Dels hamnar det om just ditt värde för arbetsgivaren, dels handlar det om hur löneläget inom organisationen är. Om du på något sätt kliver in på “för hög” lön i relation till kollegor så kan andra hoppa till andra jobb i ren besvikelse. Att gå in på för låg lön är sällan bra heller, du kommer ha svårt att komma ikapp och kanske också hoppar vidare så småningom. Det vet arbetsgivaren också.
Så sikta på minst "rätt lön"och kanske lite högre. Och så är beslutet upp till dig i slutändan.
Om de följer kollektivavtal och marknadslöner är det inte mycket man kan göra. Du kanske kan söka liknande jobb på ett annat företag och få en högre lön.
Tack! Jag ligger en bit under de andra som gör samma jobb. Tyckte argumentet att det inte är en förhandling bara för att kontraktet förlängs och att det är årlig lönerevision senare i år kändes lite konstigt.
När du inte har tillsvidare så är det i praktiken alltid en förhandling oavsett vad arbetsgivaren vill kalla det. Där vinner den som har starkaste läget. Om du är tillsvidare så är det övergripande utrymmet oftast förhandlat på övergripande nivå och det handlar bara om hur stor andel av det just du ska få.
Ja, känn efter innan du skriver på och se dig samtidigt om efter annat. Om du måste skriva på trots att du egentligen inte är nöjd, så fortsätt leta annat. Det är ofta jättesvårt att komma ikapp via årliga lönerevisionen där alla minst vill ha sin andel av kakan.
5 a § En särskild visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren i särskild visstidsanställning i sammanlagt mer än tolv månader
under en femårsperiod, eller
under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av särskild visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra.
Tack. Har inte varit anställd så länge och är inte helt intresserad av tillsvidareanställning, bara om att förhandla lön med tanke på att nytt kontrakt ska skrivas.
Varför inte? Du har alltid en tryggare position som tillsvidare och du har alltid rätt att säga upp dig men har då förvisso någon uppsägningstid.
Visstids ger dig inte bättre förhandlingsutrymme. Är du inhyrd konsult via konsultbolag eller som egen kan det ge bättre förhandlingsläge, men det beror på tillgång och efterfrågan.
Hej! Enligt min kännedom visstidsanställning har fått nya lagar. Du kan vara anställd under form som visstidsanställd max under 2 år. Den nya lagen har trätt i kraft 1 Oktober 2022. Kanske föreraget utnyttjar Dig.
Den typ av beteende brukar vara inom livsmedels företag. Vet ej vad är det för typ av företag så mer kan jag ej yttra mig om ärendet.
Det går utmärkt att förhandla. Jag tolkar det som att arbetsgivaren väljer utgångsbud = samma lön"ingen förhandling". Då kan du ju ge ett motbud. Bäst förhandlingsläge har du om du är beredd att sluta och arbetsgivaren gärna vill ha kvar dig. Ge ett bud vad du tycker är skäligt plus någon procent förhandlingsutrymme, backa upp med fakta kring vad lönen borde vara.
De blåser dig. Du kan alltid förhandla vid tecknande av nytt kontrakt. Jag jobbade ett tag på bemanningsfirma där de tecknade mig 3 månader i taget. Vid en period sa jag att jag vägrar skriva på om jag inte får den lönen jag ville ha. Då försökte hon hota mig med arbetsvägran när jag sa att jag inte kommer signa eller dyka upp på jobbet annars. Jag visste att kunden va i stort behov av mig så jag stod på mig. 3 dagar senare höjdes min lön och nytt kontrakt skrevs på.
Anledning till att man tecknar avtal är ju för att följa de nya överenskommelser man kommit fram till. Finns inget kontrakt finns inget avtal o vice versa. Självklart kan du förhandla lön sålänge du är beredd att ge fingret ifall de inte vill.
Det är liksom hur enkelt som helst. Antingen betalar de dig det du vill ha eller så får de hitta någon annan med kort varsel och teckna avtal med den personen.
Anledningen till att du inte “får” löneförhandla är att du frågar det rakt ut. Det är lite som att be om lov för att få sluta på jobbet, det är inget man frågar om utan något som man gör.
Men då inget är påskrivet än finns alltid möjlighet att få till det.
Försök sätta dig in i både din och arbetsgivarens situation, vem har mest att förlora på att du slutar? Om du verkligen behöver jobbet kan det vara svårare att förhandla. Men om du klarar dig utan eller om dom är i stort behov av dig så har du bra förutsättningar för att få upp din lön.
Jag hade börjat med att tacka för deras perspektiv och sedan lagt upp dina krav.
Du kan i teorin förhandla varje dag om du vill. Det är ju helt upp till dig om du har något att förhandla med. I det här fallet har du frågat och de sa nej, gömt bakom nån floskel om rutiner och processer. Då har du två val:
Tack alla för era svar och tips! Har nu meddelat vad jag vill ha i lön för att skriva på kontraktet. Det känns bra då jag inte är beroende av detta jobbet och då arbetsgivaren troligtvis behöver mig mer än vad jag behöver dom för tillfället. Allt kan ju ändras såklart.
Kan du hitta jobb någon annan stans som betalar bättre? Gå dit i sådana fall. Du har inga skyldigheter mot din uppdragsgivare efter att kontraktstiden löper ut.
(Kanske det löser sig om du kan tacka nej till förlängningen… det tenderar att göra det)
Har du inga alternativ? Bit i det sura äpplet för tillfället och börja öka din kompetens och attraktivitet för andra för framtiden.
Du kan alltid lägga dig högre. Och sen om de inte acceptera ditt bud så kan du antingen tacka för dig och gå vidare till ett annat jobb eller så acceptera du den lön arbetsgivaren vill ge dig.
Efter att ha sagt att jag inte skriver på om inte lönen ändras till X, i samma nivå som mina kollegor med liknande erfarenhet och ansvarområden, så sa de Nej. Jag tog ett annat jobberbjudande som mötte mina förväntningar på lön och förmåner. Meddelade efter det min arbetsgivare om att jag inte kommer förlänga kontraktet. De sa att det var olyckligt att jag inte villa skriva på, men ställde inga frågor om mitt beslut.