Förhandling om överenskommelse om avslut av anställning

Hej,

Har av min arbetsgivare fått ett utkast till en överenskommelse om avslut av anställning p.g.a. arbetsbrist.

Lite snabba fakta, nära 9 års anställningstid, inget fack att blanda in och inget kollektivavtal.

Arbetsgivaren erbjuder 3 månadslöner plus en extra månads betalning.

Enligt LAS har jag 5 månaders uppsägningstid efter 8+ år. (Om jag och Gemini förstår det rätt)

Företaget säger att de vill komma fram till en överenskommelse som är ok för båda parter.

Med liggande förslag förlorar jag 1 månadslön och två pensions och semester avsättningar jämfört med att bara tacka nej och låta dem säga upp mig utan avtal.

Söker lite tankar och kommentarer kring detta.

/P

1 gillning

Välkommen till forumet!

Står det inget om uppsägningstid i ditt anställningsavtal?

1 gillning

Hej och tack,

Jo, glömde det i faktan, 3 månader, men LAS trumfar avtalet om inte avtalet är bättre…

/P

4 gillningar

Du har enligt LAS 5 månader uppsägningstid vid en anställning på 9 år, dvs arbetsgivaren testar om du går med på något som är lägre än lagstiftningen vilket tyvärr inte är ovanligt.

Ditt minimum borde vara 5 månader plus ett par månader i kompensation, säg 6-9 månader totalt beroende på hur angelägna dom är att du ska skriva på.

Kom också ihåg att säkerställa att du är arbetsbefriad under uppsägningstiden och att ersättningen är avräkningsfri så att du kan ta ett annat jobb under uppsägningstiden utan att bli återbetalningsskyldig.

Lycka till med förhandlingen, det kan vara en jobbig process att gå igenom. Mitt tips är att aldrig acceptera något på sittande möte utan kräv att du får allt i skrift och sov på saken före du svarar.

22 gillningar

Tack för din input, ungefär samma som jag och Gemini kom fram till. Skönt att få det bekräftat av en riktig person också!

2 gillningar

“Med liggande förslag förlorar jag 1 månadslön och två pensions och semester avsättningar jämfört med att bara tacka nej och låta dem säga upp mig utan avtal.”

Jo, men du blir också arbetsbefriad under perioden som jag förstår det.

Det kanske är mer värt än att jobba dessa sista 5 månader, även om det inte finns mycket att göra på jobbet kanske du blir uthyrd som konsult eller liknande hela perioden?

Brukar verkligen företag betala 6-9 månaders lön utan motkrav bara sådär, speciellt när man saknar både kollektivavtal och fack, antagligen sitter företaget i en dålig ekonomisk situation.
9 månader kan ju kosta företaget nästan 1 miljon.

Men om du tror att de kommer vara schysta och inte förvänta dig jobba dessa 5 månader kan du ju gambla på det istället.

Du vet nog bäst om vad du tror företaget kan gå med på. Inom vilken bransch jobbar du? Tror du att du kan hitta nya jobb lätt?

Lycka till :crossed_fingers:

1 gillning

Om LAS säger 5 mån vid uppsägning pga arbetsbrist så finns ingen anledning att acceptera mindre. Men då ska det verkligen föreligga arbetsbrist. Har du anledning att tro att det är ett svepskäl. För utköp kan du i så fall istället ha dubbla las som ett riktmärke.

En not för framtiden; det lönar sig vanligen att vara med i facket, de där hundringar i månaden betalar sig snabbt.

Få räknar med att liknande eller värre ska hända dem, precis som få sätter sig i bilen och tänker “jag ska vara med om en krock idag”. Ändå händer det tyvärr och ändå tar vi så gott som alla på oss bilbältet varje dag.

9 gillningar

Gå med och gå med på?

LAS säger fem månader. Det är vad företaget har att gå med på..Punkt slut.

Land skall med lag byggas. Annars blir det som i USA. Företagets ekonomiska situation är irrelevant och med hög sannolilhet spelar det ingen roll med en månad hit eller dit. Då kan det lika gärna sättas i konkurs om det är så illa.

Det är inte säkert att man blir arbetsbefriad , och bara TS kan avgöra om det är värt den ekonomiska förlusten.

Finns ingen anledning att “skriva på något avtal” eller att ha möten diskutera detta.

Spela in alla möten för säkerhets skull.

TS får besked , skriftligt om att hen äruppsagd pga arbetsbrist. Därefter organiserar företaget arbetet.

Det man kan fundera på är turordningsregler mm. TS omfattas av dessa. Men det får TS driva på egen hand. Vilket i praktiken kräver en stämning av arbetsgivaren.

Avsteg från turordning brukar ge ett par månader extra, vid extrema avsteg eller sk utköp upp emot 12 månader. Det är lätt och billigt att sparka folk i Sverige om man sköter formalia.

Det finns ingen anledning för företaget att bjuda på uppsägningstid och agerandet tyder inte på det heller.

4 gillningar

Skriv inte på någonting.

En uppsägning är giltig utan att den anställde har skrivit under något eller bekräftat mottagandet. Företaget har lagar att följa och du ska få dina fem månaders uppsägningtid.

Så långt frid och fröjd.

Om arbetsgivaren trots att du säger nej till förhandling och att de istället får göra en vanlig ensidig uppsägning enligt las utan att du skriver på något vill fortsätta eller på nytt förhandla med dig för att få dig att skriva på så kan det vara så att de har en dold agenda.

