Hejsan!
Kul att du är intresserad av att starta eget och du har fått många kloka kommentarer redan.
Tänkte ändå ge mina tankar och funderingar.
När jag läser inlägg och kommentarer på forumet kan jag ibland slås av att det känns som att det finns en viss confirmation bias. Dels är det många IT-konsulter som hänger här och då framför allt de som har lyckats bra inom sin bransch.
Jag har de senaste 7 åren jobbat med arbetslösa människor som vill starta eget och naturligtvis har även jag en stor del confirmation bias i mitt arbete. Har ändå följt de flesta (cirkus 6-700st) under 6 eller 12 månader, från de första stegen att registrera sig för F/FA-skatt tills stödet (som myndigheten jag jobbar på erbjuder) tar slut och de ska stå själva utan stöd.
Med det sagt så är jag den förste att påpeka att det absolut kan variera när en arbetslös person kontra en anställd, som säger upp sig och starta eget. Är man arbetslös så kanske man startar eftersom man är till nöd och tvungen och som anställd kan man jobba längre med affärsidé, kolla marknader m.m.
Men att starta ett bolag, oavsett bransch, medför vissa risker. När det pratas om t.ex. +1000kr/h och 1600 timmar/år så är det oftast inte taget från företagets första verksamhetsår.
Naturligtvis finns det de som lyckas med det men min erfarenhet är att det kan dröja nåt år eller flera innan man kommer upp i den nivån, om alls.
Jag brukar be den som ska göra en budget och räkna på mellan 900-1200 timmar första året beroende på om det finns kunder i uppstarten eller inte.
Gör en lista på för och nackdelar med ditt nuvarande arbete och med eget företag. Att ha som första mål att snabbare tjäna mer pengar kan i viss mån vara en bra morot i början men om det är det enda målet så kommer du att jobba ihjäl dig. Det finns alltid ett ytterligare högre pengamål. Att driva eget företag är en livsstil.
När du räknar på årets intäkter tänk då på föräldraledighet, vabb, sjukfrånvaro, semester m.m. som inte genererar några intäkter till företaget. Många av de budgetar jag har läst genom åren (säkert drygt 1000st) har man räknat med att jobba typ, 10 timmar om dagen, 7 dar i veckan och 52 veckor per år för att det ska gå ihop. Men man har egentligen inte räknat på det utan tänker sig 900.000 första året och timpenning, för att locka kunder, 399kr plus moms. (Ja, det är faktiskt många som uppger just den summan) När man sen påpekar att det innebär att du måste fakturera 2255 timmar per år, d.v.s. +43 timmar i veckan så förstår de att det inte funkar.
Jag har själv haft eget under +25 år i olika branscher på timmar, deltid och heltid men då inte inom just IT men jag brinner verkligen för att få folk att starta eget men då med en genomtänkt affärsidé.
En del entreprenörer verkar skryta med att ”Jag har aldrig gjort en budget” och liknande men tänk om det egentligen är så att om de hade gjort det så hade det gått ännu bättre? Dessutom så hör och ser vi bara de framgångsrika och inte de som misslyckas eller alla de enmansföretag som är den stora delen av Sveriges företagare.
Det blev en lång kommentar och det jag egentligen vill säga är att starta gärna eget företag, det finns inget roligare, men var förberedd och tänk på att det inte är en pengamaskin i uppstarten, utan en livsstil.
Lycka till!