Hej,
Jag planerar att starta ny bolag, konkurrerande verksamhet mot det jobb jag har idag. Vill så klart göra det så fort som möjligt nu när jag kommit fram till beslutet. Planerar därför att säga upp mig i början av april för att kunna starta eget efter semestern.
Chefen har nu aviserat alla anställda om en bonusutbetalning med lönen i juni, detta eftersom förra året gick bra.
Jag vet att hen kan besluta att säga upp mig på stående fot pga konkurrerande bolag, men det är högst osannolikt med hänsyn till beläggningen just nu.
I skrift står det skrivet i beskedet att man måste vara anställd hela den månad bonusen ska delas ut, vilket jag ju kommer vara. Kan chefen, för enskild anställd, ändå besluta att inte dela ut någon bonus?
Jag kommer gå vidare med min plan oavsett, men är ca 1,5×månadslönen i bonus. Så ger ju visst kapital att starta bolag för / täcker upp för viss tid utan inkomst i nya bolaget.
Skulle kunna finnas nån klausul om just konkurrerande bolag som gör att du kan tappa bonusen, men svårt för dig att börja ställa detaljerade frågor nu kanske.
Och angående:
De liknande situationer jag har sett (går till konkurrerande bolag) så har man ignorerat nuvarande beläggning och låtit personen gå på dagen, och lämna ifrån sig dator och rubbet på en gång. Men kanske kan variera på bransch/företag.
Hej,
Har själv gjort detta en gång. Kolla om det står ngt speciellt om att gå till/starta konkurrent i anställningavtalet. Kolla även uppsägningstiden. Om tex uppsägningstiden är 3 mån, och du säger upp dig tex 1 april och därmed avslutar anställningen 1 juli, så kan inte arbetsgivaren tvinga bort dig före 1 juli (förutsatt att även arbetsgivaren har 3 mån uppsägning, tror detta brukar vara symmetriskt, dvs både arbetsgivaren och arbetstagaren har samma uppsägningstid). Det enda arbetsgivaren kan göra då är att skicka hem en med lön (s k ”garden leave”).
Inte heller säker att man måste tala om vad man ska göra istället när man säger upp sig, men går man till konkurrent så kan man ju bara i värsta fall få garden leave, så väldigt lite nersida).
Mvh
F
Bonusavtal brukar vara skrivna på luriga vis. Mitt eget är t ex specat så att jag inte äger rätt till bonus om jag befinner mig under uppsägningstid, även om jag är anställd.
Arbetsbefrielse heter det på svenska ifall man vill googla, jag har aldrig hört någon kalla det för garden leave i Sverige.
Anställningsavtalet specar ingenting kring bonus, vi har inte kollektivavtal och det står inget om uppsägningstid.
Angående uppsägningstiden så är det LAS i så fall som gäller med 1 månad från min sida och 5 månader för arbetsgivaren (pga av anställd i 8 år). Men tänker att jag vill hålla god relation och därför vara kvar till över sommaren.
Så som summering som jag förstått det:
Det verkar som om arbetsgivaren kan besluta saker lite som hen vill då det inte finns något avtal oss emellan kring bonusar etc, och därav inget som reglerar villkoren.
Så antingen är hen snäll och jag får ta del av den, eller så blir hen tvär och behåller den.
Hej.
Jag är lite skadad då jag alltid jobbat för amerikanska bolag som gör lite som de vill, utan hänsyn till svenska lagar.
Men, svenska rättssystemet funkar så att om du blir lurad av din arbetsgivare så måste du stämma dem och vara villig att gå till domstol. Innan dess har du behövt en advokat som kan hjälpa dig driva din sak.
Min rekommendation är att antingen säga upp dig och vara villig att riskera bonusen. Jag hade dock sagt upp mig dagen efter de pengarna är på kontot.
Du kan planera för ditt nya bolag under din semester. Kanske ta lite längre semester än vanligt och verkar inte helt otroligt att du blir arbetsbefriad iaf.
Kan bara hålla med. Varför chansa. Den dagen jag själv säger upp mig ska jag göra det ungefär tre minuter efter bonusen landat. ![]()
Jo, jag tänker säga upp mig oavsett nu i april. Bara funderade på om jag kan räkna med bonusen eller inte. Det skulle ju underlätta lite i den ekonomiska planeringen, men klarar mig nog bra ändå. Så får planera för det värsta och hoppas på det bästa 
Du ska alltså säga upp dig typ 1,5 mån innan du blir garanterad 1,5 månadslön extra i bonus?
Vad är det som är så omöjligt med att bita ihop några veckor till?
Nja, är ju 2,5 månader till junilönen.
Finns tyvärr många anledningar att sluta. Där det sämsta är att jag senaste månaden fått mer och mer stressymptom (sover dåligt, mår skit psykiskt, bröstsmärtor etc etc) och en chef som inte vill lyssna när jag tar upp det utan snarare tycker att jag har för lite planerat från maj och framåt. Så vaken vill eller orkar vänta ut.
Sedan är det ett bra läge att starta eget sommaren då det i bransch är många mycket drar igång i slutet av augusti/september. Samt en del som börjas planeras för inför nästa år.