Min sambo är just nu föräldraledig och har fått ett brev där hon meddelas att hon ”kommer att bli uppsagd när hon är åter i tjänst”. Själva jobbet är inget att ha så på det planet spelar det ingen roll.
Det här med att vara åter i tjänst förstår jag som ”när föräldraledigheten upphör”. Vi bor utomlands och planerar att fortsätta bo utomlands även framöver.
Jag funderar väldigt allmänt kring om det vore hypotetiskt möjligt att på något sätt dra ekonomisk fördel av den här situationen.
Hon är inte med i facket idag men skulle kanske kunna gå med i något fack med inkomstförsäkring eller liknande. Är det någon som har någon annan idé?
Normalt har man ju en uppsägningstid med lön. Det vore så klart inte optimalt för henne att flytta hem till Sverige för att jobba uppsägningstiden ut. Dock vore det ju hypotetiskt möjligt. Kanske kunde hon själv, eller med fackets hjälp, förhandla fram någonting?
Inget problem annat än att man normalt har uppsägningstid. Den finns i anställningsavtalet.
Den tiden förväntas man i normalfallet arbeta. Med nuvarande situation på bordet borde arbetsgivaren erbjuda att gå på dagen utan uppsägningstid.
För att kunna få en bättre lösning vore det nödvändigt att iallafall i teorin återvända hem under uppsägningstiden för att arbeta. Det vore heller inte helt omöjligt även om det vore opraktiskt. Jag gissar att det vore en väsentlig fördel att vara med i facket i ett sådant läge. Iom att facket skulle kunna ta till rättsliga medel skulle arbetsgivaren tvingas följa anställningsavtalet. I annat fall skulle arbetsgivaren förmodligen göra lite som de vill.
Du beskriver ju inte skälet till uppsägningen eller varför arbetsgivaren ska ta hänsyn till att ni inte befinner er i landet. Kanske är det relaterat?
Att gå med i fackföreningar eller teckna försäkring när problem redan uppstått är inte riktigt tanken.
Vet inte om jag missförstår, men om ni vill sluta tidigare än vad uppsägningstiden säger så är det väl bara att prata med arbetsgivaren och försöka komma överens om något.
Vad är det för rättsliga medel facket ska ta till tänker du?
Vilka villkor i anställningsavtalet bryter arbetsgivaren mot?
Fast om ni gjort valet att lämna landet kommer troligen även facket förklara att det är läge att komma hem, förutsatt att hon vill ha lön under uppsägningstiden. Att arbetsgivaren väntar lär mest handla om att det inte är snyggt eller ens tillåtet att säga upp en som är föräldraledig.
Vad menar du med “gratis uppsägning”?
Då sambon inte är fackligt ansluten, så hänger jag inte med på varför facket skulle vara med på erat tåg.
Med utgångspunkt från anställningsavtalet, så får sambon själv försöka få till någon överenskommelse om att tex bli arbetsbefriad under uppsägningstiden.
Ni har ju fått ett förvaring om en kommande uppsägning, så redan där har ni ju fått mer tid på er att hitta en lösning på situationen.
Så istället för att lägga alltför mycket energi på att försöka pungslå arbetsgivaren, är mitt råd att istället lägga energin på att hitta ett nytt jobb.
Jag har förståelse för att situationen inte är den bästa och kan ge upphov till allehanda negativa känslor. Men det betyder inte att jag är med på att det har skett något fel någonstans.
Det står arbetsgivaren fritt att agera med fokus på företagets bästa. Det ni fått är en positiv gest skulle jag säga, i att den redan nu meddelat att sambon kommer bli uppsagd när föräldraledigheten upphör. Det har ingenting att göra med var ni är bosatta.
Efter konstaterat faktum är det alltid försent att söka hjälp via de traditionella vägarna som andra också fört fram. Vilket också manifesteras i de tidskrav som finns på diverse försäkringar & medlemsstöd fackförbunden erbjuder.
Uppsägningen regleras av LAS och det står i kontraktet och LAS (alternativt kollektivavtalet för arbetsplatsen) vilka detaljer som gäller för just den anställningen. Läs 7 § i LAS. När uppsägningen väl kommer och det bryter mot lagtexten, då kan ni pröva att förhandla på egen hand med arbetsgivaren. Ett fackförbund kommer inte hjälpa till utan att sambon varit medlem sedan tidigare.
