Jag förstår att det låter som det och jag skulle ha kunnat formulerat frågan på ett mer specifikt sätt. Det jag i grund och botten vill komma fram till är hur mycket krut jag skulle behöva lägga på egen förhandling, beroende på hur mycket man kan påverka givet en relativt normal varselsituation. Skulle det vara värt att anlita en jurist eller det oftast pengar i sjön för en situation som denna.
Det är pengar i sjön eftersom arbetsgivaren följer lagen. Det har inte redovisats några snedsteg eller felaktigheter.
Haha! Detta gör mig bokstavligen lycklig att läsa
Bästa serien!
Ja, jag kommer att lägga fram ett motbud. Det som ligger på bordet i dagsläget är i princip arbetsbefriad uppsägningstid, vilket är ganska normalt från vad jag har läst. Det som tar emot, är att de som jobbat knappt något år får exakt samma deal (jag har varit där i snart fem år).
Om vi inte lyckas komma överens så antar jag att jag behöver jobba uppsägningstiden ut och sen bli officiellt varslad pga arbetsbrist. Samtidigt, om detta är alternativet, varför skulle de ens komma med det här förslaget överhuvudtaget?
Lite som att inte vara med i kyrkan men ändå tänka att OM det finns en himmel, så hamnar jag nog där ändå ![]()
Som jag uppfattar det har du som enskild ingen förhandlingsrätt och jurist är inte tillnytta så länge arbetsgivaren följer lagen. Om arbetsgivaren däremot vill kringgå eller göra fel, så förekommer ibland individuella förhandlingar. Eller för ren goodwill
Däremot måste arbetsgivaren förhandla med facket så där kan det eventuellt bli mer smulor till de uppsagda om man vill behålla en bra relation
Låter väl som ett ok erbjudande. Du får betalt men slipper vara där och producera. Och kan spendera tid på att fixa ett nytt kneg.
Hur i all världen blev det ett problem för dig??
Det har du inget med att göra alls. Koppla bort det helt.
Min rekommendation är att bara ta erbjudandet utan knorr.
Se till att få ett avslut i god stämning. Dom lämnar ett tjänstgöringsbetyg, och du vill inte att det skall vara så dåligt att du behöver förklara varje gång du söker jobb varför konflikt har uppstått. Och berättar du sanningen så kommer många potentiella arbetsgivare att backa när de hör hur du tänker.
I stället för att bråka med någon som inte vill köpa dina tjänster, så spendera energin på att fixa ett nytt jobb.
Det här var nytt för mig. Då har jag fått klarhet om vilka förutsättningar som gäller kring förhandling som oorganiserad. Tack! Det här gör saken mycket enklare.
Jag gillar inte facket men tycker att kollektivavtalsrörelsen är bra. Kan ses som gratisåkande men hade de erbjudit en avgift som enbart täckte den delen så hade jag varit med. Upplever på en normal arbetsplats så finns det inga fördelar att vara med i facket både med eller utan varsel, alla behandlas generellt lika i Sverige vilket du nu märker vid varsel. Arbetsgivaren har nyligen fått mer makt att själv välja ut nyckelpersoner som är undantagna från LAS listan, annars går man efter LAS dvs anställningstid. Löneförhandlingar är sak samma, ett nettominus pga avgiften om man vill se det så. Men som sagt bra med kollektivavtalsdelen:)
Instämmer helt i detta. Att hålla på och obstruera ger bara nackdelar. Förutsatt att allt går korrekt till finns det ingen anledning att agera på något särskilt sätt.
Jag vill bara optimera mina förhandlingsmöjligheter och ser inget konstigt i det. Skulle verkligen inte kalla det att bråka. Ser det som en vanlig affärsförhandling och inget mer ![]()
Den var kul! ”Gillar inte facket men tycker att kollektivavtalseörelsen är bra”
Vilka är det som har förhandlat fram kollektivavtalet tror du?
Det är lite oklart vad du har att förhandla med?
Har du någon kompetens som arbetsgivaren egentligen vill ha kvar?
Vill du själv ens det?
Ju mer du berättar desto vettigare råd kommer du att få.
Vad är det konstiga?
Jag gillar almanackan men gillar inte kyrkan är det också en orimlig position?
Erbjöds du att arbetsbefrielsen är avräkningsfri?
Jag tänker att om du fått den ok deal så är det bara värt att bråka ifall du vill försöka behålla jobbet. Annars är det bortkastade pengar.
En jurist är ju inte gratis så om du ska anlita någon måste du nästan lyckas klämma ut extra månadslön för att “vinna”. Det är inte värt att betala tiotusentals kronor om det slutar med att du får behålla jobbtelefonen.
Det konstiga är att man gillar fördelarna med ett kollektivavtal som FACKFÖRENINGARNA förhandlat fram, men själv inte vill vara med att bidra.
Det går att göra många liknelser… ”-äter gärna lunch på restaurang men jag vill inte betala för den och jag gillar inte kocken”
Eller ”gillar mat men lagar helst själv så jag vet vad jag stoppar i mig och vad det kommer att smaka”…
Eller jag gillar almanackan men vill inte vara med i kyrkan.
Man kan gilla saker men för del delen inte stödja den som fick fram det i dag. Då man inte delar dens position idag.
Det kan ju vara så att man tycker facket inte tillför något längre eller deras ledning inte delar mina åsikter och därför inte vill stödja dem. Det förändrar inte vad de gjort tidigare men samtidigt rättfärdigar det inte att man ska vara tvingad att vara med bara för man gillar saker de gjort tidigare.
Så kan kan det vara. Men utan fackförbund skulle nog arbetssituationen försämras kraftig för många.
Det är ju även en hel del förmåner som kan ingå i fackavgiften som t ex hemförsäkring, inkomstförsäkring och övriga kollektivavtalsförsäkringar. Billigare avgift på a-kassan. Så när allt kommer omkring så är det inte så hög månadskostnad om man enbart ser det ekonomiska.
Jo, så det ska inte göras skillnad på organiserad eller inte. Men facket förhandlar och där kan du halka med. Men arbetsgivaren kan säga att de inte förhandlar med dig, men de måste förhandla med facket om det finns kollektivavtal. Det är därför Tesla inte vill ha kollektivavtal
@jimhalpert Jag är ledsen att din tråd kapats av forumkrigare. Jag blev själv nyligen uppsagd pga arbetsbrist så jag förstår hur jobbigt det känns. Fortsätt gärna ställa frågor i tråden om du har några, eller starta en ny tråd kanske. Det finns många här som gärna stöttar.
Hoppas också att du lyckas hotta nytt jobb snabbt.