Hur diskutera lön i anställningsprocess?

Hej,
Disclaimer: Jag kanske verkar vara en person som enbart tänker på lön i anställningsprocess men så är det inte, även om jag tycker det är väldigt viktigt, och har väldigt svårt att tänka mig att någonsin byta jobb för att gå ner i lön. Syftet med att gå till jobbet är ju i grunden att dra in pengar.

Jag har under det senaste åren vid tre tillfällen varit inblandad i anställningsprocesser. Vid det första tillfället så blev jag kontaktad av en arbetsgivare och eftersom det är en arbetsgivare som förknippas med låg lön så frågade jag lite försiktigt om de kunde berätta vad lönen var. Jag fick då svar utan att de verkade tycka att det var problematiskt att jag frågade med ett tänkt löneintervall och kunde konstatera att det var för lågt för att jag skulle vara intresserad och tänkte inte mer på saken.

Vid det andra tillfället sökte jag själv en tjänst, fick svar och informationen om att ifall jag hade någon fråga så var det bara att höra av sig. Jag hörde av mig och frågade om de kunde säga något om lönen, fick då ett icke-svar i form av “vi tillämpar individuell lönesättning, detta diskuteras senare i processen”. Jag kom på intervju och allting går bra fram tills lön diskuteras då det står klart att de inte kan matcha vad jag har idag. Resultatet av deras vägran att reda ut detta inför intervju blir alltså att samtliga inblandade slösade bort tid och för egen del även pengar som det kostade att ta sig till intervjun.

Nu dök det upp en rekryterare som hörde av sig och vill att jag ska träffa en arbetsgivare för att “förutsättningslöst samtal”. Vis av den bortslösade tiden vid tillfälle två så säger jag att det kan jag tänka mig under förutsättning att jag får information om tänkt lön för tjänsten INNAN intervjun. Det går rekryteraren med på och hör av sig och vill boka tid för intervjun men utan att säga någonting om lön. Jag står då på mig och kräver att lön måste i runda slängar redas ut inför intervju. Rekryteraren svarar då undvikande att det är något som inte tas upp så tidigt i processen och jag är väl inte en sådan som byter jobb så fort det kommer ett erbjudande om högre lön, för en sådan person vill de ändå inte rekrytera. Jag tackar för samtalet och lägger på.

Hur gör ni andra? går ni på intervjuer även om det är oklart om det alls finns förutsättningar att komma överens om lön? finns det ett bättre sätt att närma sig frågan, som inte av vissa rekryterare uppfattas som negativt?

Hade en liknande historia från en vän för några månader sen som skulle byta jobb, han gick på 2 intervjuer plus ett 3e möte när det va dags att skriva anställningsavtal, det hade inte diskuterats lön innan det sista mötet.
De erbjöd för låg lön så han tackade såklart nej till jobbet. I och med det så kommer han i fortsättningen be om ett lönespann direkt.

Nu är jag förvisso frilanskonsult och har egentligen inga planer på att ta en anställning egentligen, men allt har ett pris :slight_smile:

Jag brukar bli kontaktad av ett par rekryterare i veckan, och det första jag frågar är vilket lönespann dom tänker sig, har dom inget bra svar eller ett svar långt under mina förväntningar / krav så tackar jag för visat intresse och ber dom leta vidare. Jag bryr mig inte alls om rekryteraren tar illa upp eller inte, oftast gör dom inte det, dom vet att det är högst relevant, och vet dom inte det så är det fel person att jobba som rekryterare.

Det slösar både på ens egna tid och på företagets tid, ser ingen vits med det. Vill någon anställa mig vill jag ha en ärlig och transparant relation från start.

1 gillning

Det finns olika modeller både för hur arbetsgivare hanterar löner och för hur de hanteras i rekryteringar.

I staten där jag själv jobbar är det vanligt att ha en “kompetensbaserad” lönesättning. Det innebär implicit att lönesättningen är i hög grad rörlig. Man kanske tänker att 50 tkr är en rimlig lönenivå. Sedan visar det sig att den bästa kandidaten är exceptionellt bra och vill ha 55 tkr. Då fixar man det normalt. När rekryteringar går via rekryteringsföretag är ofta lönen mer fast. Man vill hitta en person med en viss profil och lönen ska vara på en viss nivå.

Absolut kan det vara så, men dom har ändå en tanke om någon form av spann, sen om spannet blir större pga detta spelar ingen roll. Dom kan ändå ge dig någon form av siffra.

Skiljer det inte mer än 10% kanske det går att diskutera sig till det.

Senaste gången jag blev kontaktad av en rekryterare var skillnaden från deras “tak” till det jag ville ha runt 20%, vilket är ett lite väl stort hopp att argumentera om i efterhand :slight_smile:

På den tiden jag anställde folk så uppskattade jag när rekryten tänkt igenom på förhand vad han eller hon tänkt sig. Det är jättesvårt när man frågar vad rekryten tänkt sig och bara får en massa grötmos till svar.

Jag tycker inte att man har något att förlora på att berätta vad man har för lön på sitt nuvarande jobb.

Ofta vet man som arbetsgivare inom vilket spann den utannonserade tjänsten bör ligga i. Jag tog alltid hjälp av rekryterare när vi tillsatte tjänster. Då hjälpte dom till med statistik och ibland utkast till tjänstebeskrivning.

Det kanske skall poängteras att även om någon har en viss lön så behöver inte det betyda att samma lön skall gälla på den nya tjänsten. Det kan ibland vara så att någon går från exempelvis en ren utvecklarroll till att ha lite ledande befattning. Då blir ju lönen därefter.

Jag tror att det är något man tyvärr måsta acceptera som arbetstagare när man söker jobb men hade det hänt mig tre gånger i rad så skulle jag framöver kräva i alla fall lönespannet för tjänsten för att inte slösa tid. Om du blir “headhuntad” så hade jag rakt av sagt vad jag vill ha och jag kan tycka det är lite löjligt om de inte vill diskutera lön i det läget (och då hade jag nog lämnat intervjun också).