Jag började i september 2022 ett nytt jobb där jag ganska snabbt insåg att jag inte ville stanna en längre tid. Nu har jag lyckats få en drömtjänst med både bättre förmåner, lön och kollegor där jag skrivit på och ska börja 1 september 2023. Då jag arbetat kortare än ett år har jag enbart 1 månads uppsägningstid men jag vet också att de kommer få en brutalt stressig situation på nuvarande jobb om jag säger upp mig i mitten/slutet på juli(kommer ta 1-2 veckor obetald ledighet mellan jobben).
Jag vore därför tacksam för råd med hur jag bäst lägger upp min uppsägning. Kan jag informera chefen redan nu om att jag planerar på att säga upp mig och meddela slutdatum? Eller kan min chef då ta det som jag säger upp mig idag och att jag får gå om en månad? Min chef är tyvärr en sån person som hellre förstör för mig än ber mig vara kvar tiden ut och skapar därför hellre kaos för mina kollegor än ser det som något positivt att jag meddelade i tid. Jag vill ju informera så de hinner rekrytera någon i tid.
Om nu meddelar att du säger upp dig från och med mitten/slutet av augusti kommer väl chefen i princip behöva sparka dig för att få bort dig tidigare? På vilka grunder? Illvilja är väl inte ett giltigt skäl för uppsägning.
Min erfarenhet är att arbetsgivare inte bryr sig om du som anställd försöker “hjälpa” med att få tid till ersättare och göra överlämning. När du har slutat har du slutat och då gäller nytt. Alla är utbytbara. Jag skulle göra det som är mest fördelaktigt för dig, exempelvis säga upp dig tight in på nästa jobb så att du slipper dagar utan lön.
Man kan skriva en ömsesidig uppsägning med längre uppsägningstid än avtalat. Det blir en trygghet för båda parter.
Men om chefen är en så som du skriver är min rekommendation att i alla fall vänta till slutet av juni.
Vill du vara schysst för kollegornas skull kan du säga till nu. Att säga till räknas inte som en uppsägning.
Skulle chefen säga upp dig innan så får du a-kassa även under tiden du ändå skulle vara ledig utan lön. Så du har en viss trygghet.
Intressant fråga! Vad tror du om att skjuta ett mail till chefen om att du sannolikt kommer lämna datum X, men skriva tydligt att detta INTE är en att betrakta som att du säger upp dig idag, utan du kommer inkomma med en uppsägning av ditt anställningsavtal dag X-30 dagar? Om chefen då vill bråka måste han säga upp dig, vilket då ofta resulterar i att man får ngt uppsägningspaket, tex ettpar extra månadslöner, dvs detta är bättre för dig!
Anledningen till att skjuta detta som mail (före eller efter en diskussion IRL) är att du får kommunikationen dokumenterad.
Bonustips: om du har en dålig relation med chefen så spela in era samtal när det handlar om känsliga saker som avslutande av anställning. Har man en riktigt dålig chef som ljuger, inte håller vad hen lovar osv så kan det hjälpa om situationen blir riktigt besvärlig.
Notera att många anställningsavtal innehåller en klausul om att man måste meddela företaget om man ingår avtal, tex anställningsavtal, med en annan arbetsgivare eller konkurrent. Då måste du meddela din nuvarande arbetsgivare per omgående.
Jag var i en liknande situation. Tog ett jobb som jag kände blev fel och fick i samma veva en chans som jag inte ville tacka nej till. Jag sa upp mig men erbjöd att stanna längre om dom såg en nytta med det. Det var uppskattat och funkade bra.
Jag tycker att man ska värna sin rätt. Om man känner att man vill lämna snabbt har man all rätt i världen att göra det, men det är också ok att göra det snyggare om man inte känner att det finns en anledning till snabbt avslut. Du avgör, öppna upp för frågan om du känner att du vill ge dom den möjligheten eller vill avsluta med gott minne.
När du är säker på att din uppsägningstid är en månad, boka ett möte t.ex midsommarveckan för att meddela att du säger upp dig, följ upp med skriftlig uppsägning via t.ex mail med HR som cc.
Ett tips är att en kopia av uppsägningen går till din privata email.
Blir du utestängd ur företagets email system så har du åtminstone tillgång till en kopia.
Om vi återgår till din fråga.
Jag personligen hade valt att flagga i god tid. Dvs jag hade angett att jag säger upp mig datum X, med 30 dagars uppsägningstid och med sista arbetsdag datum Y. Bara för att göra det extra tydligt med vad jag menar.
Komplikation som kan uppstå är i fall du går till en direktkonkurrent, då kanske arbetsgivaren skickar hem dig på studs eller så får du jobba med tråkiga/banala arbetsuppgifter till slutdag.
Du knallar in till chefen och berättar att du säger upp dig till datum x. Hen kan inte säga upp dig med en månads varsel om din anställning är tillsvidare.
Låt chefen veta att du meddelar i god tid för att underlätta för hen och verksamheten, och att du skulle uppskatta mycket att få använda hen som referens framåt i tiden.
Ett sista slick kostar inget.