"Inställd löneökning"

Det är nog där ni gör olika antaganden.

Man river inte upp kollektivavtal bara för att det går dåligt ett tag.

Ser inte ens hur det är möjligt för de flesta fack att gå med på ett sånt avtal utan att kalla in på årsmöte och rösta om avtalet och i såna fall borde @JesseX fru känna till omröstningen samt fått information från facken. När han inte nämner detta förutsätter jag att det är ett enskilt beslut från företaget.

Utöver detta, de få gånger som jag känner till att facken har gått med på 0% löneförhöjning så har pengarna gått in i omställningsfonder för kollegor som blivit varslade och aldrig för att rädda företaget.

3 gillningar

Om uteblivna löneökningar är nödvändiga för att rädda företaget borde detta kommuniceras tydligt ut till arbetstagarna. En ev stridsåtgärd ska såklart vara proportionerlig och det var heller inte min första rekommendation. @shield du verkar vara på hugget ikväll, ser att du är inne och hugger på i princip alla som försöker hjälpa till.

5 gillningar

Detta mejl är anledning nog att byta arbetsgivare så snart som möjligt.

5 gillningar

Har ingen stor erfarenhet av att “skramla ihop löneökningar” för att rädda kollegor, men min magkänsla säger att 9/10 gånger så är det argumentet bara skitsnack och utpressningsteknik från arbetsgivaren. 1/10 gånger så är det sant men fortfarande inte en hållbar lösning. Om resten av branschen kan upprätthålla lönsamhet och löneökningar så är det inte bra för någon långsiktigt om företaget finns kvar.

6 gillningar

Företaget i fråga finansieras av bidrag från det offentliga. Att det skulle ha skett några drastiska förändringar av förutsättningarna där har jag svårt att se.

Personalpolitiken har under en tid påmint mycket om Stalins Sovjet. Olika kollegor har försvunnit lite hipp som happ utan att ha gjort några väsentliga fel. Andra har sagt upp sig själva. Eftersom nischen företaget verkar inom i sig självt är ett sorts B-segment av en större arbetsmarknad är det inte säkert att alla som vill lämnar. Många har invandrarbakgrund och har valt att jobba inom nischen i fråga för att det setts som den enklaste vägen att få ett ändå hyggligt kvalificerat jobb i Sverige.

Att företag behöver skära ner i dåliga tider har jag inga problem med. Skulle X personer ha varslats så hade det framstått som ett normalt och rimligt agerande. Såvitt jag förstår det är de här problemen i grunden självförvålllade. Det handlar om den så kallade entreprenörens arrogans, maktfullkomlighet och totala inkompetens, inte om att några förutsättningar på marknaden förändrats. Givetvis går hyran och elräkningen upp nu men det drabbar alla lika.

5 gillningar

Jag gissar på att merparten även i detta forum tagit del av corona stöd och liknande. Ganska dålig timing på den åsikten, fler än hälften i detta forum garanterat, och många har kursat för att man inte fick stöd när andra fick det.

Till OP, leta nytt jobb tsm med flickvännen?

Jag har nu läst det mejl som ledningen skrivit om den här frågan. De hänvisar till “de dåliga tiderna som vi alla känner till”. Min sambo hade sådär spontant inte hört något om dåliga tider, alltså i relation till sin arbetsplats. Nu är hon föräldraledig så det är klart att helt uppdaterad är hon inte. Min teori är att det handlar om att företaget i fråga verkar inom en bransch som “dopats” av Corona. Jag tror inte att de mottagit något stöd men de har haft en kraftigt ökad efterfrågan. Sannolikt har det funnits en uppdämd efterfrågan som kommit fram då. Nu har det istället kommit en mättnad som gör att intresset är lägre.

1 gillning

Mitt råd är att dra vidare om man tycker företaget sköts dåligt oavsett om det gäller lön eller nåt annat.
Man skall “välja sina krig” som det heter. Och vissa “B” företag kommer aldrig bli “A” företag, det ingår förmodligen inte i planen…

1 gillning

Anmälla de till facket och byt arbetsgivare så snart som möjligt.

