Utnyttja en god ekonomisk möjlighet?

Hej,

Sitter på ett uppdrag just nu där det inte finns någon konkurrens i princip, och en lite taskig deadline för kunden.
Kunden är utländsk och har möjlighet att få tillbaka en ansenlig summa pengar från en investering om de kan tillhandahålla vissa bevis på uppnådda miljömässiga mål.

Har själv inte fått ta del av några exakta summor, men det ligger nånstans i bollparken av 20-40Mkr.

Jag sitter som expert/kunnig på området och hjälper dem att försöka uppfylla de målen, och inser att jag själv bara tar ut en blygsam debitering för detta.

Hur kan man utnyttja den situationen utan att vara oförskämd? Kunden i sig har jag ingen närmre relation med. Tappar jag dem är det alltså ingen större förlust, just keep working typ.

Hur hade ni gjort?

Har du ett redan undertecknat avtal? Dåligt rykte kan kosta mer än vad du kan eventuellt tjäna. Är risken värt det?

Det finns inget avtal och jag kommer inom kort byta branch, men valid point, det kan ju skära sig helt och hållet.

Har du ett uppdrag men du har inget avtal?
Eller arbetar du för en annan kund, där du har hand om följande kund

Nej inget avtal finns och kunden ha aldrig efterfrågat det, av nån anledning. :person_shrugging:
Men frågan är om man kan vara såpass fräck att man utnyttjar situationen eller man kör vidare på ordinarie debitering, men man vet ju själv att det inte kommer finnas nån form av bonus i slutändan.

Låter som en scam. Varför jobbar du utan avtal? Hur har ni kommit överens om lön?

2 gillningar

Alltså jag är ju konsult, har ju arbetat med dem ett tag och har ordinarie timdebitering helt enkelt.

1 gillning

Om ni inte har något avtal kan de ju bara sluta betala. Eller säga att de betalar hälften. Skulle säga att det är du som har större intresse av avtal än kunden.

Men du kan ju lyfta frågan om avtal och nämna att du behöver justera priset. Nytt pris är +30% - 50%. Så får du se hur värdefull de tycker din kompetens är.

2 gillningar

Jag har varit i konsultbranschen i hela min karriär och aldrig hört talas om någon som arbetar utan kontrakt.

2 gillningar

Deras förlust är mellan 20-40Msek, min förlust är att inte debitera timmar löpande mot just dem längre.

Edit på din edit, jag har höjt min debitering ca 40% föregående år.

Jag har jobbat som konsult 90% av mitt arbetsföra liv utan skriftliga kontrakt, så vi, den udda skaran kontraktslösa existerar ju mot all förmodan.

2 gillningar

Det här köper jag inte. Eller så har du jobbat 90% utan ersättning menar du?

Nej, jag har helt enkelt arbetat och debiterat timmar. Skickat en faktura, fått betalt.
Det har funkat väldigt bra än så länge, men jag kanske har levt i en villfarelse?

Har också jobbat flera år utan kontrakt! Det gamla löpte ut, inget nytt skrevs. Vet flera andra som gjort/gör samma sak. Är nog olika helt enkelt.

I vissa branscher kan ju också kontraktsavdelningen vara frikopplad från de som beställer/behöver tjänsten. De tar det helt enkelt på löpande räkning på sin budget utan diskussioner om priset.

1 gillning

Då förstår jag hur du menar.

1 gillning