Det är korrekt men uppsägningstiden borde ha potential att bli en ekonomisk fördel också, förutsatt att det går att få den arbetsfri.
Inkomatförsäkring kräver också att man har A-kassa om det är dom vanliga via facken .
Jo, jag hade också för mig att det skulle fungera så. Har hanterat sådana här frågor på jobbet tidigare men det var några år sedan nu.
Gällande A-kassa och fack, är normen en karenstid på 12månader har jag för mej.
Vad skulle din fru kunna erbjuda för att motivera 1-2 månaders lön utan arbetsinsats vs 3 månaderslön med en arbetsinsats?
Även om det är oetiskt? Om ni flyttat utomlands frivilligt och inte längre står till arbetsmarknadens förfogande i Sverige, så förstår jag inte på vilka grunder man kan hävda att man har rätt att få ersättning pga föräldraledighet innan man flyttade från Sverige.
Om det nu skulle finnas en sådan “ekonomisk fördel” så måste ju den finansieras på något sätt, dvs av andra. Är det rimligt i denna situation tycker du att få en sådan “ekonomisk fördel”?
Upplägget liknar rent etiskt försäkringsbedrägerier. Typ att man blir av med en ägodel, tecknar försäkring och sen direkt anmäler den som stulen. Oavsett lagligheten och ev. kryphål i systemet bör man väl också tänka på vad som är etiskt rätt, med koppling till kollektivet som får betala för de som missbrukar ev. kryphål. Att hävda “rättighet” när man avsiktligt vill missbruka ett system anser jag inte är korrekt.
Förmodligen att de över huvud taget inte har något behov av att hon ska komma tillbaka. Om en utbildningsanordnare inte har rätt typ av kontrakt så finns inget behov av lärare.
Sedan finns förstås en helt och hållet hypotetisk variant där hon skulle erbjudas att syssla med helt andra saker än undervisning. Jag tror inte på det men man vet aldrig.
Utan att ha läst tråden så är det klurigt att säga upp föräldralediga då de har extra skydd i LAS. Kolla därför noga upp att uppsägningen faktiskt är skälig och att allt gått rätt till med turordning osv.
Med facket i ryggen hade det varit en variant. Att driva något själva är inte riktigt realistiskt. I sak bryr vi oss inte men det vore ju bra om det gick att få ut någon form av ersättning.
Jag hade nog erbjudit arbetsgivaren att mot t ex en månads lön säga upp mig. Då vinner troligen båda på det. Att kohandla det närmare tre månader än så tror jag är orimligt eftersom de då kan kräva in henne för att sortera arkiv, städa lagret eller annan skitgöra som ändå behöver göras.
Jag håller i princip med om den modellen. En hypotetisk alternativ modell vore att förhandla om att hela den tillkommande ersättningen skulle ske som extra pensionsavsätttning. Det vore helt klart det mest gynnsamma för vår del nu.
Ni har inte rätt till föräldralön som påverkas vid egen uppsägning?
Inget som påverkar nu. Jag har extra föräldralön själv men har fått avstå helt från pappaledighet. Det var priset för att få utlandstjänst.
Nya besked har kommit i den här soppan. Arbetsgivaren har i ett nyhetsbrev meddelat att en ny medarbetare precis anställts. Den nya medarbetarens utbildning och roll är exakt motsvarande min sambos kvalifikationer. I den frågan finns inget utrymme för tvivel.
Det som inte är känt är exakt vilken anställningsform den nya medarbetaren har. Det kanske går att ta reda på men vi vet inte i nuläget.
Ja, det blir ju lite mer intressant nu. Vad är de formella skälen till att din sambo blivit uppsagd?
”Arbetsbrist” funkar ju dåligt i det läge du beskriver och det behöver isf röra sig om ”personliga skäl”, vilket såklart är något helt annat.
Med lite tur öppnar det upp för en uppgörelse om en ömsesidig överenskommelse om avgångsvederlag.