Det kan alltid vara en idé att fråga sig om B företag verkligen skulle ha top notch personal? Är det rimligt?

1 gillning

Arbetsplatsen i fråga har ingen lokal facklig organisation. Att anmäla det vore möjligt men det skulle bara leda till att kollektivavtalet sägs upp, om de inte redan gjort det. Avsättningen till tjänstepension är mer värd än löneökning ett enskilt år, åtminstone om man nu inte tänkt jobba där väldigt långsiktigt. Det är alltså inte alls säkert att det är till gagn för kollegorna att bråka.

Att det inte är någon bra idé att stanna kvar där är givet. Vi ska som sagt åka utomlands och hon kommer kunna plugga då. Det blir sannolikt något IT-relaterat. Det här blir en typ av uppsida för hennes del, att kunna plugga ett helt program på högskolan utan att ta några studielån.

1 gillning

När ett företag “går nedåt” i olika avseenden är det en realitet att de som har valmöjligheter lämnar.

1 gillning

Du vet ju själv svaret på frågan, MEN, tro inte att det är annorlunda inom it, det kommer smälla till höger och vänster där med! IT är heller inget man kan lära sig på en eftermiddag, tyvärr skäms inte konsultbolag för att sälja ytterst mediokra konsulter till företag.

Det finns säkert andra företag inom samma bransch att bidra till eller kanske t.o.m. starta ett bolag!

3 gillningar

Ja. Annars uppstår en osund konkurrens gentemot företag som driver sin verksamhet på ett seriöst sätt.

Poängen handlar inte om att att IT i sig skulle vara någon sorts universalmedicin eller göra att man för alltid ska kunna slippa neddragningar eller konkurser.

Min sambo kommer från ett utomeuropeiskt land och började jobba i Sverige i vuxen ålder. Många som har den bakgrunden jobbar inom sektorer på arbetsmarknaden som har markant sämre förhållanden och villkor än sådana sektorer där svenskfödda är i majoritet. Detta gäller alltså även akademiska yrken och branscher.

Det vi vill göra nu är att hon ska ha något vettigt att pyssla med under en flerårig utlandsvistelse.
Det ska helst vara något som i förlängningen går att jobba med på distans från utlandet. Det ska heller inte vara något inom någon B-nisch utan inom ett område dominerat av svenskfödda med bra utbildning och hyggliga lönenivåer.

Hur bra hon kan bli genom att plugga olika kurser är svårt för mig att bedöma. Dock är hon bra på att plugga så det lär ändå fungera hyggligt. Vi tänker oss också sannolikt en normal akademisk IT-utbildning, inte någon kortare snabbutbildning. Tiden som finns räcker till en rejäl utbildning.

Du presenterar ett företag som har mycket jobb att göra för att bli en attraktiv arbetsplats. Det positiva är vår svenska lagstiftning. En arbetsgivare kan inte neka en anställd tjänstledigt för studier. Passa på och begär tjänstledigt för studier. Det gör att när ni är tillbaka efter utrikesturen och avklarade studier är jobbet kvar, om företaget inte gått i konkurs. Då finns det många fler valmöjligheter än de du presenterat nu. Vilket gör att kvalitén på besluten och utfallet sannolikt blir bättre om ni tar ett vidare beslut då. Starten är vidareutbildning enligt lag. Vad som kommer sen kan ni ta då.

1 gillning

Skapade konto bara för att stämma in där.

Svenska modellen står och faller på att företag inte lever på konstgjord andning. Man ska kunna uppbära sina kostnader utan låta lojala anställda ta det ansvaret. Håll takten eller lämna plats åt företag som faktiskt kan

4 gillningar

Man älskar ju företagares resonemang: “överskottet är mitt men går vi back är det ni som får stå för det”

2 gillningar