Arbetar idag som projektledare mm inom vvs. Planen/målet har alltid varit att starta eget inom projektledning och konstruktion och har lyft det med min nuvarande arbetsgivare som var förstående och vill gärna isåfall skriva ett avtal på 40/tim per vecka.
Nu har deras revisor sagt att det inte är okej då det blir en dold anställning.
Jag själv kan inte se att fd arbetsgivaren och deras revisor egentligen ska kunna anmärka på hur mycket jag jobbar eller har möjlighet till.
Det känns ju som en fantastisk start att vara fullt sysselsatt dag 1. Jag kommer även söka fler kunder då jag inte vill vara beroende av min nuvarande arbetsgivare men självklart blir det då en begränsning att jag redan har ett avtal på heltid med dem.
Läst mycket om olika upplägg och funderingar nu men är det någon som suttit i samma sits och startat eget med arbetsgivaren som första kund?
(Har ej startat eget men läst mycket kring det pga framtidsplaner)
Jag kan förstå att det framgår som en dold anställning. Står ju fulltid, 40h/vecka. Ett litet krux att hantera det är att skriva projektkontrakt.
Jag har träffat åtskilda som specifikt inom projektledning har sitt egna företag med endast 1 projekt i 2-3 år. Men eftersom det är tidsbegränsat är det OK antar jag.
Så länge ditt bolag har flera andra kunder i verksamheten så är det lugnt. Men annars kan det bli tråkigheter för bolaget som anlitar dig. De kan m.a.o inte vara din enda kund, det går inte.
Jag sprang av en slump på denna artikel. Visserligen några år gammal, men går igenom din problematik. Domen överklagades, så du kanske kan kolla upp hur det överklagandet gick.
Oavsett vad man tycker om den arbetsrättsliga lagstiftningen, så är det trots allt så att om du varit anställd och sedan skiftar till att arbeta som konsult hos samma arbetsgivare för motsvarande 100% arbetstid så ÄR det en dold anställning som du eller din din arbetsgivare gör för att slippa åtaganden gentemot facket eller staten.
En gång i tiden kampanjade åtminstone moderaterna för uppluckring av lagstiftningen kring anställningsnormen, men nu verkar det finnas en konsensus hos riksdagen alla 8 partier att livegenskap är den önskvärda modellen.