Hej allesammans!
Här kommer några lönefunderingar från en hyfsat nyexaminerad & nybakad konsult.
Är 27 år gammal och jobbar idag på ett företag där jag tog anställning direkt efter min examen. Har snart jobbat i två år på detta företag där min utveckling har gått fort genom interna utbildningar och stort kundansvar. Jobbar idag främst med olika typer av ekonomisk rådgivning.
Startade med en ingångslön på 31 000kr som till dagens datum ökat till 34 500kr.
På mitt företag mäts vi väldigt noggrant med nyckeltal kring omsättning, bruttovinst, faktureringsgrad etc. Vilket gör att jag har god koll på vilka summor jag ”drar in” till företaget. Jag har i dagsläget fakturerat ut 1.6M (netto) från och med årsskiftet, enl. företagets beräkning motsvarar detta en bruttovinst på drygt 1M för mig hittills under året. Jag kommer högst troligt att landa på ca. 1.75M fakturerat innan årets utgång och har nu börjat fundera på det lönesamtal som hägrar efter årsskiftet.
Då jag har liten till ingen erfarenhet kring löneförhandling & lönesamtal och vilka siffror som är rimliga för en konsult söker jag nu lite tips på vad jag rimligen kan begära och hur jag bör framställa detta.
Tyvärr har vi ingen provisionsbaserad lön utan det är fast månadslön som gäller.
Tips & tankar mottages med glädje!
Mvh konsult inom allt annat än löneförhandling