Inkomster i EUR och USD i företaget - hur gör ni?

En fundering angående bokföring och växling av euro i AB.
Inkomster i euro, redovisningsfirman vill att pengarna skickas till handelsbanken företagskonto och växlas direkt till sek vilket då blir det beloppet som ska bokföras. Detta till en kostnad av 0,9 % vilket är handelsbanken spread enligt vad jag fått fram.

Mitt alternativ är att pengarna skickas till SEB eurokonto (privat) vidare till Avanza eurokonto (privat) och där växlas till sek till en kostnad av 0,25% och sedan vidare till handelsbanken (företagskonto)

Det gillades inte av redovisningsfirman för att man inte ska blanda ihop AB konton och privatkonton.
Men om dessa 2 privata konton enbart använda till dessa transaktioner så ser jag inte riktigt problemet.
Och om man kan göra så hur ska det isåfall bokföra ?
Tänker jag rätt eller finns det någon annan lösning för att få ner valutaväxling spreaden?

Nu är jag inte någon redovisningskonsult men jag skulle nog också undvika att blanda in ett privat konto. Mitt bolag har inkomster i GBP och jag bad mina kunder att gå via TransferWise istället. Det resulterade i en bättre växlingskurs än Swedbank som var mitt alternativ. Nu är säkert Avanza ännu mer fördelaktigt men för mitt bolag innebär detta en besparing på några tusenlappar varje år.

Jag skulle verkligen rekommendera att undvika går via privat-konto. Det kan ställa till det legalt eftersom du ska förklara överföringar från bolaget till dig privat. I värsta fall kan det bli förbjudet lån.

Så här jag har löst det:

• Swedbank (min företagsbank) - skaffat EUR och USD-konto.
  • Jag ber kunderna sätta in pengarna på dessa konton via IBAN.
  • Jag har ett företagskonto på Avanza - också i EUR och USD.
  • Jag växlar på Avanza eftersom de ger MYCKET bättre kurs än någon annan jag hittat. Överföringarna görs som internationell överföring mellan Swedbank och Avanza.

Den enda nackdelen är att det tar 1-2 dagar mellan Swedbank och Avanza. Ibland kan man bråka med sin bank och hänvisa till Avanzas kurs och då kan de ibland förbättra sin egen kurs avsevärt. Även om de aldrig har matchat Avanzas kurs rakt av.

2 gillningar

Ok ja de låter ju som en bättre lösning då !:slightly_smiling_face::+1: vad är kostnaden för eurokonto företag på swedbank ?
Och hur lägger man upp eurokonto företag vid Avanza? vad jag förstått måste växlingen ske på ett AF konto och det kan inte företag ha ? Kostar Avanza eurokonto företag något ?

Företag kan visst ha en depå, det har jag på nordnet, dock så föredrar man företagsägd KF då det är lite lättare att redovisa.

Vet du vad den kostar hos Nordnet? Skulle fungera lika bra att växla där.

Missförstod mig, depå = AF konto

Mig veterligen är det gratis.

1 gillning

Kanon tack för svaren :+1:

Bokföringsteknisk fråga på samma tema:
Hur exakt avrundar ni till SEK i bokföringen?

Låt säga att man har en intäkt på 692 EUR som inkommer till ett eurokonto. Riksbankens kurs den dagen var 11,147, vilket ger oss 7713.724 SEK, vilket som minst måste avrundas till 7713,72.

Men om vi avrundar ytterligare till 7713SEK får vi fördelen att bokföring, periodisk sammanställning och momsdeklaration alltid stämmer exakt överens (de två senare ska alltid avrundas neråt till hela kronor). Ett enkelt sätt att göra livet lite lite enklare. Men är det acceptabelt att göra så? Bryr sig SKV?

Jag hade ett företagskonto på Wise och fick insättningar i USD och EUR och kunde där växla till bra kurs till SEK och sedan sätta in på företagskonto hos Nordea som överföring SEK → SEK

Kan inte tänka mig att Skatteverket bryr sig om antalet ”nollor”. Visst, när det gäller valutakursen så kan du ju inte använda ”11 kronor” för en dollar, men jag kan inte tänka mig att de bryr sig ifall du använder, sig 3 decimaler och avrundar så som du gjorde. Särskilt eftersom, som du skriver, Skatteverket konsekvent tillämpar avrundning till närmsta heltal
Kanske inte hjälper, men ett försök i alla fall
/Redovisningsekonom (inte skatteexpert dock😉)

Har tänkt köra på följande upplägg också i mitt AB. Dock har jag märkt att Avanza inte tillåter att växla över hela ditt belopp från EUR till SEK på grund av “valutasäkerhetskrav”. Avanza ger följande exempel:

Du har 100 EUR på ditt konto och valutakursen EUR/SEK är 10. Värdet av dessa 100 EUR representeras därför av 1000 SEK på kontot. Som följd av valutarisken uppstår dock ett valutasäkerhetskrav om 100 SEK (vilket är 10% av värdet av EUR-positionen) varför endast 900 SEK finns att nyttja som ett tillgängligt belopp för köp.

Det skapas alltså en buffert mellan ditt “riktiga” belopp och det du kan omvandla eller köpa aktier i SEK med.

Detta skapar ju problem om du inte ska investera i aktier samma valuta som du lägger in pengarna i.

Har kontaktat Avanza för att se om det är möjligt att omvandla hela beloppet… Min avsikt är egentligen bara att få billigare valutaomvanling gentemot andra banker. Bryr mig inte om att investera i Aktier i mitt AB utan gör det privat istället.