Hur hanterar jag take-it or leave it lönebud vid anställningsintervju?

Fundering kring lönediskussion vid Nyanställning. Hur kan ta upp frågan om lönesättningen på ett konstruktivt sätt?

Jag är inhyrd via bemanningsföretag till ett större industriföretag. När min roll i företaget blev utlyst som en direktanställning sökte jag direkt. Jag har kommit så långt i processen med intervjuer att jag kommer få ett erbjudande när de slutgiltiga testerna är godkända.

Jag har via rekryteraren fått info att HR sätter lönen, medan min närmsta chef säger att det delvis är en dialog mellan HR och chefen. Ingen transparens kring löneintervall eller lönesättning för tjänsten under processen än så länge.

Min lön idag som konsult 36.000:-

Kollegor 35.000-43.000 (kikar via Ratsit).

Min rädsla är att de kommer ge ett take-it-or-leave it erbjudande utan större lönediskussion. Hur skulle ni försöka pusha för ett lönesamtal?

Bakgrund till min osäkerhet är att förra året vart jag kontaktad av en tidigare arbetsgivare där de signalerade att det var bråttom, de meddelade mig att jag var toppkandidat och de var nöjda med mina tidigare insater, med flera löpande telefonsamtal och ett möte där jag efterfrågade 2000:- mer än min dåvarande arbetsgivare när löneanspråk kom på tal. Därefter så var de inte kontaktbara och sedan fick jag ett mess att de gått vidare med en annan kandidat. Vart lite paff att de åtminstone inte ville komma med ett motbud eller åtminstone personligt meddela mig.

Min rädsla är att detta ska upprepa sig än en gång samtidigt som det känns dumt att inte diskutera och få upp lönen något om möjligt. Förstår att flera faktorer kommer in, men söker lite push och pepp.

Jag arbetar i ett stort industriföretag som lönesättande chef. Vi har ett system med “boxar” inom vilken en person hamnar lönemässigt.
Boxen i sig beror på positionen och fastställs av HR, exakt var i boxen erbjudandet hamnar bestäms av chefen och beror på kandidatens erfarenhet, kunskap, attityd och ibland också hur gärna man vill anställa kandidaten.
Att begära 2000 kr mer än man tjänar idag låter normalt, nästan blygsamt och är absolut inget skäl att avbryta en rekrytering från företagets sida. Troligen var det andra skäl, kanske hade dem andra kandidaten bättre kvalifikationer? Att det var extremt bråttom låter också mystiskt, kanske ville de hinna innan ett centralt anställningsstopp?
Hursomhelst, du bör ange vad du tänkt dig i lön någonstans i anställningsprocessen, jag brukar alltid fråga ganska tidigt så att båda parter slipper slösa tid om det är helt orealistiska krav.

Om du är rätt kandidat för jobbet finns förhandlingsutrymme i de flesta fall. Om inte är det inget skäl att avbryta rekryteringen utan då blir det du som får tacka nej.
Och missar man ett jobb är det bara att försöka igen. Olika chefer letar efter olika saker i olika sammanhang. Bara för att du får nej på ett ställe betder det inte att du får nej på nästa. Kör hårt!

Mvh Kroken

4 gillningar