Det bästa givet att sambon inte vill åka till Sverige för att arbeta under uppsägningstiden, är att komma överens med arbetsgivaren om ett avtal där sambon arbetsbefrias under uppsägningstiden. Det regleras i 13 § av LAS.
Bättre deal än så ser jag inga förutsättningar till.
Vi ska inte ”mjölka staten”. Det här handlar om ett privat företag med allmänt usel personalpolitik som vi därför tycker illa om.
Uppsägningen nu har rimligen inget med det att göra utan beror såvitt vi kan förstå på rent ekonomiska orsaker. Min sambo har klarat sig igenom flera vändor där olika kollegor fått gå av olika oklara och tvivelaktiga skäl. Det är krasst sett ingen arbetsplats man vill stanna kvar på om man har ett val. Planen var att säga upp sig själv framöver så uppsägningen här kom mer som en sorts oväntad potentiell bonus.
När man bor utomlands som statsanställd får man en del bidrag. Om det plötsligt skulle komma diverse löneutbetalningar så skulle bidraget minska. Staten skulle alltså få lägre kostnader potentiellt sett.
Inte för att vara petig men 7 § kan ändras via kollektivavtal så man bör kolla i sitt kollektivavtal också.
Sen är det 11 § som är viktigast i detta fall att uppsägningstiden inte börjar ticka från dagen som man är planerat för att komma tillbaka till arbetet.
Om en arbetstagare som är föräldraledig enligt 4 eller 5 § föräldraledighetslagen (1995:584) sägs upp på grund av arbetsbrist, börjar uppsägningstiden löpa
när arbetstagaren helt eller delvis återupptar arbetet, eller
när arbetstagaren skulle ha återupptagit sitt arbete enligt den anmälan om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker. Lag (2015:759).
Det bästa är troligen att säga upp sig själv då börjar uppsägningstiden ticka från samma dag…
Bidragsfusk att söka A-kassa om man inte befinner sig i Sverige, man är inte precis tillgånlig för arbetsmarknaden.
Om man nu inte vill flytta hem till Sverige i 4 veckor och gå på A-kassa samt sen ansöka om tillstånd att söka jobb i ett annat EU-land… I sånt fall blir det uppsägningstiden + 4 veckor arbetslöshet för att sen söka om tillstånd att söka jobb utomlands, blir många veckor utan sitt barn.
Saknas det intention att åka hem och jobba under den tid som återstår, är bästa alternativet med andra ord att säga upp sig. Karenstiden vid egen uppsägning är 9 veckor plus 2 dagar. För att få a-kassa krävs det att man kan utföra ett jobb i Sverige. Dessa dagar räknas av från den period om 300 dagar en person kan bli berättigad till. Dvs 253 (300-47) dagar a-kassa som längst om man är i Sverige.
Det är fråga:“i något fack med inkomstförsäkring eller liknande. Är det någon som har någon annan idé?”
Om sambon har A-kassan varför frågar så här? Han skriver att de bor utomlands men hur kan ni veta vilket land? Inom EU eller utanför EU kan har stor skillnader om sak o ting.
Som jag redan har skrivit är inte planen att bryta mot några regler. A-kassa är inte aktuellt. Att anställningen skulle upphöra var planerat i vilket fall.
Frågan är, här och nu, mest om själva formen för dess upphörande kan ligga till grund för någon ”ekonomisk fördel”. Att det kan behövas en beredskap för att åka hem en period är givet. Sedan kan den frågan förhoppningsvis förhandlas bort. Kanske skulle det då kunna innebära att vi istället för tre månaders avlönad uppsägningstid skulle få 1,5-2 månader men med arbetsbefrielse. Det var den här typen av lösningar som frågan handlade om.
Den ekonomiska fördel som skulle kunnat vara aktuell är inkomstförsäkring som betalar ut 80% av lönen i t.ex 9 månader, men dessa har ofta 12 månaders kvalificeringstid och är därmed inte aktuell.