Hur många semesterdagar är vanligt för obetald övertid i Sverige?
Själv har jag 30 dagar (plus helgdagar), 35 h arbetsvecka med timbank för övertidstimmat (Tyskt fackavtal).
Tycker det är en sweet deal
Hur många semesterdagar är vanligt för obetald övertid i Sverige?
Själv har jag 30 dagar (plus helgdagar), 35 h arbetsvecka med timbank för övertidstimmat (Tyskt fackavtal).
Tycker det är en sweet deal
Osäker tbh. När jag var anställd hos en större MSP här i Stockholm så hade vi i gruppen 25 dagars betald semester, obetald övertid och överenskommen komptid i form av extra semesterdagar om övertidsarbetet översteg 7 arbetsdagar per kalendermånad, eller sovmorgon dagen efter.
Ja, jag tolkar det som att övertidsbanken förutspås kunna vara 5h i ditt avtal?
Varje minut över 7 timmar jag jobbar går in i tidbank som jag kan flexa i kortare eller hela dagar fri. Upp till 200h får man sammla innan man måste presentera en plan för när man kan ta ledigt
Har inte jobbat i Sverige på läääänge, och aldrig “kvalificerad”. Låter som ganska dåliga villkor.
När jag blev övertidsavlöst fick jag 5 extra semesterdagar samt ett lönepåslag.
Det är helt klart en sweet deal
5 dagar brukar det vara dvs du har 25 dagar + övertidsersättning eller 30 dagar och ingen övertidsersättning. Detta är vanligt i kollektivavtal etc men såklart finns det undantag.
… samt normalt klämdagar eller halvdag dag före röd eller ett gäng halvdagar att disponera.
Jag ser inte obetald övertid och obekväma arbetstider som ett problem i sig, så länge ersättningen står i proportion till det (och man är ok med att jobba övertid och obekväma arbetstider ibland).
Jag ser det inte som att jag säljer min tid till min arbetsgivare, de har anställt mig för att “get shit done”, jag har godtagit anställning för att få en viss ersättning att göra det.
Motsvarar inte ersättningen ansträngningen det krävs för att uppnå vad min arbetsgivare kräver, då finns det två alternativ.
Kräver arbetsgivaren så mycket att ingen ersättning kan få det värt det i förhållandet mellan jobb och privatliv, då gäller 2. också.
Nu är det givetvis svårt att kanske avgöra detta vid nyanställning, men det är en risk man får ta, om arbetsuppgifterna är tillräckligt intressanta skulle jag tagit chansen om jag var du.
Fördelarna väger tyngre än nackdelarna, om än nätt jämnt. Jag hoppas på snabbt svar från teamledaren.
“Jag har blivit erbjuden en intressant tjänst hos Klarna men har svårt att bestämma mig.”
Hade aldrig gått med på en provanställning. Har bytt flera tjänster under karriären och alltid lyckats förhandla bort denna. Det är inte samma sak som att söka till en tjänst, du skriver att du blivit erbjuden en tjänst.
Spekulationer kring besparingar på Klarna.
Pågående möte nu.
Härligt med provanställning då. Jag har bett om förskjutet startdatum. Får se om de möter det, annars hoppar jag. Breakit-nyheten lär ju absolut spela in på det.
Lär ju komma info om vad som sades på mötet. Kolla runt på webben ikväll.
När man nått en viss lön spelar välmående, intressanta uppgifter och mer mjuka variabler mer roll.
Att byta arbetsgivare för en 2000-3000kr extra när man redan skattar 54% gör inte så stor skillnad.
Jag tycker att man skall tycka om det man gör.
För inte så länge sedan funderade jag på att byta inriktning inom min branch.
Var beredd att gå ner i lön för det.
Men jag lyckades byta inom företaget jag redan jobbade inom och behöll min lön.
Jag skulle skippa jobbet, då det kommer med för många osäkerhetsfaktorer. Är du nöjd och glad idag är det värt i form av livskvalité som är svårt omvandla till pengar.
Läste om en kille som fått drömjobbet på Wirecard. Dagen efter han sa upp dig från nuvarande jobb bröt nyheten om Wirecard ut .
Oklart om, men jag tror han kunde, ta tillbaka uppsägningen.
Du behöver inte oroa dig. Storbolag agerar och sedan är det lugnt i en tid framöver. Så om erbjudandet om rollen står kvar så kan du nog känna dig trygg i att den här omgången kostnadsbesparing inte berör dig.
PS. jag har ett par vänner med lång erfarenhet som inte lyckats undkomma kravet om provanställning. Båda har tackat nej till rollen men kravet har kvarstått.
Blir ju en rätt så intressant situation det här iom Klarnas sparpaket. Hur gör man egentligen om man är i en rekryteringsprocess till ett företag som ska säga upp folk? Min första spontana känsla är att det känns otryggt att gå till ett företag som behöver säga upp personal men å andra sidan, får man jobbet trots detta borde det ju vara en indikator på att det är en roll som verkligen behövs.
Hur tänker ni andra, skulle uppsägningar som dessa få er att tacka nej eller skulle ni köra på (förutsatt att det är en tjänst ni vill ha osv)?
Skulle dra mig rejält för det. Om de har gjort en runda uppsägningar kanske det kommer en till, och då ligger de nyanställda (speciellt de med provanställning!) först i kö.
Ja, jag tänker samma sak. Just nu är jag förvånansvärt glad över att rekryteraren gick på semester en vecka innan denne mailade mig avtalet trots muntlig överenskommelse.
Jag måste säga att jag överväger kommentaren från @Hjee också. Om erbjudandet ändå står kvar så kan det så klart ha både direkt negativa och positiva konsekvenser. Min provanställning känns helt klart osäker. Nu har jag som jag skrev tidigare bett att få anställningen uppskjuten men ännu inget svar från Klarna, vilket jag förstår.