Jag ska säga upp mig och börja på ett nytt jobb i januari 2024. Jag skulle vilja få lite råd från er med mer erfarenhet, eftersom det är första gången jag säger upp mig.
Lite information:
3 månaders uppsägningstid
30 dagar sparad semester
Möjlighet att få årsbonus (troligen mellan 10 000 kr och 20 000 kr) om jag säger upp mig efter den 31:a december 2023.
Mitt resonemang:
Jag skulle gärna ta en längre semester mellan jag slutar på mitt nuvarande jobb och börjar på det nya. Jag skulle kunna använda alla mina 30 sparade semesterdagar och vara ledig i 5 veckor från vecka 47 (veckan som börjar den 20:e november) till vecka 52. Då skulle jag kunna vara ledig, få heltidslön plus semesterersättning – rätt sweet! Jag tänker säga upp mig den 1:a oktober (men se fråga 1 nedan) så att min sista officiella dag blir den 1:a januari. Då kan jag också få årsbonusen.
Frågor:
När jag ska säga upp mig? Dvs ska jag vänta till den 1:a oktober och berätta för min chef då? Men tanken är att uppsägningstiden är 3 månader och jag vill officiellt sluta den 1:a januari. Alternativt om jag skulle berätta för min chef idag (för att vara snäll, så att företaget har mer tid på sig att hitta en annan resurs), brukar man kunna “förlänga” sin uppsägningstid (så att jag kan ändå sluta den 1:a januari)? Eller är det mer möjligt att jag blir tvungen (enligt kontraktet) att sluta den 8:e november om jag berättar idag? T.ex. så att de inte ska betala ut årsbonusen till mig.
Hur brukar det vara med semester? Brukar man kunna ta ut sin ledighet under uppsägningstiden, eller är det vanligare att man inte får ta ut det och istället får ersättning efter att man har slutat? Ska jag försöka få en skriftlig bekräftelse från min chef att jag ska ta en längre semester under vintern innan jag berättar för honom att jag ska säga upp mig? Så att efter jag säger upp mig kan han inte neka det till mig.
Som sagt, kanske dumma frågor, men det är första gången jag säger upp mig.
Kolla avtalet och policyn och eventuell personalhandbok. Kan stå att bonus endast betalas ut om du är anställd när den betalas ut och inte endast om du är anställd till minst 1:a jan.
Då kan det vara så att du tappar bonusen oavsett och då kan du sluta innan
Nu besvarar jag inte dina frågor, men hade jag varit du hade jag tagit i beaktning hur det ser ut att optimera uppsägning efter årsbonus och maxad semester. Vad vet jag, du kanske struntar i följderna eller så blir det inga i ditt kontext och då är det bara köra, men om inte; hur proffsigt är det, hur ser det ut och hur påverkas ditt anseende hos din nuvarande arbetsgivare om du mörkar att du redan accepterat ett annat jobb, försvinner i fem veckor och begär ut din årsbonus - och vad kan det få för följdeffekter i andra sammanhang? Kan vara värt det i längden att köra med raka puckar.
De få bonusprogram jag kommit i kontakt med har haft som villkor att man inte sagt upp sig vid utbetalningsdatumet, d.v.s. uppsägningstiden får inte ha börjat.
Tolkar det som att har du fått semestern beviljad innan du säger upp dig är det krångligt för arbetsgivaren att ensidigt dra in den. Har du sagt upp dig innan ansökan måste du och arbetsgivaren vara överens för att kunna ta semester under uppsägningstiden. Det första alternativet ökar kanske möjligheten att få ledigt. Det andra alternativet blir “snyggare”, iaf om arbetsgivaren kan misstänka att du vetat om att du tänkt säga upp dig redan innan du sökte om semester.
Du har helt rätt och jag hade inte riktigt tänk på det sättet. Jag ska fundera lite mer på det du skrivit och försöka omvärdera lite vad som känns bäst också från det perspektivet du skrev om.
Skit i bonusen. Sköt det snyggt. Har du en vettig relation med chef och jobb så förvarna gärna. Kohandla om semestern så kan ju alla tjäna på en smidig övergång.
Tack för din feedback om bonusen, jag ska kolla upp det.
Kring semester, jag hittade lite samma på nätet. Vi är inte med i Unionen, men jag antar att det är typ samma princip oavsätt. Som du säger, kanske lite snyggare med alternativ två. Ska fundera lite mer på det
Prata med din chef redan nu, förklara att du kommer att säga upp dig den 1 oktober eftersom du fått ett nytt jobb. Fråga även hur du säger upp dig formellt (mejl eller fysisk lapp). Se till att det dokumenteras och att du har en kopia.
Förklara även att du skulle vilja ta ut all din semester innan du säger upp dig och fråga om det är okej. Eftersom du upplyser henom redan nu finns det ändå tid att hitta en ersättare. Många arbetsgivare ser gärna att man tar ut semestern eftersom det är ekonomiskt fördelaktigt för företaget, andra vill att man ska jobba så mycket som möjligt innan man slutar. Jag har varit med om båda varianterna men du känner ju din chef bäst.
Blir inte summan lika om du slutar sista december och tar ut de sista 5 veckorna i semester, eller om du slutar 26 november och tar ut semester som betalt.
Först är du säker på att det blir en bonus? För det andra bör väl ditt jobbyte resulterat i en högre lön? Bättre att släppa bonusen och få högre lön tidigare. Är värt en del också att så snabbt som möjligt släppa ett jobb du redan tappat motivationen för?
Nu har jag inte så bra koll på just sparad semester, men det kan ju hända att du inte kan ta ut alla veckor på en och samma gång?
Jag skulle också prata med din chef vid tillfälle, jag hoppas du redan signerat ditt nya jobb, är ju rätt många månader innan du börjar. Detta så de får chans att försöka hitta en ersättare. Man ska heller inte bränna några broar i onödan
Här kommer mitt inspel utifrån ett antagande: du har redan skrivit på anställningskontrakt med din nya arbetsgivare.
Skriv inte en officiell uppsägning till din nuvarande arbetsgivare innan sista dagen för att göra det. Du kan bli uppsagd från din nya anställning innan den ens börjat. Händer det står du i sådana fall helt utan jobb.