Varsel, arbetsbrist och förhandling utan att vara med i facket

Kan vara så man inte vill ha dessa försäkringar antigen alls eller via det bolaget och då är de inte värda något för en. Speciellt om det tvingar en att betala till något man är emot (oftast i detta fall socialdemokraterna).
Sen handlar det sällan om att facket är dyrt priset är ofta bara några öl ute eller ett par luncher. Utan de flesta som inte är med är det av ideologiska anledningar.

1 gillning

Hej,

Har suttit på alla sidor förhandlingsbordet (anställd, chef, fackrepresentant) i liknande situationer, och detta är mina 2 ören:

1. Fackens förhandlingskraft är baserad på LAS. Vid nedskärningar vill (i små företag) eller måste (stora företag) arbetsgivaren alltid kunna frångå LAS. För att facken ska gå med på att frångå LAS måste arbetsgivaren ge dem ngt.
  2. Icke fackanslutna får samma deal som anslutna.
  3. I förhandlingarna kring dealen och kring hur framtida organisationen ska se ut och vilka som ska få jobben styr de fackliga så det blir optimalt för de anslutna. Tex i en förhandling där man har många anslutna på en enhet och inga på en annan enhet kommer facket försöka rädda enheten med många anslutna. Typexemplet är diskussioner kring om en svensk eller utländsk produktionsenhet ska läggas ner, och om de anställda på den svenska enheten ska erbjudas en bra deal jmf med på den utländska enheten.
  4. MBL kommer in i förhandlingen kring hur den nya organisation ska se ut och vem som ska få jobben. Där förekommer ofta att facket pushar för interna kandidater tex jämfört med att nyanställa externa (som ju inte är medlemmar i klubben vid förhandlingstidpunkten) eller icke anslutna.
  5. Jag skulle lägga mkt lite energi och 0kr på förhandling som icke ansluten. Chefen har i allmänhet inget förhandlingsmandat alls förutom kring jobben i nya organisationen.
  6. När jag råkat ut för detta letade jag snabbt upp en nytt jobb och såg till att få ut dubbla löner och bonusar under en period (6 mån uppsägningstid), vilket blev så fördelaktigt för mig att jag gärna skulle bli uppsagd igen😁. Dessutom får man ofta behålla ev optioner, så man kan vara med i två företags optionsprogram parallellt och tjäna en del på det om man är högre tjänsteman.
  7. Lycka till! Det är otroligt jobbigt och otryggt när dylikt händer, men väldigt ofta blir resultatet en bättre situation för 90% av de som påverkas. Många får ett nytt och bättre jobb med bättre förmåner eller mer ansvar. Andra byter karriär helt och får en livssituation som passar dem bättre. Dessa förändringar gör många ofta inte om de inte tvingas på en, men resultatet blir nästan alltid bra!

Med vänlig hälsning,

F

8 gillningar

Det här är ju en sanning med modifikation. Vill man ha riktigt bra och för sin unika situation anpassade försäkringar får man upphandla själv. Vill man ha ”billigare a-kassa” så avkrävs man höga fackavgifter.

Men visst, det finns säkert nån bokningsbar stuga i Sälen som IF Metall framhäver som ”förmån”.
Alla får dock betala för en massa grejer som inte alla frågar efter…

1 gillning

Absolut! Men en hemförsäkring är bra att ha…
Att betala för nåt man inte vill ha gör man ju hela tiden genom skatten. Mycket skattepengar går till skit som inte jag vill bidra till och en annan del av skattepengarna går till sånt som jag vill bidra till.

Som en annan skrev i tråden så skulle man tjäna på att jobba svart i korta loppet men…

Håller inte med alls angående att många inte tycker att kostnaden är problemet. Min erfarenhet är att många tycker att det är dyrt.

Nej det är det inte i det stora hela. Jag gillar försäkringar och har mycket försäkringar genom kollektivavtalet och Folksam och jag har bra koll på priserna i de olika bolagen. Det är inget som lyckats matcha dem än, såvida det inte är t ex nån gammal veteranbil eller dylikt.

Det normala är ju att förskottssemester skuld stryks om företaget säger upp dig. Kan ju endast ändras genom kollektivavtal, har aldrig sett något som ger arbetsgivaren rätt att kräva in den vid uppsägning pga arbetsbrist.

