Avanza courtage - utlandshandel

Hej

kan någon förklara vilket belopp som är bäst för varje courtage klass när man köper amerikanska aktier? Jag tror fastpris gäller inte?

https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/handel-utland.html

avanza har de exakta beloppen (min-max) endast för svenskbörsen.

hoppas att någon kan skriva ner beloppen för varje courtageklass.

Tack på förhand

Valerio

Hej Valerio!

All info finns på den sidan du länkade, fram med miniräknaren och börja räkna! ?

Låt oss börja med att räkna ut hur mycket du måste handla för så att du inte betalar minimicourtaget i onödan för Start/Mini:

1 USD / 0.0025 = 400 USD

Om du köper för mindre än så betalar du alltså procentuellt sett onödigt mycket.

När ska du då byta upp dig till Small? Jo, när courtage med Start/Mini överstiger 6 USD, som är minicourtaget för Small. Detta inträffar vid:

6 USD / 0.0025 = 2400 USD

Trots att du måste betala minicourtage för Small ända upp till 6 USD / 0.0015 = 4000 USD är det alltså ändå bättre med Small redan från 2400 USD.

När borde du ha Medium i stället för Small? Jo, när courtaget för Small blir mer än 8 USD som är minimicourtaget för Medium.

8 USD / 0.0015 = 5333 USD

Och trots att du måste betala minimicourtage för Medium ända upp till 8 USD / 0.00089 = 8989 USD är det alltså bättre med Medium redan från 5333 USD.

Och så finns det det som Avanza kallar Fast pris, trots att courtaget enligt prislistan är rörligt precis som för de andra courtageklasserna, så jag fattar inte benämningen. Du bör välja detta i stället för Medium när courtaget för Medium överstiger minimicourtaget för Fast pris, vilket inträffar vid:

12 USD / 0.00089 = 13843 USD

Och trots att du måste betala minimicourtage för Fast pris ända upp till 12 USD / 0.00079 = 15188 USD är det alltså bättre med Fast pris redan från 13843 USD.

Verkar det rörigt? SKYLL INTE PÅ MIG!

Såväl Anvanza som Nordet har riktigt soppiga prislistor med sina jobbiga courtageklasser. Det är tydligen meningen att den som är det minsta osäker på procenträkning, problemlösning och att strukturera upp information ska bli bortdribblad.

En lättbegriplig mängdrabatt hade varit att föredra. Om du har olika portföljer med både små och stora innehav behöver du göra massa taktiska överväganden om hur du ska byta courtageklasser och handla olika dagar, alternativt sprida ut investeringarna hos fler olika banker.

Sammanfattning

• Start / Mini från 400 USD (för att slippa betala minimicourtage)
  • Small från 2400 USD
  • Medium från 5333 USD
  • "Fast pris" från 13843 USD
Ovanstående siffror visas med reservation för feltänk och feluträkningar.

Glöm inte bort att den största avgiften vid handel med USA-aktier på Avanza och Nordnet oftast är valutaväxlingsavgiften på 0,25 %, och inte courtaget. Såväl Avanza som Nordnet har till skillnad mot DeGiro blockerat valutakonton på sina investeringssparkonton, så valutaväxlingen kan äta upp en stor del av kapitalet om du omplacerar ofta.

Du kan inte slippa minimicourtage hos Avanza undantag är IPO och ny kund. Jag har Small hos Avanza. Jag deltog i IPO hos Avanza och det var courtage fri när det var IPO men aktien gick dåligt. Jag bestämde att sälja aktien. Så här:-
IPO är courtagefri.
Till sist, aktien värde sjönk till motsvarar bara 3541DDK och jag betalade 39DDK minimicourtage. Det är motsvarar 1,09% till aktiens värde.
Har du provat din teori att köpa utländska aktier att lyckas att slippa betala minicourtage??

Det är motsvarar 1,09% courtage till aktiens värde när växlade tillbaka till SEK.

Tack så mycket!

Ja, tyvär det är mycket valutaväxling! Jag vet inte om jag ska kolla med DeGiro, men alla jag vet använder avanza eller nordnet.

Vet inte värför ingen har DeGiro trotts de köper utlandsk aktier.

Ja, jag bör medveten om att akties pris kan gå upp och ner men du måste betala valutaväxling o minicourtage/courtage hos Avanza o Nordnet. Det kostar 1,09% när DDK växlar tillbaka till SEK eftersom kapitalet är så lite. Jag gjorde en experiment och satsade 30000Kr och courtage cir. 0,184% till kapitalet när jag fick tillbaka SEK.

du bör medveten om att akties pris kan gå upp o ner