Tips inför uppsägning från arbete

Hej jag ska säga upp mig från mitt jobb men är väldigt svårt för mig vet inte hur jag ska göra det, borde ha sagt upp mig nu men …har ni några tips?

1. Be om ett möte med chefen.
  2. Tacka chefen för den här tiden och säg att du nu väljer att gå vidare för nya möjligheter.
  3. Klart.
7 gillningar

Du får nog specificera lite närmare vad det är du känner känns svårt. Annars är det ju inte svårare än vad @Aktiv_Forvaltning skriver, men jag antar att det är andra typer av tips och råd än en konkret beskrivning på hur det går till som du hade tänkt dig :upside_down_face:

1 gillning

Ett tillägg är väl att diskutera hur överlämning av uppgifter, upplärning av ersättare m.m. ska gå till. Uppskattas om du vill bibehålla relationen.

1 gillning

Grejen är att de har varit schyssta mot mig hela tiden och det känns lite jobbigt för mig nu lämna de när dem erbjöd mig att vara avdelningschef och jag tackat nej. Jag vill vara starkare och gå fram till dem och säga vad jag vill.

Jag måste tillägga att jag sade upp för två år sedan och det gick så där på det andra stället och de anställde mig igen

Detta är generellt sett en väldigt bra fråga. Tror att det finns en hel del som inte vågar säga upp sig och som därmed sitter kvar på något jobb som de egentligen inte gillar.

Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av detta egentligen. Har bara sagt upp mig en enda gång, men det var ett ställe som hade rätt bra omsättning på folk så det var ingen som höjde på ögonbrynen åt det egentligen.

Något som jag skulle göra är att vara feg och skylla på yttre omständigheter, typ att du måste ta ett annat jobb med högre lön eftersom du annars inte har råd att bo kvar eller något. Men lyssna inte på mig. Jag är väldigt konflikträdd :stuck_out_tongue:

Hoppas att du kan få bättre råd av någon annan.

1 gillning

Förbered ett papper med din uppsägning: att det gäller att du säger upp dig, vem du är/personnummer, ort och datum. Lämna till chefen.

Om du vill kan du förklara varför.

1 gillning

Det är bättre att träna på att angripa obekväma situationer istället. (Ej illa menat till dig @Asp)

En uppsägning är ingen konflikt - du gör inget fel, det är ingen vänskap du avslutar. Meddela chefen att du är tacksam för vad de gjort för dig (om du är det) och att du säger upp dig. Chefen kommer antagligen fråga var du tar vägen nu, svara om du vill.

Lycka till!

3 gillningar

(Jag är arbetsgivare och har 20+ anställda)

Att säga upp sig är inget konstigt. Din anställning är ett affärsavtal mellan dig och din arbetsgivare, möjligheten att säga upp sig är en del av den dealen ni gjort. Det är inget konstigt. Arbetsgivare räknar med att en viss andel kommer att säga upp sig varje år.

Var beredd på att din chef kommer att ge dig erbjudande om att vara kvar. Det kan vara en befordran, högre lön, eller andra fördelar. Se till att ha tänkt genom hur du ställer dig till sådant INNAN du tar mötet med chefen, så att du är beredd. Det är inte fel att ändra sig i det här läget. Om det chefen erbjuder har möjlighet att förändra situationen, och förändra de anledningarna till varför du säger upp dig, så kan de vara värdefulla.

Ta ett möte med chefen. Berätta att du tänker lämna. Skicka därefter in uppsägningen skriftligt.
Skicka inte in uppsägning skriftligt innan du pratat med chefen och du är på det klara att det inte finns några alterantiv kvar där du stannar.

Se sedan till att du lämna på ett snyggt sätt. Gör det klart för organisationen att du är tillgänglig fram till att du slutar med att lämna över ansvarsområden. Se till att dokumentera det du gjort. Gör allt i din makt för att lämna snyggt. Världen är liten och relationer är viktiga.

Lycka till!

2 gillningar

Hej!

Jag kan meddela att jag i måndags satt i liknande sits som dig. Jag hade fått ett erbjudande om ett annat arbete som passade bättre geografiskt och hade högre lön. Jag behövde därför säga upp mig, men hade stor oro och ångest inför detta då jag upplever mig som lojal mot gruppen och arbetsplatsen. Jag tog mod till mig och valde att satsa på möjligheten jag hade framför mig, och när jag väl fattat beslutet så gick samtalet där jag sa upp mig bra trots att chefen blev ledsen att vara utan mig. Efteråt kändes det mycket bättre och jag kunde helt känslomässigt gå vidare mot att blicka framåt.

Om du ska säga upp dig för att gå vidare till något som passar dig bättre, var inte rädd! När du väl tagit samtalet kommer det vara skönt och du kommer vara lättad. Det rent praktiska har du fått goda råd om här i tråden.

Lycka till!

1 gillning

Be om tjänstledigt istället, man ska inte säga upp sig om man kan undvika det.

Lycka till.

:crab:

1 gillning

Jag sa upp mig nyligen och det var inte konstigare än att ”jag har fått ett externt arbetserbjudande som jag har accepterat.”

Därefter följde en kort diskussion om vad jag ska göra och huruvida det fanns något dom kunde göra för att få mig att stanna.

Kort och koncist är melodin.

Lycka till!

1 gillning

Det kan vara jobbigt att säga upp sig, lite som att göra slut menmen skönt efteråt. Viktiga är att vara förberedd och bestämd.

1 gillning