Hej!
Jag är läkare i en bristspecialitet och har sedan i somras haft en extrem arbetsbelastning. Jag har lyft det med min chef flera gånger och även om lösningar söks är situationen fortfarande ohållbar. Jag jobbar mycket övertid, vilket tär på mig, samtidigt som jag har haft en tuff privat situation och är ensam förälder till barn som inte mått bra. Jag känner inte att jag räcker till.
Nu har jag fått ett mycket bra jobberbjudande i privat sektor – ett deltidsjobb med god lön som ger mig mer tid för barnen men även annat jag vill göra karriärsmässigt. Sådana möjligheter är ovanliga där jag bor, och rollen skulle också bredda mitt CV.
Jag har därför bestämt mig för att ta jobbet och säga upp mig, även om jag vet att min chef kommer bli besviken och att min frånvaro kommer att skapa en akut krissituation på arbetsplatsen. Det är sannolikt att bemanningssituationen kommer att bli bättre till nästa höst då kollegor återvänder från föräldraledighet etc. Jag har fått mycket vidareutbildning från min arbetsplats och tidigare stor frihet att påverka mitt schema så det gått att anpassa efter min familjesituation, även om det alltid förutsatt att jag själv planerar noga och jobbar av i förväg.
Jag tror att chefen kommer att hänvisa till allt arbetsplatsen gjort för mig och att om jag bara stannar kvar och kämpar under den här tuffa perioden kommer det att bli bättre sedan. Jag tror helt enkelt att det kommer att tas ganska personligt och som att jag “sviker” när det är en tuffare period.
Jag har en månads uppsägningstid och har funderat på om det finns orsak att jobba deltid på nuvarande arbetsplats lite längre för att mildra krisen, det vill säga börja nya jobbet men stanna på gamla arbetsplatsen för att mildra övergången, men jag har aldrig varit med om att arbetsbelastningen minskar när man går ner i tid på min arbetsplats så det känns inte möjligt.