Nu pratar jag inte nödvändigtvis om pris utan om vad man får för pengarna…

@jimhalbert Om jag var i din situation är det viktigaste att läsa de signaler du får från din närmaste chef, oavsett om du är medlem i ett fackförbund eller inte. En bra chef är inte intresserad av att förlora en duktig medarbetare, oavsett medlemskap i fackföreningen. En mindre bra chef eller till och med en inkompetent chef bryr sig inte om din kompetens och försöker bara uppfylla sina kvoter gentemot ledningen. Det kan uppstå en situation där ett bristande medlemskap i ett fackförbund gör att du blir överflödig och inte någon med medlemskap, oavsett kompetens. När ledningen väl har förhandlat klart med facket är det minimalt hur mycket man kan påverka situationen.

3 gillningar

Det låter lite som om du inte vill stanna, men få en bättre deal för att du jobbat längre. Så brukar det inte vara. Däremot har du ev längre uppsägningstid vilket rimligen ger längre tid för omställning.
Vill du förhandla för att stanna kvar kanske det går att göra något, men knappast med jurist :slight_smile:

Var med om samma sak för 20 år sedan.
Var fackanslutna med kollektivavtal men det har ingen betydelse. De som köpte oss sa att de inte fått ett projekt vilket var lögn. Pratade med facket om detta men de sa att så kan det inte vara. De gick på företagets sida när vi påtalade att de fått projektet.
Försök få ersättning och ta nytt utan avdrag på ersättningen.
Kollektivavtal och facket är inte någon fördel då det är till för att hålla tillbaka lönerna.
De är falska.
Förra veckan blev en av med arbetet trots att hon var sjukskriven. Facket var nöjda med dealen… 2 måndslöner med många år i kommunen.

Ja? Att man är sjukskriven är inte saklig grund för uppsägning men det är heller inte en magisk anledning att slippa en sakligt grundad uppsägning.

2 gillningar

Ett problem med din analogi är att almenackan sedan länge är “frikopplad” från kyrkan. Det är inte som att kyrkan har ett möte varje december där de bestämmer almenackan för kommande år, utan du kan redan nu räkna tusentals år in i framtiden om du så önskar.

Kollektivavtal däremot avtalas normalt på 1-3 år, och sedan förnyas de, med nya förhandlingar (avtalsrörelsen). Man behöver kanske ta hänsyn till ny lagstiftning, eller till förändringar i samhället man vill ska avspeglas i avtalet. Detta innebär att kollektivavtalen faller utan de fackliga organisationerna, till skillnad från almenackan. Så av den anledning haltar din liknelse.

Varslad kan man säga att ni alla är redan.
Blir det skarpt läge blir du sedan uppsagd. Därefter börjar uppsägningstiden som kan vara arbetsbefriad (som dealen) eller inte.
Du kan försöka förhandla någon extra månad möjligen. Säkerställ att din arbetsbefriade uppsägningstid blir avräkningsfri.
Acceptera inte att få pengarna som avgångsvederlag utan stanna som anställd under uppsägningstiden (du får fortsatt pensionsavsättningar, försäkring osv).

1 gillning

Nu var det ju saken att man kan tycka att saker är bra även om man inte stödjer den som tog fram det det handlade om. Skulle facken som finns idag upphöra är jag säker på att andra organisationer skulle fylla deras skor.

Min erfarenhet är endast från Saco-förbund såsom Sveriges Ingenjörer.

Med det sagt skulle jag säga att egen jurist inte är värt pengarna, företaget gillar inte det draget och kommer bli tuffare i dialogen.

Håll dig anställningsbar genom att påvisa bred kompetens, kanske kan du få en av rollerna som fortfarande behövs.

Använder de LAS eller köper de ut medarbetare per medarbetare? LAS i sig undviker gärna företag, så att de kan välja vilka de vill ha kvar. Men med LAS är det väl egentligen ingen förhandling utan bara uppsägningstid som gäller. (har aldrig hamnat i en sådan situation för att företag ogillar att hamna där själva)
Köper de ut medarbetare per medarbetare är det ju läge att bara tacka nej och under tiden processen drar ut på tiden så söker du annat jobb.