Om det är en uppsägning p g a arbetsbrist så kan det vara så att du har förtur till återanställning om du inte skriver på något. Läs noga på! (jag kan ha fel.)

Och kanske är det detta de egentligen är ute efter att förhandla bort vilket det blir om du skriver på en överenskommelse om uppsägning.

(Detta diskuterar man ju aldrig, varken du eller de utan det kan ligga som en dold agenda i en förhandling.)

Skulle det vara så att de driver på för att få dig att skriva under något (trots att de följer las om fem månader) så vet du att du har ett bra förhandlingsläge för att få mer än dina fem månader.

3 gillningar

Nu framgår ju inte allt. Är det fler som går? hur ser det ut enligt turordning? varför erbjuder man sämre än Las? okunskap? allt under LAS är ju nej. jag hade lätt sagt 12 mån o arbersbefriad efter överlämning om de ska frångå turordning så kostar det. Lycka till.

1 gillning

Tänk på att vid egen uppsägning får man ingen A-kassa efteråt. Så beroende på arbetsmarknaden i din bransch kan det vara bättre att arbetsgivaren bara säger upp dig på vanligt sätt så att du kan få A-kassa sen.

2 gillningar

osäker på om du får spela in hur som helst utan tillstånd i företagets lokaler.

Det stämmer inte.

Du har däremot 45 dagars karens om det inte sker på företagets initiativ.

3 gillningar

A-kassan kan också bli uppskjuten ytterligare utöver de 45 dagarna beroende på hur avtalet ser ut och vilken bedömning som görs.

T ex om det är ett avgångsvederlag med i avtalet kan beräkning göras att det motsvarar x antal månadslöner och att a-kassan fördröjs med motsvarande.

Så viktigt för TS om avtal ska skrivas att kolla upp noga innan vad som gäller just i TS fall.

2 gillningar

Väldigt tveksamt det skulle hålla om inte företaget har en väldigt tydlig skriftlig policy. Den faller i samma ögonblick någon aktiverar inspelningsfunktionen i ex Teams.

Det är.väldigt beroende av VAD man spelar in, och sprider. Naturligtvis får inte inspelningen användas i ett illojalt syfte. Att spela upp den för ett juridiskt ombud är inte illojalt, men att sprida på sociala media för att smutskasta arbetagivaren är det.

Arbetsplatser under sekretess, tex försvaret osv..Då råder lite speciella regler, men de anställda får ju signera avtal om det. Och alla delar omfattas inte. Isåfall får man ha mötet på en neutral plats där inte detta intw gäller. Men det är nog ett extremt fall.

Men man kan alltid fråga om tillåtelse, det är artigast så och hänvisa till att man vill ha minnesanteckningar då man är ensam.

Säger de nej då tackar man nej.

Legalt finns inget hinder så länge man själv är part i samtalet.

Ponera att man ber att ett fackligt ombud är med på telefon? Jag har haft sådana .LAS/MBL förhandlingar

De kan inte hindra ombudet att spela in.

Hur ska jag säga detta vänligt (?)… - Tråkigt när en del personer, som du i detta fallet, kommer med helt felaktig information som om det vore en sanning.

Googla för att få fram mer korrekt information är ett tips - eller ange att du tror att det är på ett visst sätt istället för skriva felaktig information som om det vore en sanning, är ett annat tips.

Spotify drog till med 12 månader arbetsbefriat när de skalade ner för några år sedan, enligt en källa som jag känner väl. Oklart om detta gällde alla roller eller bara vissa positioner. Jag har själv suttit på arbetsgivarsidan och vet att det blir en del bollande med facken om man ska säga upp enligt turordningsreglerna, även om man bara har enstaka anställda som är fackligt anslutna. Min förståelse är att de “köpte ut” sina anställda på det sättet för att kunna välja fritt och slippa en utdragen process.

Så till TS: var försiktig med var du skriver på. Det är fortfarande möjligt att gå med i en fackförening och få rådgivning (du kan ju gå ur när detta är klart om du vill…). 6-9 månader arbetsbefriad utan motkrav låter bra men fullt realistiskt.

Ja det var ju karensen jag menade.

Oj Leena det var hårda bud. Jag menade ju bara precis det som även Agaton Sax skrev om att det är karens en tid, jag har själv just avstått en gång från uppsägning från dålig arbetsplats av detta skäl så jag har koll, hade inte sagt något annars! Men jag ber om ursäkt om jag råkade använda fel term, jag menade alltså att det inte är någon a-kassa en tid direkt efter uppsägningen. Ha det fint I vårsolen!

1 gillning

Som icke ansluten har du inte någon rätt alls att förhandla. Företaget kan vägra och har rätt till det. Men du kan alltid försöka begära en “förhandling” dvs en dialog med företaget och hoppas att de är välvilliga.

Försök få uppsägningen avräkningsfritt. Det innebär att du får ha kvar ersättningen även om du skulle få ett nytt jobb. Det kan bli lite plåster på såren om man får dubbel lön någon månad.

Du kan också försöka få hela perioden som uppsägningstid där du är arbetsbefriad. Då betalar företaget in pension och du får även semesterdagar under perioden. Detta gäller inte om du får allt i en klumpsumma, sk avgångsvederlag. När man får en större summa blir även skatten hög. Den brukar man få tillbaka nästa år om man har tur. Men det kan vara bra att veta.

Det är skillnad på Överenskommelse och Uppsägning på grund av arbetsbrist. Om du får en överenskommelse så se till att det står “arbetsbrist” någonstans i texten. Detta lilla viktiga ord har en tendens att missas i överenskommelser..