Men va? Shama en anställd för att man inte ger av sin goda vilja mer än vad som varit avtalat? Ska du jobba övertid gratis medans du tränar upp ersättare också?
Ne, det duger faktiskt inte. Avtalat är vad de skulle följt ifall de behövt göra sig av med dig. Inte en chans du hade fått stanna 2 månader extra bara för att vara snälla mot just dig.
Du har ju redan varit extra snäll och erbjudit dem en chans att matcha. Dessutom erbjudit dig att stanna extra. Nån måtta får det vara.
Min erfarenhet är att det är precis så här arbetslivet fungerar för oss anställda. Allting är bra tills det inte är bra. Som jag skrev tidigare. Riv plåstret och gå vidare utan negativ kommunikation. Låt det som varit rinna under bron och gå över bron till andra sidan.
Du tänker som en oerfaren yngling. Jag skulle självklart ha stannat i 3 månader. En månad extra är ruskigt kort tid i ett människoliv och absolut värt mödan för att behålla en god relation och få ett bra betyg att sätta på CV:t för framtida jobbsök. Ingen vet ju hur framtiden kommer att utveckla sig och dessutom ser din nya arbetsgivare att du är loyal mot en arbetsgivare, vilket för honom är betydligt viktigare än att du börjar en månad tidigare.
Knappast. Arbetsgivare måste ju själva tänka. Skälet till att de har valt 1 månads uppsägningstid är för att kunna säga upp folk snabbt. Om man följer ingånget avtal och arbetsgivaren blir sur kommer arbetsgivaren att bete sig illa oavsett. Vi med lite längre erfarenhet känner igen arbetsgivartypen ifråga, de ser anställda som egendom. Bara att gå vidare. Man ska inte ge den här typen av arbetsgivare något utöver avtal, det mår man bara dåligt av.
För er unga oerfarna där ute, om arbetsgivaren behandlar er bra däremot, gör ert bästa för att hjälpa till. I det här fallet hade det rimliga varit att arbetsgivaren spontant erbjudit extra pengar för att stanna längre, allra minst för att täcka skillnaden i lön mellan jobben. Allt annat är ju rent skojeri.
Tänk att rollerna varit omvända, ts blir uppsagd och säger att han behöver 2 extra månaders uppsägningstid för att klara hyran. Hade arbetsgivaren bjudit på det? Där har vi svaret på hur ts bör agera.
Han har inte ens jobbat i två år, fick en löneförhöjning på 10% i våras och kräver nu 20% till.
Visst kan man testa att pressa sin arbetsgivare som i det här fallet helt korrekt sa nej. De som driver eget företag eller är chefer vet varför.
Jag driver eget och vet inte varför. Så förklara gärna. Hade det varit min anställde hade jag inte försökt med dessa fula metoder för att ha kvar denne.
Om ts trots lönehöjning på 10% blir erbjuden 20% mer hos någon annan för samma roll, har han ju kommit in på extremt låg nivå. Inget fel med det, men då får ju arbetsgivaren hosta upp när det gäller ökningar, i nivå med vad marknaden erbjuder. Det här handlar inte om att “pressa” arbetsgivaren. Det handlar om att ts frågade marknaden och det visade sig att marknadslönen var mkt högre än den som arbetsgivaren erbjöd.
Svaret på frågan om hur arbetsgivaren hade agerat ifall den anställde hade begärt 2 månader extra uppsägningstid är fortfarande mest relevant.
I det här fallet har arbetsgivaren blåst sig själv, nästa anställningsavtal kommer arbetsgivaren att skriva 3 månader ömsesidig uppsägningstid.
Sedan att du låtsas att vi som jobbar eller har jobbat som chefer inte begriper vad avtalen vi skriver betyder är lite märkligt. Vi vet precis vad 1 månads uppsägningstid betyder. Vet man inte så basala saker är man olämplig att ha personalansvar.
Ja, här är vi nog alla överens. Men i TS fall har AG valt att guilt-trippa honom för att stanna kvar 3 månader och lämna över till en nyanställd, istället för att bara säga tack för tiden och önska TS lycka till.
Jag håller inte heller med dig om att en framtida AG skulle ge plus i kanten för att TS stannade extra tid och är “lojal mot tidigare AG”. TS har varit lojal? Det är inte hans problem att AG har valt 1 månad som uppsägningstid och sedan försökt nyttja TS.
Bra och tydlig kommunikation mot din arbetsgivare. Du ska dock inte räkna med att du får någon bonus eftersom de säkert kommer att hävda att bonus endast delas ut till anställda (som du inte kommer att vara när den delas ut) och de kommer att förhala beskedet till dig. Med det sagt, släpp det och fokusera på det nya.
Du har gett dem en extra månad vilket visar på att du varit villig att kompromissa, något som din nuvarande chef inte varit. Vilket är hans problem. Sluta med flaggan i topp, var trevlig och proffsig in i det sista och efter nyår får du ha lycka till med nya jobbet!
Kan bara nämna att hos en av mina tidigare AG hade vi just fallet med anställd som försökte hävda sin rätt till bonus i samband med att hen sade upp sig. AG vägrade, den anställde stämde AG och tingsrätten dömde till den anställdes fördel. Men minns tyvärr inte hur ev bonus var dokumenterad i anställningsavtalet el ej…